جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

بررسی پیکاپ دیار L7 پلاس؛ جدیدترین در بازار!

شرکت دیار خودرو سال‌ها پیش با مدل‌های Deer، وینگل 3 و وینگل 5 که محصول شرکت چینی گریت وال بودند، حضور قابل‌توجهی در بخش پیکاپ‌های بازار داشت اما طی چند سال اخیر اثری از آن در این بخش از بازار دیده نمی‌شد. حال اما این شرکت قصد دارد از طریق برند زیرمجموعه خود بنام ایساتیس موتور، با مدل L7 پلاس دوباره به بخش پیکاپ‌ها بازگشته و سهمی از این بازار رقابتی و شلوغ را از آن خود کند.  

دیار خودرو بخش خاصی از بازار پیکاپ‌ها یعنی بین مدل‌های دو کابین اقتصادی و پیکاپ‌های بالای یک میلیارد تومان را انتخاب کرده که رقابت کمتری در آن در جریان است و این می‌تواند به سود L7 پلاس باشد.

در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و مشخصات این پیکاپ چینی تازه‌وارد آشنا خواهیم شد.

بررسی پیکاپ L7 Plus

معرفی کلی دیار L7 پلاس

برخلاف گذشته که دیار خودرو به مونتاژ پیکاپ‌های گریت وال می‌پرداخت، این بار سراغ یک سازنده چینی دیگر بنام ZX Auto رفته است. این همان شرکت سازنده وانت کاپرا بوده که سال‌ها است توسط گروه بهمن در کشورمان عرضه می‌شود و به‌تازگی هم پیکاپ بزرگ و جدید G9 را برای مونتاژ در ایران معرفی کرده است؛ بنابراین، جالب است که ZX Auto قصد دارد هم‌زمان با دو شرکت مختلف در ایران همکاری کند.

بررسی پیکاپ L7 Plus

L7 پلاس در اصل ترالورد نام دارد که برای اولین بار در سال 2016 در نمایشگاه خودروی گوانگژو معرفی شد. این پیکاپ بعداً فیس‌لیفت شد و با نام‌های دیگری مثل ویشی G7 و ویشی 1986 در چین به فروش رسید. جالب اینکه ترالورد قبلاً یعنی همان زمانی که تازه معرفی شده بود قصد ورود به بازار کشورمان را داشت و توسط گروه بهمن در سال 1396 رونمایی شد اما این برنامه‌ها عملی نشدند تا سرانجام چند سال بعد پای این پیکاپ چینی توسط دیار خودرو به ایران باز شود.

طراحی بیرونی دیار L7 پلاس

هرچند ترالورد در سال 2021 فیس‌لیفت شده و ظاهر جذاب‌تری پیدا کرده است اما نسخه پیش از فیس‌لیفت هم همچنان در کنار نسخه جدید در چین عرضه می‌شود و دیار خودرو برای بازار ایران همان مدل قدیمی را انتخاب کرده است. این پیکاپ در طراحی بیرونی با جلوپنجره کرومی بزرگ و چراغ‌های جلوی افقی از نسل قبلی تویوتا تاندرا الهام گرفته است ولی نمای باابهت و قابل‌قبولی برای یک پیکاپ دارد. در عقب نیز به سبک اکثر پیکاپ‌ها شاهد چراغ‌های عمودی ساده‌ای هستیم که نمای نسبتاً مدرنی دارند. به‌طورکلی، L7 پلاس از لحاظ طراحی بیرونی در بازار ایران در برابر رقبای زیر یک میلیارد تومان حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

بررسی پیکاپ L7 Plus

داخل کابین دیار L7 پلاس

این پیکاپ چینی در داخل در مقایسه با مدل‌های جدیدی که تازه برای عرضه در کشورمان معرفی شده‌اند مثل فوتون G7 و پیکاپ بزرگ G9 از خود ZX Auto نمی‌تواند حرف چندانی برای گفتن داشته باشد ولی بااین‌حال طرح دورنگ مشکی و قهوه‌ای به همراه تریم‌های نقره‌ای‌رنگ حال و هوای کابین خودرو را از یکنواختی خارج کرده‌اند هرچند که نمایشگر کوچک در عمق داشبورد و دریچه‌های تهویه طرفین آن در مقایسه با طراحی‌های این روزها کاملاً قدیمی به نظر می‌رسد. درمجموع، طراحی کابین L7 پلاس برای یک پیکاپ زیر یک میلیارد تومان نمره قبولی را خواهد گرفت.

بررسی پیکاپ L7 Plus

پیشرانه و گیربکس دیار L7 پلاس

هرچند این روزها پیکاپ‌های توربوشارژ زیادی در کشورمان عرضه می‌شوند که بیش از 200 اسب بخار قدرت دارند اما دیار خودرو برای پایین آوردن قیمت L7 پلاس پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی با کد 4K22D4M را انتخاب کرده است که 150 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور درواقع نسخه ارتقاءیافته‌ای از پیشرانه پیکاپ وینگل است و حدود 15 اسب بخار قدرت و 30 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به آن خواهد داشت. برخلاف پیشرانه‌های توربوشارژ، این موتور برای آفرود و همین‌طور بنزین بی‌کیفیت ایران مناسب‌تر خواهد بود و هزینه‌های نگهداری کمتری خواهد داشت. برای انتقال نیروی این پیشرانه به چرخ‌ها نیز یک گیربکس شش سرعته دستی در نظر گرفته شده است. در همین حال، گفته‌هایی مبنی عرضه نسخه دیزلی و همین‌طور اتوماتیک L7 در آینده نزدیک وجود دارد.

بررسی پیکاپ L7 Plus

تجهیزات و امکانات دیار L7 پلاس

با توجه به شرایط قیمتی بازار کشورمان، از پیکاپی با قیمت زیر یک میلیارد تومان نباید انتظار تجهیزات و آپشن‌های زیادی را داشت ولی بااین‌حال، L7 پلاس در این زمینه خیلی هم دست‌وپابسته نیست و مواردی مثل ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، پایش باد تایرها، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها، قفل دیفرانسیل عقب، فرمان برقی، دو ایربگ و نمایشگر 8.5 اینچی با بلوتوث و GPS را ارائه می‌کند. علاوه بر این، گفته شده در نسخه‌های دیزلی و اتوماتیک آینده امکانات بیشتری مثل دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده و سنسور باران هم به این لیست اضافه خواهد شد تا L7 پلاس را به رقیبی قدرتمند حتی برای پیکاپ‌های بالای یک میلیارد تومان تبدیل کند.

قیمت، رقبا و زمان عرضه دیار L7 پلاس

قیمت ترالورد در چین از 89,800 یوآن معادل 12,900 دلار یا حدود 480 میلیون تومان با نرخ کنونی دلار عرضه می‌شود اما هنوز از قیمت دقیق L7 پلاس در بازار ایران خبر نداریم، بااین‌حال، به گفته دیار خودرو، قرار است این پیکاپ در جایگاه قیمتی پایین‌تری نسبت به پیکاپ‌های توربوشارژ جدید بازار قرار گیرد و بنابراین باید برای آن انتظار قیمتی زیر یک میلیارد تومان را داشته باشیم. با این قیمت، باید زامیاد زاگرس را اصلی‌ترین رقیب L7 پلاس دانست که هرچند قیمت آن‌هم هنوز مشخص نیست ولی پیکاپ جدید زامیارد هم با پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی عرضه می‌شود و انتظار می‌رود حدود 800 تا 900 میلیون تومان قیمت داشته باشد. آمیکو آسنا و کاپرا 2 را هم می‌توان ازجمله دیگر رقبای L7 پلاس دانست. گفته شده این پیکاپ جدید احتمالاً تا پایان امسال یا اوایل سال 1402 راهی بازار خواهد شد.

 
 
منبع خبر: