جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

با همه برندهای زیرمجموعه چری آشنا شوید، از کوین تا اکسید

چری یکی از مشهورترین و موفق‌ترین خودروسازان چینی محسوب می‌شود. این شرکت که در سال 1997 تأسیس شد، کار خود را با تولید یکی از محصولات شرکت اسپانیایی سئات بنام تولدو آغاز کرد و آن را با نام چری A11 به بازار فرستاد. پس‌ازاین، چری به‌سرعت مسیر پیشرفت را پیمود و به جایگاه امروزی رسید. خودروسازان چینی اما معمولاً علاقه به ایجاد برندهای مختلفی دارند تا از این طریق بتوانند بخش بیشتری از بازار را پوشش دهند.  

چری هم از این قاعده مستثنی نیست و در سال 2009 اقدام به ایجاد سه برند جدید بنام‌های کاری، ریچ و رلی برای عرضه محصولات مختلف خود کرد. بدین ترتیب، از این سال محصولات این شرکت از طریق چهار برند چری، کاری، رلی و ریچ به بازار عرضه شدند اما در سال 2013 دو برند ریچ و رلی منحل شدند و فقط چری برای محصولات سواری و کاری برای محصولات تجاری باقی ماندند. بااین‌حال، چند سال بعد چری دوباره تصمیم به افزایش تعداد برندهای خود گرفت. حال در ادامه قصد داریم شما را با همه برندهای چری از ابتدا تاکنون آشنا کنیم.

ریچ (Riich)

سال‌های فعالیت: از 2009 تا 2013

چری برند ریچ را برای عرضه محصولات لوکس خود تأسیس کرد. این برند در مارس سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد. اولین محصول ریچ یک سدان میان سایز لوکس بنام G6 بود که توسط خود چری توسعه یافته بود و با پیشرانه‌های 3 لیتری V6 و 2 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شد. این برند بعداً کراس‌اوور کوچک X1، سدان بزرگ‌تر G6 و هاچ‌بک کوچک M1 را هم به سبد محصولات خود اضافه کرد. ریچ اما فروش پایینی داشت و به همین دلیل چری در سپتامبر سال 2012 خبر از انحلال آن داد. فروش محصولات این برند در آوریل سال 2013 پایان یافت.

رلی (Rely)

سال‌های فعالیت: از 2009 تا 2013

درحالی‌که ریچ برند لوکس و پرچم‌داری بود، رلی به‌عنوان یک برند میان رده برای عرضه ون‌ها و MPVها در نظر گرفته شده بود. این برند در سپتامبر سال 2009 کار خود را آغاز کرد. اولین محصول رلی یک MPV کامپکت بنام V5 بود. البته این خودرو در اصل همان چری V5 بود که فیس‌لیفت شده بود. رلی بعداً ون‌های بزرگی هم‌اندازه تویوتا هایس را با نام سری H و همین‌طور شاسی‌بلند کامپکتی بنام X5 را هم به بازار فرستاد اما سرانجام رلی هم در سال 2013 مثل ریچ تعطیل شد.

کاری (Karry)

سال‌های فعالیت: از 2009 تاکنون

نام کاری برای اولین بار در اوایل دهه 2000 در سبد محصولات چری دیده شد. این خودرو که چری کاری نام داشت، درواقع یک نسخه ون باری از همان اولین محصول چری یعنی A11 بود که بر اساس سئات تولدو ساخته شده بود. بعداً اما در سال 2009 کاری به یک برند مستقل تبدیل شد و علاوه بر تولید ون‌ها و مینی‌ون‌های کوچکی که به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده بودند، اقدام به ساخت یک پیکاپ جدید بنام Aika هم کرد. برخلاف دو برند دیگر ریچ و رلی که در سال 2009 تأسیس و در سال 2013 منحل شدند، کاری همچنان فعال است و علاوه بر محصولات تجاری، به تولید مدل‌های الکتریکی هم می‌پردازد.

کوروس (Qoros)

سال‌های فعالیت: از 2007 تاکنون

کوروس اولین جوینت ونچر چری با یک شرکت خارجی بود. این برند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین چری و یک شرکت اسرائیلی در سال 2007 تأسیس شد. اولین محصول تولیدی این شرکت، کوروس 3 بود که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو 2013 به نمایش درآمد و از نوامبر همان سال در چین عرضه شد. این یک خودروی کامپکت بود که در نسخه‌های مختلفی مثل سدان، هاچ‌بک و استیشن تولید شد. محصولات کوروس در طراحی، ایمنی و تکنولوژی با ساخته‌های چری متفاوت بوده و مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند. کوروس 3 اولین خودروی چینی بد که توانست در سال 2013 پنج ستاره کامل را در آزمون‌های تصادف یورو انکپ کسب کند.

کوین (Cowin)

سال‌های فعالیت: 2014 تاکنون

کوین در سال 2014 به‌عنوان یک برند اقتصادی و ارزان‌قیمت با هدف ایجاد جایگاه جدیدی برای چری در بازار در حال توسعه چین تأسیس شد. این برند قصد داشت از طریق عرضه محصولات ارزان‌قیمت، خریداران جوان در شهرهای کوچک چین را جذب کند. محصولات کوین معمولاً بر اساس مدل‌های قدیمی چری ساخته می‌شوند. اولین محصول این شرکت مدل کوچک C3 بود که در دو نسخه سدان و هاچ‌بک به بازار آمد. در سال 2016 نیز کوین کراس‌اووری بنام X3 را عرضه کرد که بر اساس چری تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام X33 ساخته شده بود. سدان رسپکت که قرار است در کشورمان توسط گروه بهمن عرضه شود نیز در اصل محصولی از کوین با نام Xuandu است که بر اساس چری آریزو 7 ساخته شده است.

اکسید (Exeed)

سال‌های فعالیت: 2017 تاکنون

هرچند تلاش‌های اولیه چری برای ایجاد برندهای جدید موفق نبودند اما این شرکت ناامید نشد و بعد از چند سال دوباره این ایده را امتحان کرد. چری در سپتامبر سال 2017 اکسید را به‌عنوان برند لوکس جدید خود ایجاد کرد. البته این برند در ابتدا برای حضور در بازارهای بین‌المللی مثل اروپا در نظر گرفته شده بود حتی معرفی رسمی آن‌هم با رونمایی از کانسپت TX در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 صورت گرفت اما در حال حاضر بازار اصلی آن همان چین است. اولین محصول تولیدی اکسید، کراس‌اوور میان سایز TX بود که در مارس 2019 به بازار آمد. طبق گزارش‌های اخیر، به نظر می‌رسد مدیران خودرو قصد دارد بزرگ‌ترین شاسی‌بلند اکسید که VX نام دارد را در کشورمان عرضه کند.

جتور (Jetour)

سال‌های فعالیت: 2018 تاکنون

جتور جدیدترین برند زیرمجموعه چری است که در ژانویه 2018 رسماً معرفی شد. این یک برند میان رده است که محصولات آن بالاتر از ساخته‌های چری و پایین‌تر از اکسید قرار می‌گیرند. اولین محصول جتور کراس‌اوور میان سایز X70 بود یعنی همان خودرویی که در کشورمان با نام فیدلیتی عرضه می‌شود. جتور هم مثل اکسید فقط به عرضه شاسی‌بلندهای مختلف می‌پردازد.

منبع خبر: