جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

محصولی جالب برای تحقیق در اعماق دریا

 

معرفی زیردریایی خودران Seasam،

در سال ۲۰۱۶ اخبار مربوط به یک زیردریایی (پهباد آبی) iBubble منتشر شد. این زیردریایی حالا برادری بزرگ‌تر و کاربردی‌تر دارد که با نام Seasam شناخته می‌شود. Seasam که توسط شرکت فرانسوی ناتیلو پلاس ساخته می‌شود اولین بار در سال ۲۰۱۹ روانه بازار شد.  

البته این زیردریایی اخیراً در معرض توجهات قرار گرفته است چراکه در فیلم ترسناک The Deep House شاهد حضورش بوده‌ایم. در بخش‌هایی از این فیلم یک زوج غواص یک خانه خالی از سکنه را در زیر آب کشف می‌کنند. Seasam همانند iBubble توانایی عملکرد بی‌سیم و فیلم‌برداری HD را دارد. این زیردریایی جمع‌وجور از تکنولوژی آکوستیک و دید رایانه‌ای سود می‌برد.

این وسیله زیردریایی می‌تواند از چندین متر پیام‌های صوتی را دریافت کند و به واحد کنترل بفرستد. به این ترتیب می‌تواند یک فرد را حتی در تاریکی شب و یا در شرایطی که دید کم است پیدا کرد. زمانی که این وسیله به هدف نزدیک شد از دوربین ۱۰۸۰p/30fps خود و سیستم تشخیص بصری برای بررسی محیط استفاده می‌کند. Seasam سپس می‌تواند روی هدف متمرکز شود و در اطراف آن مانور دهد. این زیردریایی درعین‌حال از سیستم سونار خود برای تشخیص موانع و پیشگیری از برخورد با آن‌ها سود می‌برد.

واحد کنترل همچنین برای فرستادن دستورات صوتی به این زیردریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه کاربر نمی‌تواند این وسیله را هدایت کند اما می‌تواند زاویه و مسیر پیش رو را تنظیم کند و درباره شروع یا توقف فیلم‌برداری تصمیم بگیرد. همچنین کاربر می‌تواند دستور پیروی این زیردریایی از خودش را بدهد و مانورهای متنوعی را برای آن تعریف کند. این پهباد دریایی هم همانند iBubble توانایی کنترل از راه دور را دارد و برای این کار باید از یک کابل طولانی استفاده کرد. سپس کاربر از ریموت مجهز به تبلت برای هدایت زیردریایی استفاده می‌کند و می‌تواند به‌صورت زنده تصاویر را مشاهده کند. Seasam با استفاده از تکنولوژی تشخیص بصری می‌تواند اهداف متنوعی را بررسی کند.

یکی دیگر از گزینه‌های کنترل از راه دور Seasam استفاده از یک کشتی سطحی کوچک با نام نویگیتور است. این کشتی کوچک از طریق کابل کوتاه‌تری به زیردریایی موردبحث وصل می‌شود و به‌صورت بی‌سیم با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب کابل اتصالی فقط باید اندکی طولانی‌تر از مسیر تردد زیردریایی باشد. علاوه بر این، از آنجایی که نویگیتور می‌تواند محل Seasam را در زیر آب تشخیص دهد، داده‌های جی‌پی‌اس را نیز در هر زمانی مهیا خواهد کرد.

این زیردریایی دارای ۸ رانشگر و حداکثر عمق شیرجه ۱۰۰ متری است. باتری لیتیوم-یون ۶۶۰۰ میلی‌آمپری Seasam نیز کاربری ۱.۵ تا ۲.۵ ساعتی را ارائه می‌کند. برخلاف iBubble، اکثر بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این زیردریایی قابل ارتقا هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نصب باتری ۴ ساعتی، دوربین ۴K و چراغ‌های ۱۰ هزار لومنی اشاره کرد. قیمت Seasam از ۱۲ هزار یورو شروع می‌شود.

منبع خبر: