جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

آشنایی با تکنولوژی e-Power هیبرید شرکت نیسان ژاپن

تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان در چند وقت اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این نوشتار می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به طرز کار این سیستم پس با ما همراه باشید.  

فروش خودروهای هیبریدی با سرعت زیادی در استرالیا افزایش می‌یابد و نیسان جدیدترین برندی است که می‌خواهد خریداران شرکت‌هایی همچون تویوتا، سوبارو و کیا را برباید. سیستم ارائه شده توسط این خودروساز با نام e-Power شناخته می‌شود و اولین بار در بازار استرالیا روی خودروهای قشقایی و ایکس تریل بکار رفته است. انتظار می‌رود هر دو خودرو تا چند ماه دیگر راهی بازار این کشور شوند.

اما تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان چیست و چگونه کار می‌کند؟ سیستم هیبریدی بنزین/الکتریک نیسان با دیگر سیستم‌های هیبریدی‌ای که می‌شناسید فرق می‌کند و دلیل آن را در ادامه ذکر می‌کنیم. اگر بخواهیم این سیستم را به‌طور خلاصه در یک جمله شرح دهیم باید بگوییم e-Power هیبرید نیسان باعث می‌شود خودرویی الکتریکی تولید شود که می‌توان آن را با بنزین پر کرد. در یک خودروی هیبریدی عادی همچون تویوتا هر دو پیشرانه درون‌سوز و الکتریکی می‌تواند چرخ ها را به‌صورت هم‌زمان یا در زمان‌های مختلف به حرکت درآورد. پیشرانه الکتریکی توسط یک باتری کوچک پشتیبانی می‌شود. این باتری توسط پیشرانه یا کسب انرژی جنبشی در زمان کاهش سرعت شارژ خواهد شد.

در مقابل باید گفت تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان تنها باعث می‌شود پیشرانه الکتریکی وظیفه چرخاندن چرخ ها را به عهده داشته باشد و این نکته شبیه خودروهای تمام الکتریکی است. پیشرانه درون‌سوز هم به عنوان یک ژنراتور بکار گرفته می‌شود و با سرعت بهینه کار می‌کند تا شارژ باتری را انجام دهد. به ‌منظور ایجاد حداکثر راندمان، خودروهای مجهز به این تکنولوژی از ترمز احیا شونده نیز برای ایجاد انرژی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی با قوای محرکه پلاگین هیبریدی نیز تفاوت دارد زیرا در خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توان از پیشرانه‌های درون‌سوز و الکتریکی برای به حرکت درآوردن چرخ ها استفاده کرد که این مورد شبیه خودروهای هیبریدی عادی خواهد بود. همچنین در خودروهای پلاگین هیبریدی می‌توان باتری را با استفاده از دوشاخه بیرونی نیز شارژ کرد.

به گزارش پدال و به نقل از درایو، مزیت تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان به ارائه بهترین‌ها مربوط می‌شود یعنی تجربه راندن یک خودروی الکتریکی که شامل گشتاور آنی و حس نرمی است. همچنین زمان سوخت‌گیری کم خودروهای درون‌سوز نیز دیگر مزیت این سیستم خواهد بود و دیگر مالک نگرانی‌ای از بابت شعاع حرکتی نخواهد داشت. خود نیسان می‌گوید این سیستم جذابیت، نرمی و سکوت شبیه خودروهای الکتریکی را با آرامش خاطر شعاع حرکتی و سوخت‌گیری خودروهای درون‌سوز ارائه می‌کند. البته منتقدان می‌گویند خودروهای نیسان بدون آلایندگی نیستند زیرا پیشرانه بنزینی باید همواره کار کند تا پیشرانه الکتریکی و باتری را فعال نگه دارد.

آیا خودروهای e-Power هیبرید نیسان نیازی به شارژ دارند؟ خیر. تنها منبع خارجی انرژی برای این خودروها بنزین است. مجموعه باتری قشقایی و ایکس تریل ظرفیت ۲.۱ کیلووات ساعتی دارد که در مقایسه با ظرفیت باتری ۵۰ تا ۷۰ کیلووات ساعتی یک خودروی الکتریکی با ابعاد مشابه بسیار کمتر است. به همین خاطر پیشرانه درون‌سوز و ترمز احیا شونده می‌توانند به راحتی باتری را بدون نیاز به استفاده از دوشاخه بیرونی شارژ کنند. شعاع حرکتی محصولات هیبریدی نیسان به باک سوخت آن‌ها مربوط خواهد بود و مصرف بنزین نیز در هر صد کیلومتر اندازه‌گیری می‌شود که شبیه مدل‌های درون‌سوز عادی است. نیسان مدعی شده قشقایی و ایکس تریل هیبریدی در هر صد کیلومتر به ترتیب ۴.۹ و ۶.۳ لیتر سوخت مصرف می‌کنند. این دو خودرو از باک سوخت ۵۵ لیتری استفاده می‌کنند و بنابراین روی کاغذ می‌توانند مسافت ۱۱۲۰ و ۸۷۰ کیلومتر را با یک باک بنزین طی کنند.

در تئوری وقتی که باک سوخت خالی شود خودرو تا زمان خالی شدن شارژ باتری کوچک به حرکت ادامه خواهد داد هرچند این مسافت بیشتر از چند کیلومتر نخواهد بود؛ اما شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان یک تکنولوژی هیبریدی افزایش دهنده برد است؟ جواب این سؤال بله و خیر است. عبارت فنی نیسان برای این تکنولوژی “هیبرید سری” است یعنی پیشرانه درون‌سوز و الکتریکی به‌صورت سری کار می‌کنند و چرخ ها به‌صورت هم‌زمان به حرکت نمی‌آورند.

خودروهای افزایش دهنده برد همچون بی ام و i3 Rex و مزدا MX-30 جدید با عبارت پلاگین هیبریدهای سری شناخته می‌شوند. این خودروها اکثر اوقات به عنوان محصولی الکتریکی عمل می‌کنند و از باتری‌های بزرگ‌تری سود می‌برند. این خودروها را می‌توان با دوشاخه بیرونی نیز شارژ کرد اما پیشرانه بنزینی کوچک آن‌ها برای شارژ بیشتر باتری بکار می‌رود و شعاع حرکتی بیشتری را به ارمغان می‌آورد. تکنولوژی e-Power هیبرید نیسان همچنین از پیشرانه بنزینی برای شارژ باتری و پیشرانه الکتریکی استفاده می‌کند و سپس این پیشرانه الکتریکی چرخ ها را به حرکت درمی‌آورد؛ اما باتری محصولات هیبریدی نیسان بسیار کوچک‌تر است و از طرف دیگر پیشرانه بنزینی بی ام و i3 Rex منبع دوم قدرت است. شایان ذکر است خودروی هیبریدی نیسان را نمی‌توان بدون پیشرانه بنزینی که باتری را شارژ می‌کند راند اما در بی ام و این‌گونه نیست.

 
 
منبع خبر: