پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

دلایل خاموش شدن خودرو بعد از استارت زدن چیست؟

آیا خودروی شما به‌محض روشن شدن، خاموش میشود؟ لازم نیست نگران باشید، در این مقاله به چندین مسئله ساده اشاره شده که با امتحان کردن آنها میتوانید مشکل را حل کنید. دلایل زیادی وجود دارد که ماشین شما بلافاصله پس از روشن شدن، خاموش میشود.  

اگر چند بار تلاش کرده اید خودرو را روشن کنید؛ اما موفق نشدهاید، بهتر است مدتی صبر کرده و مجدداً اقدام کنید. این کار به سیستم استارت فرصت داده و خطر آب‌گرفتگی موتور را کاهش میدهد. بااین‌حال ما در این مقاله از مجله خودرو بانک به دلایل متعدد خاموش‌شدن خودرو پس از استارت زدن پرداختیم. اگر می‌خواهید دلایل خاموش‌شدن خودرو پس از استارت زدن را بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

IAC و نقش آن در خاموش شدن ماشین

1. سوپاپ کنترل هوای دور آرام IAC

سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC) ترکیب سوخت هوای خودرو را در دور آرام تنظیم میکند. همچنین این سوپاپ در شرایط تغییر بار موتور حالت آرام را مدیریت میکند، مانند زمانی که تهویه هوا، چراغهای جلو یا رادیو را روشن میکنید. زمانی که سوپاپ کنترل هوای دور آرام به‌درستی کار نکند، احتمالاً خیلی زود خودرو شما خاموش شود و شما زود متوجه دلیل این امر بشوید. این اتفاق بیشتر در استارتهای سرد رخ دهد میدهد. شما میتوانید به‌عنوان یک راه‌حل موقتی، با گاز دادن سوپاپ کنترل هوای دور آرام را روشن نگه دارید، اما خطر همچنان در کمین است. میتوانید سوپاپ کنترل هوای دور آرام را تمیز کنید تا ببینید آیا مشکل حل میشود یا خیر. گاهی اوقات یک مشکل الکتریکی در داخل شیر کنترل هوای دور آرام وجود دارد که مانع از عملکرد صحیح شیر میشود. اگر علت اصلی مشکل الکتریکی در خود IAC باشد، باید هرچه زودتر آن را تعویض کنید. 

2. نشتی ناقص وکیوم

نشتی وکیوم سوراخی است در سیستم ورودی هوای خودرو و در قسمت پشتی سنسور جریان هوای انبوه (MAF) که اجازه میدهد هوای اندازهگیری نشده وارد موتور شود. این امر نسبت سوخت به هوای ورودی مورد انتظار را از بین میبرد و باعث میشود خودرو بدون چربی کار کند. یک مخلوط هوا و سوخت که چربی خیلی کمی دارد میتواند باعث لرزش وسیله نقلیه در هنگام استارت زدن شده و پس از مدت کوتاهی متوقف شود.

اکثر خودروها با میزان اندکی نشتی میتوانند به کار خود ادامه دهند، اما اگر این نشتی از حدی بگذرد، انژکتورهای سوختی ممکن است نتوانند با تمام هوای مناسب برای احتراق هماهنگ شوند. امکان دارد که درب موتور را باز کنید و ببینید یک قطعه مانند وکیوم سر جای خود نیست، اما اگر مشکل با یک نگاه حل نشد و نتوانستید منشأ دود را پیدا کنید، بهتر است دراسرع‌وقت به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

مشکلات سنسور جریان هوا و خاموش شدن خودرو

3. سنسور جریان انبوه هوا MAF آلوده یا معیوب

یک سنسور جریان انبوه هوا (MAF) وظیفه اندازهگیری مقدار هوای ورودی به موتور در اکثر خودروها را بر عهده دارد. سنسور MAF بسیار حساس است. تجمع آلودگی و روغنی که از فیلتر هوای موتور عبور کرده است میتواند به‌راحتی سنسور را درگیر کند. یک سنسور کثیف، اغلب اندازه هوا را به‌غلط برآورد میکند و نسبت سوخت هوا را از بین میبرد. برای حل این مشکل ممکن است بتوانید از یک پاک‌کننده اختصاصی سنسور MAF استفاده کنید. اما اگر با پاک‌کردن سنسور مشکل برطرف نشد، باید آن را تست کنید تا ببینید خراب شده یا سالم است و اگر خراب بود طبیعتاً باید تعویض شود. این نوع مشکلات فنی خودرو بسیار ظریف و حساس هستند و باید بادقت و ظرافت اقدام به رفع آن‌ها بکنید.

نکته: برای تمیزکردن سنسور MAF فقط از پاک‌کننده سنسور MAF استفاده کنید. سنسور را مستقیماً لمس نکنید و یا آن را با روش‌های دیگر تمیز نکنید.

4. مشکل احتراق

سیستم احتراق مسئول تولید جرقهای است که مخلوط هوا و سوخت را در محفظه احتراق داخلی مشتعل میکند. ممکن است در سیستم احتراق قطعاتی مانند شمعها یا باطری ماشین دچار مشکل باشند و فضای کافی برای احتراق کامل در محفظه احتراق نباشد. این اتفاق میتواند باعث خاموش‌شدن خودرو شود و یا اصلاً روشن نشود. اطمینان حاصل کنید که اتصال محکمی به باطری بدون خوردگی در پایانهها وجود داشته باشد. اگر در ترمینالها زنگ‌زدگی مشاهده میکنید، حتماً آنها تمیز کنید. برای این کار میتوانید از یک پاک‌کننده مناسب استفاده کنید. بررسی کنید که سیم‌های شمع یا کویل‌های احتراق به‌درستی روی هر یک از شمع‌ها قرار گرفته باشند. سیم شمع جدا شده یا نادرست وصل شده، باعث احتراق ناقص و اغلب ازکارافتادن موتور می‌شود، چرا که موتور در تلاش برای ادامه کار با سیلندرها کمتر به مشکل بر میخورد. در مرحله آخر نیز باید شمعها را بررسی کرده و از سلامت آنها خاطرجمع شوید.

5. خرابی سنسور میل بادامک یا میل‌لنگ

سنسورهای میل‌لنگ و میل بادامک به‌گونه‌ای طراحی شدهاند که همیشه به ECU اطلاع میدهند که میل‌لنگ و یا میل بادامک در کجا قرار دارند. این جریان به ای سی یو اجازه میدهد تا احتراق شمعها را با موقعیت مجموعه دوار هماهنگ کند. اگر ای سی یو نتواند به‌درستی سیگنالها را دریافت کند، ممکن است خودرو روشن نشود و یا بلافاصله پس از استارت زدن خاموش شود. اگر سیگنالی از سنسورهای میل‌لنگ یا میل بادامک وجود ندارد، ECU شما باید یک چراغ چک موتور روشن کند و اگر بتوانید این کد را تشخیص دهید، ممکن است به شما بگوید کدام اتصال سیم باعث خرابی شده است. انکتورهای سنسورهای موقعیت میل‌لنگ و میل بادامک، به‌خصوص در پشت کانکتور در سمت دسته موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ خوردگی یا فلز خالی روی سیمها وجود ندارد. در برخی خودروها نیز نویز یا تداخل بیش از حد سیگنالها می‌‌تواند سنسور میل‌لنگ را دچار مشکل کند. خلاصه این که بهتر است خودروی خود را به یک مکانیکی مطمئن برده و مشکل آن را با مکانیک در میان بگذارید. این مشکل را در چک‌لیست خودرو قبل از سفر خود یادداشت کنید و پیش از سفر حتماً مورد بررسی قرار بدهید.

شل شدن یا جدا شدن تسمه تایم و خاموش شدن ماشین

6. درآمدن تسمه تایم یا زنجیر تایم

تسمه یا زنجیره تایمی که دندانهها را رد کرده باشد، زمان‌بندی میل بادامک را از بین میبرد و باعث میشود سوپاپهای خروجی و ورودی در زمان نامناسبی باز شوند. زمان‌بندی نادرست بادامک ممکن است به خاموشی یک‌باره، احتراق نادرست یا ازکارافتادن موتور شود. افتادن از روی دندانه ممکن است به دلیل لق بودن بیش از حد تسمه، یا به دلیل خرابی کشنده یا روکشهای کشش نادرست طی تعویض تسمه تایم باشد.

یک چرخ‌دنده میل بادامک که روی میل بادامک لیز خورده ممکن است علائم مشابهی را نشان دهد، اما تشخیص آن دشوارتر است؛ دلیل این اتفاق این است که یک چرخ‌دنده لغزنده همچنان به علائم زمانبندی اجازه میدهد تا با وجود خاموش بودن زمانبندی، در یک ردیف قرار گیرند. اگر زاویه لوبهای بادامک را به‌درستی بدانید، متوجه میشوید چه چیزی در زمانبندی دچار مشکل شده است. رفع هرکدام از این مشکلات، تلاش زیادی نیاز دارد که معمولاً به‌اندازه تعویض تسمه تایم است و به همین منظور مراجعه به یک مکانیک حرفهای بسیار مهم است.

7. نشتی پمپ سوخت

هرگونه نشتی در پمپ‌بنزین یا سیستم تزریق سوخت، برای فرایند احتراق داخلی مشکلات بسیاری ایجاد می‌‌کند. موتور برای احتراق به ترکیب مناسبی از هوا و سوخت نیاز دارد و اگر در جایی سوخت به‌اندازه کافی نرسد، ممکن است با مشکل احتراق روبه‌رو شویم. البته در این‌گونه موارد ممکن است این سؤال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا باتری ماشین می‌خوابد؟

 

سنسور تزریق سوخت و تاثیر فعالیتش بر خاموشی خودرو

h2 .8 خرابی سنسور تزریق سوخت

انژکتورهای سوخت نیاز به فشار معینی دارند تا بتوانند مقدار مناسب سوخت را به محفظه احتراق داخلی تزریق کنند. واحد کنترل موتور با انژکتور سوخت از طریق سنسوری که به آن متصل است ارتباط برقرار میکند. سنسور درجه فشار انژکتور سوخت را بررسی کرده و سپس اطلاعات مربوطه را به واحد کنترل موتور منتقل میکنند. در این اینجا کامپیوتر خودرو وظیفه دارد فشار را با میزان سوخت هماهنگ کند. بااین‌حال اگر مشکلی در سنسور انژکتور سوخت وجود داشته باشد، موتور به‌اندازه کافی سوخت برای احتراق دریافت نمی‌‌کند و این میتواند باعث خاموش‌شدن سریع موتور پس از استارت زدن شود.

خاموش‌شدن خودرو پس از استارت زدن؛ زنگ خطر

گاهی اوقات مشکلاتی در خودرو وجود دارد که ما به‌خاطر سهل‌انگاری به‌راحتی از کنارشان میگذریم. یکی از این مشکلات خاموش‌شدن سریع خودرو پس از استارت زدن است که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به‌خوبی ریشه‌یابی نشود میتواند حسابی باعث دردسر شود. به همین دلیل ما در مقاله حاضر یک سری از علتهای این موضوع را شرح دادیم که در تشخیص موضوع کمک بسیار زیادی به شما میکنند. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

منبع خبر: