پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

بازگشت جیلی به ایران با کراس اوور X3 پرو، محصول جدید خودروسازان بم

خودروسازان بم که یکی از چندین شرکت خودروسازی خصوصی در کرمان به شمار می‌آید، با تولید و عرضه جیلی GC6 و نسخه فیس لیفت آن برای مشتریان ایرانی شناخته شده است. این شرکت تصمیم دارد خودرویی جدید از برند جیلی را به بازار ایران عرضه کند. این خودرو میپل X3 پرو نام دارد که در حقیقت همان جیلی ویژن X3 به حساب می‌آید.  

آخرین حضور جیلی در کشورمان به سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ و سدان GC6 بازمی‌گردد که توسط خودروسازان بم تولید می‌شد اما با آغاز تحریم‌ها، این برند خوش‌نام چینی مثل بسیاری از خودروسازان جهانی از بازار ایران رخت بربست. حال اما طبق اخبار واصله، خودروسازان بم قصد عرضهٔ کراس‌اوور کوچک می‌پل X3 پرو را دارد که محصولی از گروه جیلی محسوب می‌شود. این یعنی احتمالاً به‌زودی شاهد بازگشت دوباره جیلی به بازار کشورمان خواهیم بود. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا خواهیم شد.

برند می‌پل (Maple)

می‌پل خودروسازی بود که در سال ۲۰۰۰ در شانگهای چین تأسیس شد. اولین محصول این شرکت در تابستان ۲۰۰۳ بر اساس سیتروئن ZX متعلق به دههٔ ۹۰ تولید شد. سپس این شرکت در سال ۲۰۰۴ سدان ماریندو را به بازار فرستاد و از سال ۲۰۰۷ صادرات محصولات خود را به کشورهایی مثل مصر، روسیه و شیلی آغاز کرد. جیلی اما که از سال ۲۰۰۲ سراغ می‌پل رفته بود، در سال ۲۰۰۸ به‌طور کامل آن را در اختیار گرفت و به برند اقتصادی خود تبدیل کرد. با این حال، از سال ۲۰۱۰ جیلی بتدریج برند می‌پل را کنار گذاشت و آن را با برند اقتصادی جدید انگلون جایگزین کرد. سپس از سال ۲۰۲۰، برند می‌پل از طریق همکاری بین جیلی و شرکت Kandi Technologies برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت بر اساس مدل‌های بنزینی جیلی احیا شد.

مدل الکتریکی می‌پل ۳۰X

اولین محصول دوران جدید می‌پل کراس‌اوور الکتریکی ۳۰X بود که بر اساس جیلی ویژن X3 ساخته شد اما در مارس ۲۰۲۱، شرکت Kandi Technologies از این همکاری خارج شد و سهام خود را به جیلی واگذار کرد. از این رو، جیلی حدود یک سال بعد، جوینت ونچر جدیدی را بین می‌پل و لیفان با نام رویلان (که در انگلیسی لیوان نامیده می‌شود) راه‌اندازی کرد. اولین محصول این برند جدید، سدان الکتریکی ۶۰S بود که از طریق همکاری با لیفان بر اساس جیلی امگرند GL ساخته شد. این اولین محصول الکتریکی جیلی با قابلیت تعویض باطری بود.

می‌پل X3 پرو

می‌پل X3 پرو

همانطور که گفته شد، می‌پل برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده بود اما رویلان تصمیم گرفته یک مدل بنزینی هم به سبد محصولات خود اضافه کند. این خودرو، می‌پل X3 پرو است که اولین محصول بنزینی برند می‌پل محسوب می‌شود. این خودرو درواقع همان جیلی ویژن X3 است که در ماه می سال ۲۰۲۲ به برند می‌پل منتقل شد درحالی‌که از سال ۲۰۲۰ نسخهٔ الکتریکی این خودرو نیز با نام ۳۰X با همین برند به بازار عرضه می‌شد. می‌پل X3 یک کراس‌اوور کوچک است که پیشینهٔ آن به هاچ‌بک جیلی انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. این هاچ‌بک تا سال ۲۰۱۵ تولید شد و سپس نسخهٔ فیس‌لیفت آن با حال و هوایی کراس‌اوور مانند در سال ۲۰۱۷ با نام جیلی ویژن X3 به بازار آمد.

انگلون SC5

طراحی بیرونی

همانطور که اشاره شد، X3 پرو اصلاً خودروی جدیدی نیست و پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد اما جیلی با چند بار فیس‌لیفت، سعی کرده ظاهر آن را مدرن جلوه دهد. زمانی که انگلون SC5 در سال ۲۰۱۷ به جیلی ویژن X3 تبدیل شد، جلو و عقب آن به‌طور کامل بازطراحی شده و ظاهر کاملاً متفاوتی نسبت به هاچ‌بک انگلون به خود گرفت اما پروفیل جانبی خودرو همچنان با SC5 یکسان است. این تغییرات دقیقاً مثل تبدیل تیبا ۲ به کوییک توسط سایپا بود! یعنی ساخت خودرویی کراس‌اور مانند بر اساس یک هاچ‌بک قدیمی.

مقایسۀ پروفیل جانبی X3 پرو با انگلون SC5

سپس در اوایل سال ۲۰۲۱، جیلی نسخهٔ فیس‌لیفت این خودرو را با نام ویژن X3 پرو و تغییراتی در طراحی سپرها و جلوپنجره معرفی کرد. این کراس‌اوور کوچک اما در انتقال به برند می‌پل هیچ تغییری را تجربه نکرده و صرفاً لوگوی جیلی روی جلوپنجره با لوگوی می‌پل در لبهٔ کاپوت جایگزین شده است. البته X3 پرو با وجود زیرساخت قدیمی، به لطف فیس‌لیفت‌ها، همچنان به‌عنوان یک کراس‌اوور اقتصادی چینی طراحی قابل‌قبولی دارد و در بازار کشورمان حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

داخل و تجهیزات

در فیس‌لیفت سال ۲۰۲۱، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای X3 پرو طراحی کرد که با دریچه‌های تهویهٔ سراسری و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ایستاده در بالای داشبورد، نمای مدرن و قابل‌قبولی دارد هرچند که غربیلک فرمان نسبت به قبل تغییری نکرده است. همچنین تریم‌های رنگی نیز حال هوای شاداب و جوان‌پسندی به داخل خودرو بخشیده است. X3 پرو اما کراس‌اوور ارزان‌قیمتی است و به همین دلیل تجهیزات و امکانات آن صرفاً به مواردی مثل کروز کنترل، نمایشگر ۸ اینچی لمسی، استارت دکمه‌ای، سیستم کنترل پایداری و سنسور نور محدود می‌شود.

پیشرانه و گیربکس

می‌پل X3 پرو صرفاً با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به بازار عرضه می‌شود که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد چندان قابل‌توجه نیستند اما برای وزن حدود ۱۲۰۰ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر می‌رسند. همچنین این کراس‌اوور با طول ۴,۰۰۵ میلی‌متر، ابعاد بسیار کوچکی داشته و تقریباً هم‌اندازهٔ کوییک است. برای انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی یا اتوماتیک CVT قابل انتخاب خواهد بود که انتظار می‌رود در ایران نسخهٔ اتوماتیک آن عرضه شود.

قیمت

قیمت می‌پل X3 پرو در بازار چین از ۴۹,۹۰۰ یوآن معادل ۷,۲۳۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۶۷,۹۰۰ یوآن معادل ۹,۸۵۰ دلار می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به شرایط قیمتی خودروهای چینی مونتاژی در ایران، انتظار می‌رود این محصول جدید خودروسازان بم قیمتی در حدود ۷۵۰ میلیون تومان داشته باشد و به رقیب مستقیمی برای ام‌وی‌ام X22 پرو و جک S3تبدیل شود.

 
 
منبع خبر: