شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی.

 

ناکارآمدی دموکراسی را از بین می‌برد.

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در نشست فصلی دبیران و روسای حزب از راه‌حل پیشنهادی خود برای خروج از وضع موجودکشور گفت و افزود که «تنها راه، اصلاحات است؛ نه اصلاحاتی که اصلاح‌طلبان بیایند، بلکه اصلاحاتی که موجب شود .کشور در مسیر بهبودی و مناسب‌تری بیفتد که یکی از این مسیرها در سیاست می‌تواند متنوع کردن هیات حاکمه باشد.»  

سیدحسین مرعشی که در این نشست برای آمادگی کنگره 28 مهرماه حزب کارگزاران سازندگی ایران صحبت می‌کرد، افزود: ما به مردم و اصلاح تدریجی کشور متعهدیم. باید بتوانیم در این شرایط با نظام سیاسی موجود به یک مصالحه‌ای متقابل برسیم و اصلاح‌طلبان، سیاسی‌ها و حتی اصولگرایان میانه باید نسبت به سیاست‌های کلی و نظام یک تعهدهایی داشته باشند و نظام هم راه را برای رقابت‌های آزادانه باز کند».
او با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین گامی که در پیش داریم تشکیل یک کنگره آبرومندانه است، به فضای سیاسی کشور در سال 74 اشاره کرد و گفت: ما خیلی محکم و استوار حرکت می‌کنیم، این گام اولی خواهد بود و پیام روشنی خواهد داد تا فضای سیاسی را مثل سال 74 تغییر دهیم. آن سال باعث اتفاقی شد که مجلس پنجم بسیار بهتر از مجلس چهارم شود. ما باید در کنار مردم باشیم و اینطور نباشد که مردم ما تحت فشارهای متداول از گشت ارشاد بگیرید تا طرح صیانت و ما بنشینیم سرجایمان و بگوییم ما با مردمیم! باید بایستیم و آنچه که مصلحت کشوراست با نیرومندی اجرا کنیم.
مرعشی ادامه داد: خیلی از دوستان فکر می‌کردند هیچ فرقی نمی‌کند حسن روحانی رئیس‌جمهور باشد یا ابراهیم رئیسی. خیلی‌ها فکر می‌کردند تفاوتی وجود ندارد که قالیباف رئیس مجلس باشد یا لاریجانی. با این حال دیدیم که فرق می‌کند و همه شئونات زندگی مردم تحت تاثیر قرار گرفته است. از طرح صیانت بگیرید تا عزل مدیران برتر در بخش‌های عمومی و خصوصی. یکی‌یکی فشار روی مردم را اضافه کرده است. راه‌حل هم فقط اصلاحات است، نه فروپاشی نه انقلاب و نه رفتن به سمت سیستمی بسته‌تر.
او با بیان اینکه نظام اجازه دهد جبهه‌های سیاسی شخصیت‌های طراز اولشان را بیاورند، گفت: بازی بچگانه و بازی با مدیران درجه سه و چهار را باید تبدیل کنیم به بازی بزرگان. اگر این اتفاق را نتوانیم رقم بزنیم حتما باید در گام بعدی روی نیروهای اجتماعی سرمایه‌گذاری کنیم. خیلی از شخصیت‌های فنی، اجرایی، دانشگاهی، آموزش‌وپرورش، مهندسان و بازاری‌ها در کشور هستند که خیلی بهتر از ترکیب فعلی مجلس‌اند. به یک هدف مشترک هم‌فکر کنیم. آن هدف مشترک هم کارآمدی در نظام اداری اقتصادی و سیاسی است.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به اینکه کسانی که طرفدار دموکراسی و گرایش‌های نو هستند باید بدانند که مردم با ناکارآمدی صحنه را ترک می‌کنند، اضافه کرد: کسانی هم که طرفدار اسلام سیاسی و ولایت فقیه‌اند باید بدانند که ناکارآمدی ضربه بزرگی به اسلام و نظام می‌زند.
او با مقایسه و شباهت‌سازی شرایط امروز با شرایط انتخابات مجلس سال 74 گفت: شرایط امروز حتما ضربه بزرگی به دموکراسی خواهد زد. باید تلاش کنیم تا کارآمدی در کشور را افزایش دهیم.
به اعتقاد مرعشی، انتخابات مجلس از چند زاویه دیده می‌شود و مردم نماینده را فقط از زاویه سیاسی بررسی نمی‌کنند بلکه مردم نماینده‌ای را می‌خواهند که در زندگی روزمره‌شان تاثیر بگذارد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با بیان اینکه بخش مهمی از انتخابات توسط نیروهای اجتماعی رقم زده می‌شود، ادامه داد: متاسفانه اکثریت اصلاح‌طلبان از نگاه روشنفکری به انتخابات نگاه می‌کنند. در حالی که این نگاه فقط 15 درصد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که در انتخابات‌هایی که ما شرکت نکردیم کارهای ما در ستاد اصولگراها استفاده شده است. این یعنی باید نیروها و کادرهایمان را حفظ کنیم.
او همچنین به زاویه دیگری در مشارکت در انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: در انتخاب مجلس آخر، 48 درصد مردم درگیر انتخابات بودند. مگر آسان است که برای این 48 درصد بگوییم ما نیستیم؟ این از دست دادن پایگاه است و من می‌خواهم درباره انتخابات مجلس یک نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم. درست است که در شهرهایی مثل تهران مشارکت در انتخابات به 18 درصد می‌رسد اما شهرهای کوچکی هم بودند که بیش از 60 یا 70 درصد مشارکت داشته‌اند و این باید برای ما مهم باشد.
به اعتقاد مرعشی ما در مقطعی هستیم که کارگزاران باید مجددا نقش‌آفرینی کند، طوری که در انتخابات سال 74 نقش‌آفرینی کرد تا کشور فضایش یک‌بعدی نشود.
او با بیان اینکه در حال حاضر هم فضا به خاطر دو انتخابات گذشته یک‌بعدی است، ادامه داد: الان باید کارگزاران برای حمایت و دفاع از ایران و زنده کردن اندیشه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به میدان بیاید. باید بیاییم و این فضای سرد را بشکنیم و قاطع می‌گویم موفقیت در پیش خواهد بود.
مرعشی با اشاره به اینکه بیش از دوسوم گروه‌های اصلاح‌طلبان به این سیاست گرایش پیدا می‌کنند، بیان کرد: ما در جبهه اصلاحات برای تصمیم مهمی برای آینده ایران، منتظر جلب حمایت دیگران نمی‌مانیم.
وی افزود: ما وارثان فکری شخصیتی مثل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستیم و تعهدمان نسبت به ایران، اسلام و مردم، مخصوصا الان که دارند با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، است. نباید برخی کج‌خلقی‌ها، منش‌ها و روش‌های غلط ما را از اصالت جمهوری اسلامی دور کند. جمهوری اسلامی نتیجه فعالیت کاملا مردمی و فراگیر بوده و هنوز هم مهم‌ترین چتر امنیتی و دفاع از تمامیت ارضی ایران است.
مرعشی با بیان اینکه به خاطر وجود ایرادات و اشکالاتی هم که می‌بینیم جدی هستیم تا اصلاح کنیم، افزود: یادمان باشد که آنچه امروز در ایران هست نشانه تشخص پدران و نسل گذشته ماست. آنچه که امروز هم در ایران شکل می‌گیرد نشانه تشخیص ما برای آیندگان است. اینکه ما حسرت بخوریم یا علاقه‌مند باشیم آن سوی مرزها زیر درختی که دیگران آن را پرورش دادند احساس رفاه کنیم، این هنر نیست. اگر ما بتوانیم این درخت نیرومند ایران را پرورش دهیم و زیر سایه‌اش استراحت کنیم این هنر است.
او وضع موجود را بسیار نامناسب خواند و گفت: باید قبول کنیم در شکل‌گیری آن سهیم بوده‌ایم. اشتباهات سیاسی ما در گذشته به شکل‌گیری این شرایط کمک کرد. هیچ کس نمی‌تواند فاجعه سیاسی در سال 84 را فراموش کند. در سال 84 یک فروپاشی سیاسی در بین جناح اصلاح‌طلبان و اصولگرا، کشور را به یک منجلاب سیاسی برد و احمدی‌نژاد بود که آمد و تمام سرمایه‌های انقلاب را به آتش کشید. بدبینی را توسعه داد. همه چیز را زیر سوال برد. کاری که احمدی‌نژاد با ایران کرد دشمنان قسم‌خورده آن طرف مرزها نتوانستند چنین کاری بکنند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با تاکید بر اینکه ما یعنی هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا در روی کار آمدن احمدی‌نژاد نقش داشتیم، ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند مسئولیت ما در کوتاهی‌هایی که در دولت دوم روحانی شد، نبیند. بالاخره مردم 4 میلیون بیشتر نسبت به دوره اول به روحانی رای دادند. این مردم در شورای شهر به هر 21 نفر لیست ما رای دادند ولی آیا ما در انتخاب شهردار درست عمل کردیم و سرمایه‌هایی که داشتیم را به کار گرفتیم؟ یا به جای اینکه یک مسئولیت ملی را دنبال کنیم رفتیم دنبال منافع جناحی‌مان؟
مرعشی اضافه کرد: فضای کشور را خودمان به دست خودمان خراب کردیم. مگر در سال 92 تحت تاثیر حرکت بسیار پسندیده مردم در دفاع از آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصمیم نگرفتیم تا انتخابات را به شکل دیگری رقم بزنیم؟ کاری که هاشمی‌رفسنجانی در سال 92 کرد ذیل شخصیتی بود که ملی فکر می‌کرد نه شخصی.
او با بیان اینکه این انتخابات را همیشه با انتخابات خبرگان سال 78 مقایسه می‌کنم، اظهار کرد: امروز می‌بینید تاج‌زاده در بیانات اخیرش قبل از دستگیری، می‌گوید که ما باید برویم در خبرگان و سعی کنیم آدم‌هایی معرفی کنیم که برنامه داشته باشند و انتخابات خبرگان را ببریم. خب این سوال را همه باید جواب بدهند. دوستانی که سال 78 انتخابات خبرگان را تحریم کردند، چه آسیبی به اصلاح‌طلبی زدند؟ دوستان به خاطر اینکه فلان شخصیت اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده چرا باید می‌رفتند در اصفهان و آیت‌الله طاهری را متقاعد می‌کردند از انتخابات کناره‌گیری کند؟ اگر آیت‌الله طاهری می‌آمد، می‌توانست رای بیاورد و ما در خبرگان می‌توانستیم یک فراکسیون 30 نفره داشته باشیم. از آن اشتباه تا امروز دیگر اصلاح‌طلبان در اصفهان نتوانستند گردن راست کنند. با آن همه سوابق تاریخی و سیاسی. مرعشی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سال 92 ملی برخورد کرد، گفت: ما هم اگر می‌خواهیم در سیاست موفق باشیم باید ملی برخورد کنیم. اصلا قبول نیست اگر کاندیدا داشتیم انتخابات مهم است و اگر نداشتیم مهم نباشد. تا جایی که امکان داشته باشد باید بین هر افراطی طرفدار جبهه پایداری و هرکس دیگری که در جناح دیگری فکر می‌کند انتخابات داشته باشیم.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران اضافه کرد: کارگزاران اصل نیست، کشور و ملت اصل هستند. باید آماده باشیم برای نقش‌آفرینی. آینده نظام روشن است. اگر در این مسیر موجود حرکت کنند مرحله‌به‌مرحله مجبورند کشور را بسته‌تر کنند و نظام را به جایی در نقطه بسته ببرند. در حالی که این نظام بیشتر از 30 درصد مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند ضررش برای مردم بیشتر و بیشتر هم می‌شود.
او با بیان اینکه اگر خدایی نکرده مشکلاتی پیش بیاید کشور صدمه می‌بیند، ادامه داد: الان که چند سال از سقوط صدام گذشته است آیا عراق به ثبات رسیده است؟ خیلی از اصلاح‌طلبان منتقد ما فکر می‌کردند مشی آیت‌الله سیستانی نسبت به مشی امام خمینی(ره) بهتر جواب می‌دهد. ولی خب الان وضعیت را شما ببینید. 12 ماه از انتخابات عراق گذشته اما همچنان بی‌دولتی در عراق حاکم است.
مرعشی اضافه کرد: در شرایطی که بعد از دوره 30 ساله از ارتش بعثی، عراق کشور را بسته و بسته‌تر کرده و همه را حذف کرده بود، روزی که عراقی‌ها چشم‌باز کردند تا نبودن صدام را جشن بگیرند، خیابان‌هایشان پر بود از سربازان انگلیسی و آمریکایی. سیاستگذارانی که از خارج از کشور برگشتند تا دولت را تشکیل بدهند در یک دوره طولانی حقوق‌بگیر دولت‌های خارجی بودند.
او با بیان اینکه این معلوم است که وضع کشور عراق بعد از آن فروپاشی به ثبات نمی‌رسد، گفت: اگر مسئولان بخواهند به این شکل ادامه دهند آینده بسیار سخت‌تری برای ایران رقم می‌زنند. اصلاحات مرحله‌به‌مرحله است. و اکنون نه حداکثری بلکه اصلاحات حداقلی هم مقدور است.

منبع خبر: