پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

تعهد مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

بسیاری از ما می‌دانیم که بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است و همه رانندگان باید در اسرع وقت این بیمه را تهیه کنند. اما شاید ندانیم که تعهد مالی بیمه شخص ثالث چقدر است و آیا میزان این تعهد در شرکت‌های مختلف متفاوت است؟ هر بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت جانی و مالی را پوشش می دهد. در این مقاله به این نکته اشاره خواهیم کرد که تعهد مالی بیمه شخص ثالث چقدر است و تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را چگونه می‌توان محاسبه کرد. اگر می‌خواهید بدانید که آیا می‌توان ‌سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث را افزایش داد، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.  

آشنایی با انواع خسارت و تعهدات بیمه شخص ثالث

بیمه‌گر در بیمه شخص ثالث متعهد می‌شود که خسارت وارد شده به سرنشینان را جبران کند. این تعهدات شامل خسارت جانی و مالی در هر تصادف رانندگی خواهد بود. تعهد بیمه خودرو در صورت بروز خسارت جانی، متوجه موارد نقص عضو، بستری شدن در بیمارستان و غرامت فوت می‌شود. در بخش مالی نیز، خسارت‌های مالی که به اشخاص ثالث وارد شده است را جبران می‌کند. سقف پرداخت تعهد هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود و سقف پرداخت خسارت، مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

تعهد پوشش مالی بیمه شخص ثالث برای جبران کامل خسارت چقدر است؟

یکی از پوشش‌های مهم بیمه شخص ثالث، تعهد نسبت به پرداخت خسارت مالی به شخص زیان‌دیده در جریان تصادف است. در جریان یک تصادف رانندگی، علاوه‌بر آسیب جانی به ماشین راننده مقابل، خساراتی وارد می‌شود. در این حالت خسارت وارد شده به اموال با پوشش مالی بیمه شخص ثالث قابل جبران است. عاملی که در اینجا روی محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تاثیر می‌گذارد، تعهد مالی شرکت بیمه‌گر است. این پوشش مالی حداقل و حداکثری برای سقف تعهدات دارد. یعنی اگر خودرو شما با حداقل سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث بیمه شده باشد، چنانچه میزان خسارت بیشتر باشد، باید مابه‌التفاوت هزینه را خودتان پرداخت کنید. در سال ۱۴۰۱ سقف تعهد مالی از ۲۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. در نتیجه اگر خودروی خود را با سقف تعهد مالی ۵۰ میلیون تومان بیمه کنید اما میزان خسارت ۶۵ میلیون تومان برآورد شود، مابه‌التفاوت توسط راننده مقصر پرداخت می‌شود.

در صورتی‌که در زمان بروز حادثه، پلاک خودرو به نام فرد دیگری باشد، هرگونه تخلف برای دارنده پلاک ثبت می‌شود. پس اگر هنوز پلاک خودرو به نام شما نیست، با مراجعه به سامانه نوبت دهی تعویض پلاک در اولین فرصت نسبت به تعویض پلاک خودروی خریداری شده، اقدام کنید.

تعهد مالی بیمه شخص ثالث

آشنایی با نحوه محاسبه سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث

بیمه مرکزی هر سال سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث را تعیین و به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. اما عواملی همچون سال تولید ماشین، نوع کاربری، داشتن یا نداشتن معاینه فنی و تخفیفات بیمه، می‌تواند بر مبلغ نهایی که بیمه شخص ثالث به افراد خسارت دیده پرداخت می‌کند، تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال در ماه‌های حرام مثل محرم، دیه انسان کامل دو برابر محاسبه می‌شود. در حالت معمول، حداقل تعهد بیمه شخص ثالث برای پوشش خسارت مالی معادل ۲.۵ درصد دیه در ماه‌های حرام خواهد بود. ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه جزو ماه‌های حرام هستند. یعنی دیه یک انسان کامل در ماه حرام ۸۰۰ میلیون تومان است که ۲.۵ درصد آن معادل ۲۰ میلیون تومان می‌شود. سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث را می‌توان تا ۴۰۰ میلیون افزایش داد.

مزیت افزایش سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث برای رانندگان

به‌دلیل تعداد زیاد خودرو، شلوغی شهرها و مشکلات جاده‌ای، حوادث رانندگی همیشه عدد بزرگی را به خود اختصاص می‌دهند. در نتیجه رانندگان همواره در معرض حوادث و خسران جانی و مالی هستند. دریافت بیمه شخص ثالث برای رانندگان اجباری است و پوشش‌های کامل این بیمه، بسیاری از خسارت‌های تصادف‌های رانندگی را جبران ‌می‌کند. به‌همین‌خاطر بیشتر بیمه‌گذاران در زمان تهیه یا تمدید بیمه شخص ثالث، ترجیح می‌دهند در ازای حق بیمه اندک، پوشش‌های مالی کامل را انتخاب کنند. با این کار آسودگی‌خاطر بیشتری خواهید داشت و سهم بیمه برای پرداخت خسارت در تصادفات سنگین افزایش می‌یابد؛ بنابراین بهتر است در هنگام تهیه بیمه، باتوجه‌به بالا رفتن ارزش خودرو و گران شدن قطعات، مبلغی بالاتر از حداقل سقف تعهد مالی برای جبران خسارت در نظر بگیرید.

میزان افزایش سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه مختلف

سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث ممکن است در هر شرکت متفاوت باشد، اما قانون‌گذار حداقل و حداکثری برای تعهد مالی بیمه شخص ثالث در نظر گرفته است. شرکت‌ها بر همین اساس سقف یا کف تعهد مالی به بیمه‌گذار را تعیین می‌کنند. اکثر شرکت‌های بیمه این اجازه را به مشتریان خود می‌دهند که سقف تعهدات بیمه شخص ثالث را باتوجه‌به نیاز و شرایط خود افزایش دهند. ممکن است سقف تعهد در هر شرکت متفاوت باشد.

بیمه‌های کوثر، البرز و ایران شرکت‌هایی هستند که می‌توانید بالاترین سقف تعهدات مالی خسارت بیمه شخص ثالث را از آن‌ها تهیه کنید.

تعهد مالی بیمه شخص ثالث

تمدید آسان و سریع بیمه شخص ثالث در سامانه آیتول

در این مقاله با تعهد مالی بیمه شخص ثالث، سقف پرداخت و محاسبه و نحوه پرداخت تعهد مالی آشنا شدیم. تعهد مالی بیمه شخص ثالث یکی از پوشش‌های این بیمه است. باتوجه‌به اجباری بودن دریافت بیمه شخص ثالث برای رانندگان، همه افراد از خدمات پوشش مالی و جانی برخوردار خواهند شد. موضوعی که می‌توانند در بین شرکت‌ها تفاوت داشته باشد، سقف تعهد مالی توسط بیمه‌گر است. این مبلغ می‌تواند از ۲۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان متغیر باشد

منبع خبر: