پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

مهندس نوبختی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت کرمان باتری ارگ:

 

با راه اندازی خط تولید کرمان باتری ارگ سالانه250هزار به ظرفیت تولید باتری کشور اضافه شد.

خط تولید کرمان باتری ارگ با تلاش متخصصان داخلی به بهره برداری رسید. برندهای داخلی این کارخانه "پاورسل" و "مگاسل" نام دارند.  

شرکت "کرمان باتری ارگ" از زیر مجموعه های صنایع خودروسازی کرمان است که در سال 1397 با هدف تولید باتری  مورد نیاز خودروهای تولیدی گروه خودرو سازی کرمان خودرو و تأمین نیاز بازار داخلی و صادرات به کشورهای منطقه تأسیس شد. این شرکت در زمینی به مساحت 16هزارمتر مربع در شهر کرمان واقع شده و بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و دستگاه های تمام اتوماتیک سبب شده تا کیفیت باتری های تولیدی شرکت کرمان باتری ارگ در تراز باتری های مرغوب موجود باشد. درباره چگونگی تأسیس و راه اندازی این کارخانه و همچنین برنامه های آینده آن با آقای مهندس سید عباس نوبختی (مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کرمان باتری ارگ) گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه   می آید:

چطور شد که صنایع خودروسازی کرمان به فکر تأسیس کارخانه ای در زمینه تولید باتری خودرو افتاد؟

همانطور که می دانید، مجموعه کرمان خودرو سالانه خودروهای زیادی را در مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه میکند. در این بخش یکی از موضوعات مربوط به مونتاژ خودرو، مسأله تأمین باتری است. باتری از قطعاتی بود که ما داخلی سازی کرده بودیم و باید برای خط تولید خودرو نیز آن را تأمین می کردیم چون در برهه ای از زمان تولیدکنندگان داخلی باتری دچار مشکل شدند و گروه خودروسازی کرمان نیزبرای تامین آن با مشکل تأمین مواجه شد بنابراین یکی از دلایلی که ما را به سمت تولید باتری سوق داد احساس نیاز بودتا بر آن شویم. قطعات خودروهایمان را تا جایی که ممکن است از داخل تأمین کنیم و برای این کار، در ابتدا سراغ قطعات استاندارد خودرو رفتیم.

قطعاتی همچون لاستیک، باتری، شیشه ،صندلی،اگزوز،بوق، لوازم جانبی مثل آچار و مثلث خطر وخلاصه هر قطعه ای که امکان داخلی سازی اش میسر باشد، تولید می کنیم. با این تفاصیل این مجموعه به عنوان یک خودروساز، علاقه مند ورود به صنعت قطعه شد. با این هدف به ایجاد خط تولیدباتری نیز ورود کردیم. در حال حاضر شرایط باتری با سال های قبل متفاوت است. در واقع زمانی که ما تصمیم به تولید باتری گرفتیم، شرایط تولید باتری خاص بود و ما در تأمین این قطعه با مشکلات زیادی مواجه بودیم. لذا درسال 1397 تصمیم گرفتیم به حوزه تولید باتری ورود کنیم لازم به  توضیح است  که تمام شرکت های تابعه صنایع خودروسازی کرمان، در ارگ جدید بم مستقر هستند و تنها شرکت تولیدی  صنایع خودروسازی کرمان که خارج از بم فعالیت می کند، شرکت " کرمان باتری ارگ" است که در شهرک صنعتی شماره دو ( که نام دیگرش خضرا می باشد) فعال است. این کارخانه 16هزار متر مربع زمین با حدود 500متر مربع ساختمان اداری دارد. صنایع خودروسازی کرمان قرار بود محل کارخانه را در اختیار این شرکت قرار دهد و تجهیزات مورد نیاز کارخانه نیز با تسهیلات بانکی تهیه شود اما با توجه به اینکه ما با مشکل خروج امریکا از برجام مواجه شدیم و قیمت ارز ناگهان افزایش یافت، هلدینگ دوباره علاوه بر تعهد ملکی خود با در نظر داشتن مشکلات نقدینگی ریالی  تسهیلات بانکی را نیز بعهده گرفت.. البته در آن سال ها تنگناهای مالی فراوانی ناشی از تحریم گریبان پروژه را گرفت. برای راه اندازی  کارخانه تولید باتری تنها بانکی که در حوزه سرمایه گذاری قبل از راه اندازی ورود میکند، بانک صنعت و معدن است. البته ضوابط سختی هم دارد. ولی به هر حال این بانک در کنار ما ایستادو با سختی فراوان توانستیم تسهیلات لازم را اخذ کنیم و برای خرید خط تولید اقدام کنیم. ابتدا قرار بود خط تولیدمان را از ترکیه خریداری کنیم که خط تولید آنها از خط تولید چینی ها با کیفیت تر است. اما متأسفانه با بهم خوردن برجام و بازگشت تحریم ها این امکان محقق نشد. تسهیلات ریالی اخذ شده  از بانک صنعت و معدن اخذ کردیم  با دلار 8500 تومان باید محاسبه می شد. متأسفانه بعد از منتفی شدن برجام، ما با افزایش شدید بهای دلار مواجه شدیم  و از طرفی صنایع خودروسازی کرمان هم که در آن زمان بنا نداشت روی این کارخانه سرمایه گذاری ریالی به غیر از محل کارخانه انجام دهد. ناگزیر به تأمین تسهیلات بانکی شد.

به سهامداران شرکت اشاره کردید. درباره آن توضیحات بیشتری ارائه می کنید؟

سه شرکت در اینجا سهامدار هستند که عبارتند از شرکت صنایع خودروسازی کرمان، کرمان موتور و شرکت آرمان الکتریک ارگ که به دلیل مشکلات مالی به وجود آمده در اجرای این پروژه کنار شرکت کرمان باتری ارگ قرار گرفته اند و بدین ترتیب مشکلات تأمین منابع مالی شرکت بر طرف شد. همزمان با ورود به سال 1398 سفری به چین کردیم و با شرکتی در این کشور به توافق رسیدیم که ماشین آلاتمان را از آن ها خریداری کنیم. ما توانستیم آن ها را راضی کنیم با درصد کمی از پیش پرداخت کار را آغاز کنند .قرار بود ماشین آلات سه ماهه ساخته شوند. اما سه ماه مورد نظر به خاطر کرونا به شش ماه رسید. پس از بارگیری  ماشین آلات به دلایل فنی کشتیرانی ،100 روز کشتی های حمل بار ما در چین متوقف شدند. بعد از این زمان بالاخره کشتی ها به سمت ایران راه افتادند. در این مدت زیر ساخت های لازم در کارخانه ایجاد شد و برای کارخانه 2مگاوات برق نیز خریداری کردیم. برق مورد نیاز کارخانه را به صورت مجزا خودمان تأمین کردیم. در آبان ماه سال 1399 ماشین ها را از گمرک ترخیص کردیم و به کارخانه بردیم.

با این تفاصیل می توان نتیجه گرفت که راه اندازی این کارخانه با توجه به شرایط ایران و جهان در سال های اخیر، کار چندان ساده ای نبوده است.

ما در این پروژه فعالیت ویژه ای داشتیم و با دست خالی و پنج نفره این کارخانه را راه اندازی کردیم. قرار بود خط تولید با سوپر وایزرهای چینی راه اندازی شود و این خط تنها با این شرایط گارانتی می شد. اما به خاطر کرونا، مسأله آمدن متخصصین چینی ها منتفی شد و ما به کمک دوستان و متخصصان داخلی خط را نصب و راه اندازی کردیم که این از اقدامات بینظیر پروژه محسوب می شد . راه اندازی خط یک ماه زمان برد و به پایان آذرماه 1399 رسید. از طرفی کارمندان ما پیش از این جوانان بومی غیر متخصص بودند ولی  الان به لطف آموزش های مستمربا دستگاه های پیچیده ای کار میکنند. به عنوان مثال فردی در شهر کرمان کارگر فصلی بود و ما از وی با دوره های مهارت وکلاس های آموزشی متعدد یک اپراتور درجه یک ساخته ایم که هم حقوق دارد و هم مزایا. در واقع اینجا بیشتر از آن که کارخانه باشد، یک دانشگاه محلی است.

اشتغال زایی این پروژه چه تعداد است؟

در حال حاظر این کارخانه به طور مستقیم برای 60 نفر اشتغالزایی داشته که با افزایش ظرفیت تولید این میزان رشد خواهد داشت.

در حال حاضر محصولات کرمان باتری ارگ به چند روش به مشتریان ارائه می شود؟

ما از ابتدای دی ماه 1399 باتری تولید کرده و آنها را فروخته ایم. در حال حاضر باتری های تولیدی ما در دو بخش مختلف تولید و به فروش میرود . نخستین حوزه مربوط به خوروسازان گروه است. در واقع مشتری اصلی ما شرکت کرمان موتور است و ما به عنوان سهامدار، باتری تمام خودروهای تولیدی کرمان موتور را تأمین میکنیم. آن هم در تمام سگمنت های موجود. برای خودروهای تولیدی شرکت خودروسازان بم نیز به همین شکل باتری تأمین میکنیم. در حوزه بازار خدمات پس از فروش نیز فعالیت داریم و در استان های تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و آذربایجان های شرقی و غربی نماینده داریم. البته از سایر استان ها هم نماینده فعال می پذیریم.

ارزش فعلی کارخانه کرمان باتری ارگ چقدر است؟

ارزش فعلی این کارخانه 80میلیارد تومان است و در این جا از سهامداران و مهندس شه بخش (مدیرعامل محترم صنایع خودروسازی کرمان، مهندس فیروزی مدیرعامل محترم شرکت کرمان موتورو مهندس صابر مدیرعامل محترم شرکت آرمان الکتریگ ارگ و  کلیه پرسنل کرمان باتری به خاطر تلاش های بی دریغ شان در راه اندازی این کارخانه متشکرم.

درباره میزان تولید باتری توسط کرمان باتری ارگ تا امروز و ظرفیت تولید آن هم توضیحاتی بفرمائید.

از ابتدای دی ماه 1399 تا انتهای خردادماه 1400 این شرکت 40هزار باتری تولید کرده که از این رقم حدود 10هزار عددبه خودروسازان تعلق گرفته و بقیه در بازاربه متقاضیان فروخته شده است. ظرفیت تولید کارخانه 250 هزار عدد باتری در سال است و برای امسال( که سال اول تولیدمان است) تولید 150هزار عدد را در نظر گرفته ایم.

در برخی محصولات کرمان موتور ازباتری های تولیدی کرمان باتری ارگ بهره گرفته نشده است. در این باره توضیح می دهید؟

از دی ماه سال گذشته تا کنون ، تمام محصولات کرمان موتور از باتری های تولیدی این شرکت استفاده کرده اند و  از این پس هم اینگونه خواهد بود.  احتمالا مواردی که شما به آن اشاره کردید قبل از این بازه زمانی از کارخانه خارج شده است.

 محصولات کرمان باتری ارگ با چه برندهایی به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود؟

 برندهای داخلی مان "پاورسل" و "مگاسل" نام دارند و در ضمن ما یک برند صارداتی هم به نام "قمر" داریم. همزمان با فروش داخل در حوزه کشورهای خلیج فارس و افغانستان نیز کار صادرات را آغاز کرده ایم . همین جا از شرکت "کادک" به عنوان شرکت تامین کننده قطعات کرمان موتور که مشتری اصلی ماست هم تشکر می کنم. الان یکی دیگر از شرکت های تولید کننده خودرو در ارگ بم، شرکت مدیران خودرو است که برای تامین باتری محصولاتش مذاکراتی با آن ها صورت گرفته است. ما برنامه توسعه محصول نیز داریم. احتمالا در نیمه دوم امسال، باتری خودروهای سنگین و تراک را هم تولید می کنیم. البته تولید باتری های یو پی اس را نیز در برنامه داریم. الان محدوده تولیدی ما بین 50 تا 100 آمپر است 50 تا 75 آمپر برای خودروهای سواری و 90 تا 100 آمپر هم برای خودروهای شاسی بلند خاص مثل مورانو تولید می شود. ماهیانه حدودا 12 تا 14 هزار باتری خودروهای سواری در سگمنت های مختلف در کارخانه ما تولید می شود. فعلا باتری های ما با برند "پاورسل"  وارد بازار شده ولی برای برند "مگاسل" هم برنامه داریم که در آینده نزدیک اعلام می کنیم. ممکن است امسال برند "مگاسل" تولیدیمان هم با شکل و ویژگی های خاص خودش وارد بازار شود.

کیفیت باتری های تولیدی کرمان باتری ارگ را چطور ارزیابی می کنید؟

در مورد کیفیت باتری های مان باید بگویم از 40 هزار عدد باتری که تا امروز تولید کردیم، کمتر از تعداد انگشت های یک دست، نسخه برگشتی داشته ایم. در این مدت ما تنها 4 عدد باتری برگشتی داشتیم که می شود حدودا یک هزارم  از تولید. با قاطعیت می گویم به لحاظ کیفی از تمام رقبای هم رده خودمان کیفیت بهتری داریم و این را جواب تست های محصولاتمان نیز تایید میکند. گارانتی تولیدات ما همچون گارانتی بقیه برندها است، اما باتری "مگا سل" را با گارانتی متفاوتی ارائه می کنیم. البته محصولات ما هم اکنون از گارانتی یکساله برخوردار است. اما برای برند "مگا سل" احتمالا گارانتی 15 تا 18 ماهه در نظر می گیریم.

تولیدات کارخانه کرمان باتری ارگ چه سهمی از بازار داخلی دارند و با راه اندازی این کارخانه چقدر صرفه جویی ارزی صورت گرفته است؟

 تولید ما سگمنت 250 هزار تایی از بازار باتری به حساب می آید و نیاز بازار ایران به باتری حدودا بین 10 تا 11 میلیون عدد در سال است. خوشبختانه از دولت دوم آقای روحانی تا امروز واردات و قاچاق باتری به حداقل رسیده و در حال حاضر حدود 5 درصد از کل بازار باتری،  وارداتی و قاچاق است. در مجموع موجودی باتری کره ای و هندی در بازار بیشتر از 500 تا 600 هزارعدد نیست .ما درحال حاضر پنج درصد از بازار باتری را در اختیار داریم. سال آینده برنامه توسعه کارخانه را هم خواهیم داشت و مواد اولیه مورد نیاز نیز برای تولید باتری را از داخل تامین می کنیم (البته به جز سپراتور) به لحاظ ارز بری و جلوگیری از خروج ارز نیز فرض کنیم 40 درصد از سهم بازاری که ما تامین کردیم (250 هزار باتری در سال) وارد کشور شود. هم اکنون باتری ما آمپری 17 هزار تومان به دست مشتری می رسد و این در حالی است که باتری های کره ای آمپری حدود 32 تا 33 هزار تومان به دست مشتری می رسد. این یعنی باتری خارجی حدود دوبرابر باتری ایرانی قیمت دارد. بنابراین برآورد می کنیم با فرض عدم واردات 100 هزار باتری خارجی و تولید داخلی آن، سالانه حدود 100 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

برای تولید باتری های "یو پی اس" هم برنامه ای دارید؟

باتری های "یو پی اس" به لحاظ فنی به چند رده مختلف تقسیم می شوند اما برای آن چیزی که مورد نیاز بازار ماست، فعلا تولید این باتری ها جوابگوی بازار نیست، واردات این باتری ها  هم به خاطر نوسانات ارزی کاهش یافته است. از طرفی به خاطر قطعی بالای برق، این روزها تقاضای بازار هم برای این باتری ها زیاد شده و متاسفانه با کمبود عرضه هم مواجهیم. ما برای تولید نوعی از باتری "یو پی اس" که مورد نیاز بازار است ،کارهای مطالعاتی را انجام دادیم و ملزوماتش را هم در برنامه داریم که تا پایان تابستان به نتیجه می رسانیم و از اول پاییز باتری های "یو پی اس" خودمان را متناسب با تقاضای موجود، روانه بازار می کنیم.

 

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان