چهارشنبه, 29 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

باتری‌های فوق سریع چینی، خودروها را در ۶ دقیقه تا ۶۰ درصد شارژ می‌کنند

دانشمندان چینی با بازنگری در اجزای باتری خودروهای برقی، دست به اختراعی نو زده‌اند که آن را «باتری‌های فوق سریع» می‌نامند. این فناوری امکان شارژ ۶۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از ۶ دقیقه به کاربر می‌دهد.  

از آنجایی که زمان شارژ مجدد باتری یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های ساخت و خرید خودروهای برقی به شمار می‌رود، این فناوری جدید چینی می‌تواند تحولی مثبت در این صنعت ایجاد کند.

این پروژه که روی یکی از الکترودهای باتری لیتیوم‌یونی موسوم‌به «آنود» کار می‌کند، توسط محققان «دانشگاه علم و فناوری چین» به پیش می‌رود. این موضوع یکی از مباحث موردعلاقه دانشمندان این زمینه است چراکه آنودهای بازطراحی‌شده مزایای زیادی چون عملکرد و بازده بالا را ارائه می‌کنند و نسبت‌به باتری‌های لیتیوم‌یونی عادی انرژی به‌مراتب بیشتری را در خود نگه داشته و بسیار سریع‌تر شارژ می‌شوند.

یکی از احتمالات جذاب برای تولید این باتری‌ها، ترکیب گرافیت و مس با فلز لیتیوم خالص است که برخی آن را به‌عنوان «ماده رویایی» می‌شناسند. این ترکیب امکان ذخیره ۱۰ برابر انرژی بیشتری را نسبت‌به دستگاه‌های کنونی می‌دهد. از دیگر نمونه‌های جالب‌توجه مواد ترکیبی می‌توان به معرفی نانوسفیر آزمایشی اشاره کرد که ظرفیت آنود را افزایش می‌دهند که از آن می‌توان برای ساخت باتری‌های ارزان‌قیمت با ظرفیت بیشتر استفاده کرد.

یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق با استفاده از معماری نفوذپذیر و اجزای گرافیت در اندازه‌های معین، به دنبال بهبود آنودهای استاندارد بوده است. این ایده نخستین‌بار برای حل مشکل طبیعی آنودهای نامنظم امروزی مورد استفاده قرار گرفت که فضاهایی را در آنود ایجاد می‌کند. تیم توسعه‌دهنده درکنار بهره‌گیری از ایده توزیع‌پذیری اجزای باتری با اندازه‌های متفاوت و فضاهای میانی در آنود، از نانوسیم‌های مسی و پوشش مسی نیز درکنار پوشش گرما و سرما نیز استفاده کرده است.

براساس گزارشی از «تک اکسپلور»، این آنود در باتری لیتیوم‌یونی عادی مورد استفاده قرار گرفته و باعث شارژ مجدد آن تا ۶۰ درصد تنها درعرض ۵.۶ دقیقه شده است. رسیدن به ۸۰ درصد نیز تنها ۱۱.۴ دقیقه زمان برده است. این دانشمندان با معرفی فناوری خود به‌عنوان «باتری‌های فوق سریع لیتیوم‌یونی» امیدوارند تا در آینده شاهد خودروهای برقی بهتری وارد بازار شوند. آن‌ها همچنین به هدف سازمان انرژی ایالات‌متحده برای رسیدن به ۱۶ کیلومتر پیمایش به‌ازای هر دقیقه شارژ اشاره کردند و مطمئن هستند که بیش‌ازپیش به آن نزدیک خواهند شد.

 
 
منبع خبر: