جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

کلامی برای شناخت بهتر امام زمان (عج) به مناسبت میلادخجسته اش

 

یا صاحب الزمان ادرکنی.

ای یوسف فاطمه! ای یار سفر کرده! هزاران هزار دیده در فراق تو یعقوب وار خون میگریند و فقط با تماشای قامت تو بینا می‌شوند.ما درکنار دروازه ی دل هایمان، شاخه گل های‌ ارادت بـه دست گرفته و هر آدینه منتظریم کـه چونان رسول اعظم«ص» کـه از مکه بـه مدینة النبی هجرت کرد، از مکه طلوع کنی و بـه مدینة المهدی دل ها پا گذاری.  

زندگی نامه امام زمان

 در این پست  زندگی نامه امام زمان (عج) رابه شکل کامل برای شما عزیزان بیان می کنیم 

سال تولد حضرت مهدی (عج)

امام زمان (عج) آخرین امام شیعیان در ۱۵ ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، علیرغم مراقبت های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم به جهان گشودند. تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست.

ولادت امام زمان (عج):

ایشان یگانه فرزند امام حسن عسکری علیه السلام یازدهمین امام شیعیان است. امام زمان (عج) در سحرگاه پانزدهم شعبان ۲۵۵ هوق در شهر سامرّا چشم به جهان گشودو پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ ه.ق به دنبال شهادت امام حسن عسکری علیه السلام همچون حضرت عیسی علیه السلام و حضرت یحیی علیه السلام که در سنین کودکی عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگی منصب امامت شیعیان راعهده دار شدند. امام زمان (عج) پس از سپری شدن دوران غیبت با تشکیل حکومت عدل جهانی احکام الهی را در سرتاسر دنیا حاکمیت خواهد بخشید.

آخرین امام شیعیان در ۱۵ ام ماه شعبان ۲۵۵ ه.ق، علیرغم مراقبت های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری علیه السلام چشم به جهان گشودند. تولدمخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست. همان گونه که این دو پیامبر بزرگ الهی تحت شدید ترین تدابیرامنیتی فرعونیان و نمرودیان به اراده خداوند و به سلامت در کنار کاخ فرعون و نمرود متولّد شدند، امام زمان (عج) نیز در حالی که جاسوسان و مأموران خلیفه عباسی تماموقایع خانه امام یازدهم علیه السلام را زیر نظر داشتند، در کمال امنیت و بدون آن که دشمنان اگاهی پیدا کنند، در سحرگاه روز جمعه نیمه شعبان قدم به جهان هستی گذاشتند.

دوران زندگی امام زمان (عج)

دوران زندگی حضرت مهدی (عج) به چهار دوره تقسیم می شود که به شرح زیر می باشد :

۱) از تولد تا غیبت امام زمان (عج):

امام زمان (عج) پس از تولد حدود پنج سال تحت سرپرستی امام حسن عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کارهای بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف و دو دستگی نشوند.

۲) غیبت صغری امام زمان (عج):

پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در سال ۲۶۰ ه.ق دوره غیبت صغری شروع شد و تا سال ۳۲۹ ه.ق ادامه پیدا کرد. در این دوره امام زمان (عج) از طریق چهار نائب خاص خود به اداره امور مردم می پرداختند و با مردم در ارتباط بودند.

۳) دوره غیبت کبری امام زمان (عج):

این دوران از سال ۳۲۹ ه.ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش ها و مشکلات و احکام مردم بر عهده نایبان عام امام زمان (عج) است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.

۴) دوره حکومت امام زمان (عج):

پس از ظهور، امام زمان (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر جهان پر از عدل و داد خواهد شد.

یاران خاص امام زمان (عج):

۱. عثمان بن سعید عمروى (متوفاى سال ۲۶۵ ه.ق).

۲. محمد بن عثمان عمروى (متوفاى سال ۳۰۴ه.ق).

۳. حسین بن روح نوبختى (متوفاى سال ۳۲۶ه.ق).

۴. على بن محمد سمرى (متوفاى سال ۳۲۹ه.ق).

این چهار تن نماینده گان بلافصل امام زمان (عج) بودند که در ایام غیبت صغرى، پس از شهادت امام حسن عسکرى (ع)، از سال ۲۶۰ تا ۳۲۹، ه.ق به مدت ۷۰ سال به ترتیب، واسطه میان امام زمان (عج) وشیعیان ایشان بودند. این چهار نفر به «نوّاب اربعه» مشهورند.

حدیث امام رضا (ع) درباره امام زمان (عج)

پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در سخنان خود به اوصاف حضرت مهدی (عج) اشاره کرده اند. امام رضا علیه السلام در توصیف ویژگی های چهره و

سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته امام زمان (عج) می فرمایند:  هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه کرده است رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. نشانه خاصّ او آن است که گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تاآن جا که هر بیننده ای او را چهل ساله یا کمتر تصور می کند. از دیگر نشانه های او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره اودیده نخواهد شد».

جانشین بعد از امام عسکری (ع) به نقل از جناب عثمان بن سعید بن عمری

روزی عثمان بن سعید بن عمری به همراه حدود چهل نفر از بزرگان شیعه به حضور امام عسکری علیه السلام رسیدند تا درباره جانشین ایشان سؤال کنند و در آینده از ایجاداختلاف در مسئله امامت جلوگیری کنند. راوی می گوید: وقتی عثمان بن سعید به امام عسکری علیه السلام گفت: آمده ایم تا درباره مطلب مهمی که شما به آن آگاه ترید ازشما سؤال کنیم، امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: بنشین عثمان. پس از ساعتی امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: آیا می خواهید بگویم به چه منظوری آمده اید؟ همه گفتند: ای فرزند رسول خدا، بفرمایید. آن گاه حضرت فرمودند: آمده اید تا درباره حجت خدا و امام پس از من بپرسید. همه گفتند: آری. در این لحظه ناگهان پسری که چهره درخشانی چون ماه داشت و از هر حیث به امام عسکری علیه السلام شبیه بود وارد شد. حضرت فرمودند: بعد از من پیشوای شما و جانشینم این فرزند من است.مواظب باشید پس از من در دین دچار آشفتگی نشوید…

منتظران ظهور و محبین ائمه اطهار علیه السلام در هر لحظه و مکانی در انتظار فرج حضرت مهدی (عج) بی قرار و بی تابی می کنند و شبانه روز برای تعجیل فرج امام عصر (عج) دست به دعا برداشته اند و در فراق مولای خود می باشند.

منبع خبر: