در صورت احیای توافق برجام.

شرکتهای همکار خارجی و بینالمللی خودرو سازی همزمان با بازگشت تحریم ها در سال 97 از ایران خارج شدند اما امروز برخی از آنان از جمله هیوندای شریک تجاری شرکت کرمان موتور برای برگشت به ایران اعلام آمادگی کرده اند .
شرکت هیوندای از جمله شرکای خودروسازان بخش خصوصی است که فعالیت گستردهای در سطح کشور داشته است. امابه دلیل تحریم ها مجبور به خروج از کشور شد و حالا این مجموعه اعلام کرده که در صورت لغو تحریمهای بینالمللی آماده سرمایه گذاری در ایران است.
سامان فیروزی مدیر عامل شرکت کرمان موتور میگوید در چند وقت اخیر و با ایجاد زمزمه لغو تحریمها و نهاییشدن توافق احیای برجام ، نماینده شرکت هیوندای کره به ایران آمد تا در خصوص همکاریهای آینده صحبت و مذاکره کنیم. وی اظهار نمود برنامه توسعه همکاری مجدد شرکتهای کرمان موتور و هیوندای به محض لغو تحریمها نهایی خواهد شد و ما در انتظار نتیجه مذاکرات در خصوص برجام هستیم.
فیروزی افزود: همکاری با شرکت هیوندای به صورت جوینت ونچر خواهد بود و توافق نموده ایم. بر اساس تفاهمنامه با شرکت هیوندای هرزمانی که تولید محصولات این مجموعه در ایران از 50 هزار دستگاه خودرو فراتر برود، این شرکت در مجموعه کرمان موتور سرمایهگذاری مستقیم انجام دهد و ما به شبکه بینالمللی و جهانی هیوندای متصل شویم. البته اجرای تفاهمنامه و این تعهد بستگی به شرایط بین المللی و سیاسی و لغو تحریم ها دارد.
مدیرعامل کرمان موتور در خصوص مفاد دیگر تفاهم نامه گفت که در این تعهدنامه آمده است که با عبور فروش هیوندای از 50 هزار خودرو در سال در کشور ایران، خودروساز کره ای قادر است تا 50 درصد از سهام شرکت ایرانی یعنی کرمان موتور را خریداری نماید. اولین اتفاق مهم در این مشارکت سهامدارشدن هیوندای در مجموعه کرمان موتور خواهد بود ودر مرحله دوم کرمان موتور به زنجیره بینالمللی تامین قطعات هیوندای متصل خواهد شد.
فیروزی مدیرعامل شرکت کرمان موتوردرخصوص نحوه ادامه همکاری با شرکت فولکس واگن دیگرطرف قرارداد شرکت قبل از تحریمها تصریح کرد. همکاری با این شرکت آلمانی شرایط و مشکلات خاص خود را داشته و فولکس واگن در حقیقت موضوعی به نام ساخت در کشورهای دیگر نداشته و صفر تا صد زنجیره تامین خود را با خود میبرد. این موضوع در شرکت های ژاپنی از جمله تویوتا هم صدق میکند. در ایران نیز به خاطر بحرانهای سیاسی و ریسک بالای سرمایهگذاری، خودرو سازانی مانند فولکس واگن و امثال آن تمایلی به حضور و سرمایه گذاری در بخش تولید خودرو ندارند.