جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

ادعای جدید ایلان ماسک:

 

خودران تسلا در سال ۲۰۲۲ ایمن‌تر از انسان خواهد بود!

علیرغم انتشار ویدئوهای متعدد از عدم توانایی سیستم خودران کامل FSD تسلا در شناسایی موانع، عبور از چراغ‌قرمز و آغاز بررسی مقامات رسمی آمریکا درباره تلفات مرتبط با این سیستم، ایلان ماسک مدعی شده است این تکنولوژی به زودی ایمن‌تر از انسان خواهد بود.  

 

 اگر تکنولوژی خودران کامل تسلا تا پیش از پایان سال جاری میلادی ایمن‌تر از انسان نباشد ایلان ماسک شوکه خواهد شد. این پیش‌بینی جاه‌طلبانه را خود ماسک کرده است، فردی که به خاطر اظهارات جنجالی‌اش شناخته می‌شود.

ماسک در خلال ارائه گزارش مالی سال ۲۰۲۱ این برند گفته است بجای معرفی محصولات جدید، تمرکز روی توسعه تکنولوژی خودران کامل قرار دارد. ماسک و شرکتش می‌خواهند این سیستم را تا پایان سال ۲۰۲۲ ایمن‌تر از انسان بکنند. این ادعای مهم در حالی منتشر می‌شود که خودران کامل تسلا با انتقادات گسترده‌ای از سوی مقامات و کارشناسان آمریکایی روبرو شده است. تاکنون ویدئوهای متعددی از اختلال در عملکرد این سیستم و برخورد با موانع منتشر شده است. نسخه‌های کنونی حالت خودران کامل تسلا قیمت ۱۲ هزار دلاری دارند و فقط می‌توان در آمریکا آن‌ها را سفارش داد. این تکنولوژی کنترل پدال گاز، ترمز و فرمان را در معابر عمومی بر عهده می‌گیرد.

اگرچه راننده هر لحظه می‌تواند کنترل خودرو را به دست گیرد اما تکنولوژی تسلا از دوربین‌ها برای تشخیص موانع و عبور و مرور استفاده می‌کند. ماسک به تحلیلگران گفته است:

اگر ما نتوانیم سیستم خودران کامل را تا پایان سال جاری میلادی ایمن‌تر از انسان بکنیم شوکه خواهم شد. واقعاً شوکه خواهم شد

او می‌افزاید:

ایمن‌تر شدن از انسان یک استاندارد سطح پایین است. مردم معمولاً خسته می‌شوند، پیام می‌دهند، حواس‌پرت می‌شوند و اینکه ما تصادفات بیشتری نداریم موضوع قابل‌توجهی است. بهتر بودن از انسان یک هدف نسبتاً سرراست است اما آیا می‌توانیم ۱۰۰۰ برابر، ۱۰۰۰۰ هزار برابر بهتر عمل کنیم؟ رسیدن به این هدف بسیار سخت‌تر خواهد بود

مدیرعامل تسلا خاطرنشان می‌سازد:

من فکر می‌کنم هر فردی که در برنامه بتای تسلا FSD حضور داشته است… اگر بخواهد پیشرفت بتا و مداخلات انسانی در هر کیلومتر را ترسیم کند، به تعداد بسیار کمی مداخله در هر کیلومتر اشاره خواهد کرد. حدس شخصی من این است که ما امسال به خودران کامل دست خواهیم یافت و سطح ایمنی آن به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از انسان خواهد بود

تاکنون داده‌های مربوط به میزان تصادف سیستم خودران کامل منتشر نشده است اما تسلا مدعی شده است در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ یک تصادف به ازای هر ۶.۹۶ میلیون کیلومتر پیمایش را با استفاده از تکنولوژی اتوپایلوت ثبت کرده است. گفته می‌شود بدون استفاده از تکنولوژی اتوپایلوت در خودروهای تسلا هم یک تصادف به ازای هر ۲.۵۶ میلیون کیلومتر پیمایش رخ داده است. در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰ هزار دستگاه از خودروهای تسلا در آمریکا به نسخه بتای سیستم خودران کامل این خودروساز مجهز بوده‌اند.

منبع خبر: