جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

در راستای ساخت خودرو براساس انرژی های نو شکل گرفته است؛

 

مسیر چری با 4 پلت فرم، 5 ساب سیستم و 7 هسته اصلی تکنولوژی

پس از 20 سال کاوش در راستای ساخت خودرو بر اساس انرژی های نو، چری مسیر خود را با چهار پلت فرم، پنج ساب سیستم و هفت هسته اصلی تکنولوژی ادامه می دهد.  

شرکت خودروسازی چری از زمان تاسیس، مسیر نوآوری را به طور مستقل در پیش گرفته است. توسعه موتورهای ACTECO نمونه ای از آن است که در لیست 10 موتور برتر چین جای دارد.

چری امروزه یکی از قوی ترین خودروسازان چین محسوب می شود و دیدگاه مشتریان به محصولات این کشور را دگرگون کرده است.

اوایل سال 1999 میلادی بود که نخستین موتور اختصاصی چری متولد شد. پیشرانه ای که از لحاظ تکنولوژیکی، کاملا مستقل توسعه داده شده بود. تنها چهار سال بعد، یعنی در سال 2003، چری اولین نسل از موتورهای ACTECO را عرضه کرد.

به این ترتیب، چری اولین خودروساز چین بود که توانست پیشرانه ای بومی با حق مالکیت خود، به تولید برساند. نسل اول موتورهای ACTECO، مدل های تنفس طبیعی 0.8 لیتری تا 2.0 لیتری را شامل می شدند و فناوری به کار رفته در آنها، مختص خود چری بود.

در سال 2009 میلادی، چری نسل دوم موتورهای ACTECO را روانه بازار کرد. از آن دوران تاکنون، چری همچنان به پیشروی در طراحی پیشرانه ادامه می دهد. در مقایسه با نسل اول، نسل دوم کاملا از لحاظ قدرت، پرفورمنس، مصرف سوخت و آلایندگی بهینه شده بود. همچنین از لحاظ سبک وزن بودن، این نسل از پیشرانه های چری نسبت به زمان خود، کاملا پیشرو بودند. نسل دوم موتورهای ACTECO نیز طیف وسیعی از مدل ها را در بر می گرفتند که معروف ترین آنها را می توان نسخه های 1.6DVVT و 1.5TCI دانست که در خانواده خودروهای آریزو و تیگو به کار رفته اند.

با توسعه روز افزون تکنولوژی، چری کماکان به طراحی موتورهایی با سطح فنی بالا و پرفورمنس قوی تر از قبل، ادامه می دهد. اما سال 2018 شاهد معرفی سومین نسل از پیشرانه های ACTECO بودیم و نسخه 1.6TGDI، اولین عضو از این خانواده جدید به شمار می رود. پیشرانه ای پر بازده با پرفورمنس عالی که 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه با راندمان 37.1 درصد در سال 2019، همچنان در میان موتورهای ساخت چین پیشرو است. موتور 1.6TGDI چری بار دیگر توانست به لیست 10 موتور برتر سال در چین دست یابد.

 

موتور چری


سال 2021 در نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو در شانگهای، پیشرانه جدید 2.0TGDI تحت برنامه جهانی چری، موسوم به Chery 4.0 Era Full-Domain Global Power Architecture، رونمایی شد. این پیشرانه با تکنولوژی های جدیدی از قبیل نسل دوم سیستم احتراق داخلی i-HEC، نسل جدیدی از سیستم مدیریت حرارتی و یک سیستم تزریق مستقیم فشار فوق العاده (350 بار) همراه شده که قدرت و گشتاور نهایی آن را به 261 اسب بخار و 400 نیوتن متر رسانده است. این پیشرانه با بیشینه راندمان حرارتی مفید (بازده) 41 درصد، عملا یکی از قوی ترین موتورهای ساخته شده در چین به حساب می آید. در نوامبر 2021، پیشرانه 2.0 لیتری TGDI برنده جایزه China Heart در میان ده موتور برتر سال شد تا بار دیگر ثابت کند که چری در زمینه تحقیق و توسعه (R & D) و تولید موتور، یک قدرت جهانی است.

در بحث انتقال قدرت، ماه مارس سال 2021 بود که گیربکس CVT25 جدید چری، در چهارمین سری از فهرست 10 جعبه دنده برتر دنیا قرار گرفت. این گیربکس با نسبت سرعت بالا که به 7.07 رسیده، شتاب و مصرف سوخت بهتری را برای خودرو به ارمغان می آورد. راندمان انتقال قدرت هم در این گیربکس، 97 درصد است که امکان رانندگی با مصرف سوختی بهینه را ممکن می سازد. اکنون با وجود 20 سال تجربه فنی، موتورهای ACTECO چری، سه نسل تکامل را پشت سر گذاشته اند و خانواده بزرگی از موتورهای 0.8 تا 4.0 لیتری را در بر می گیرند. از میان تمام موتورهای چری، 9 مدل به فهرست 10 پیشرانه برتر چین راه یافته اند. چری مظهر پشتکار در صنعت خودرو است که با نوآوری های تکنولوژیکی خود، به مدت 20 سال توانسته عرصه را برای رقبا تنگ تر کند.

در طول این 20 سال، برنامه فروش جهانی چری نیز توسعه یافته است. به گونه ای که محصولات چری به بیش از 80 کشور جهان صادر شده اند و بیش از 9.9 میلیون نفر، مشتری این برند هستند. چری قدرت صنعت خودروسازی چین را به رخ جهانیان کشانده و تجربه ای ناب از نوآوری را در رانندگی برای مشتریان فراهم آورده است. چری از زمان تاسیس، به دلیل تلاش در جهت استفاده از فناوری های نوین، با لقب Technological Chery شناخته می شود. این شرکت تا به امروز، پنج مرکز تحقیق و توسعه در دنیا راه اندازی کرده که بیش از 5000 نخبه در این مراکز مشغول به کار هستند. دستاورد این مراکز، گسترش استفاده از انرژی های جدید، هوشمند سازی تولید و پیشرفت در سایر زمینه ها بوده است.

 

چری


پس از 20 سال کاوش در راستای ساخت خودرو بر اساس انرژی های نو، چری مسیر خود را با چهار پلت فرم، پنج ساب سیستم و هفت هسته اصلی تکنولوژی ادامه می دهد. مدل EQ1 از سبد محصولات چری، تبدیل به سردمدار کلاس خودروهای برقی کوچک در چین شده است. در عرصه هوشمند سازی تولید، چری استراتژی Chery Lion را ارائه کرده که به تدریج، لایه هوشمند را در کل چرخه حیات تحقیق و توسعه، تولید، مارکتینگ و خدمات محقق می کند و تولید انبوه فناوری خود ران سطح 2.5 را میسر می سازد.

 

پیشرانه چری
 

در بحث گسترش بازار جهانی، چری نخستین خودروساز چینی است که وسایل نقلیه، قطعات CKD، موتور، فناوری و تجهیزات ساخت خودرو را به جهان صادر می کند. چری 10 کارخانه خارج از چین راه اندازی کرده است و بیش از 1500 نمایندگی در آن کشورها دارد. از مجموع 9.9 میلیون مشتری چری، 1.9 میلیون نفر خارج از چین هستند. چنان که طی 18 سال متوالی، چری موفق به کسب رتبه نخست در صادرات خودروهای سواری از چین به دیگر کشورها شده است.

منبع خبر: