پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

۱۰ سیستم ایمنی مهم که باید در تمام خودروها وجود داشته باشند

حفاظت از جان سرنشینان به کمک سیستم‌های ایمنی، بخش مهمی از فناوری خودرو است؛ اما بعضی خودروسازان بی سر و صدا اقدام به حذف ملزومات ایمنی از محصولات خود کرده‌اند.  

اگرچه خطای انسانی و جاده‌های خطرناک می‌توانند نقش مهمی در تصادفات داشته باشند اما وجود تجهیزات ایمنی کارا و به‌روز می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تصادفات و فوتی‌ها داشته باشد. در این نوشتار می‌خواهیم ۱۰ سیستم ایمنی مهمی را که باید به‌صورت استاندارد در تمامی خودروهای صفرکیلومتر وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی کنیم پس با ما همراه باشید. تا همین چند سال پیش کیسه‌های هوا و ترمز ضد قفل به عنوان آپشن روی خودروها عرضه می‌شدند اما استانداردهای ایمنی در کشورهای پیشرفته ارتقا یافته است. البته برخی برندهای شناخته شده همچنان روی تولید محصولاتی پایه اصرار دارند. در ادامه سیستم های ایمنی مدرن را که باید وجود داشته باشند خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم هرچند کیسه‌های هوا، کنترل پایداری و ترمز اضطراری خودکار را فاکتور گرفته‌ایم چراکه در اکثر خودروهای مدرن امروزی نصب شده‌اند.

هشدار نقاط کور

حسگرهای پشت گوشه‌های سپر عقب می‌توانند ترافیک را تشخیص داده و اگر به دنبال تغییر لاین حرکتی باشید و خودرویی وجود داشته باشد نمادی هشدار دهنده را در آینه‌های جانبی به نمایش بگذارند. این یکی از مفیدترین و مؤثرترین سیستم های ایمنی موجود است که متأسفانه برخی خودروسازان آن را به عنوان یک آپشن یا ویژگی استاندارد در مدل‌های لوکس‌تر عرضه می‌کنند. اگر شرکتی مثل ایسوزو راهی برای نصب استاندارد این سیستم ایمنی حتی در ارزان‌ترین خودروی خود یافته پس چرا برخی خودروسازان از نصب آن در محصولات خانوادگی و لوکس خود امتناع می‌کنند؟

هشدار ترافیک عقب خودرو

همان حسگرهای هشدار نقاط کور می‌توانند خودروها، دوچرخه‌ها و عابران پیاده در حال عبور از پشت خودرو را نیز تشخیص دهند. این سیستم معمولاً با یک بوق کوتاه و چراغ هشدار روی داشبورد به راننده هشدار می‌دهد. همانند هشدار نقاط کور، این سیستم ایمنی نیز جزو مفیدترین و مؤثرترین ویژگی‌های ایمنی موجود بوده اما بازهم برخی شرکت‌ها آن را منحصر به مدل‌های فول خود کرده‌اند.

هشدار خروج از درب خودرو

یکی دیگر از کاربردهای حسگرهای پنهان پشت سپر عقب هشدار خروج از درب است. اگر در حال باز کردن درب باشید و یک دوچرخه یا خودرو در حال عبور هم‌زمان باشد این سیستم با بوق یا چراغ چشمک‌زن به راننده هشدار خواهد داد. این سیستم نیز جزو مفیدترین ویژگی‌های ایمنی موجود است که در همه خودروها دیده نمی‌شود.

تشخیص علائم ترافیکی

سیستم های تشخیص علائم ترافیکی اولیه بر پایه نقشه‌های ناوبری توسعه یافته بودند و به همین خاطر می‌توانستند سریعاً قدیمی شوند اما تکنولوژی جدید از دوربین‌های کوچک در شیشه جلو برای اسکن بی‌وقفه جاده استفاده می‌کند. بسته به چگونگی تنظیم این دوربین‌ها، امکان تشخیص تابلوهای سرعت، سبقت، تعمیرات جاده و منطقه مسکونی و مدرسه وجود خواهد داشت. متأسفانه این سیستم ایمنی نقاط ضعفی هم دارد که باید در آینده بهبود یابد. زمانی که یک خودروی مجهز به این تکنولوژی را رانده و سپس پشت فرمان یک خودروی فاقد آن بنشینید سریعاً متوجه مفید بودن تشخیص علائم ترافیکی خواهید شد.

پایش فشار باد لاستیک‌ها

این سیستم ایمنی در آمریکا و برخی کشورهای دیگر الزامی بوده و بنابراین جای تعجب است که چرا برخی خودروسازان آن را از محصولات خود حذف کرده‌اند. پایش فشار باد لاستیک‌ها برای ایمنی تردد امری حیاتی هستند زیرا خالی شدن ناگهانی باد لاستیک در سرعت بالا می‌تواند باعث حادثه‌ای ناگوار شود. رانندگان با وجود این سیستم سریعاً از خالی شدن باد لاستیک آگاه شوند.

هشدار حرکت روبه‌جلوی خودرو

اگر خودروی جلوی شما در ترافیک حرکت کند این سیستم به شما هشدار خواهد داد. خودروی مجهز به این تکنولوژی یک بوق ملایم را در کابین منتشر می‌کنند و چراغی را نیز در پشت آمپرها روشن می‌کنند تا به راننده بگویند زمان حرکت روبه‌جلو فرا رسیده است. این تکنولوژی برای کاهش ترافیک مفید بوده و راننده نیز با خیال راحت‌تری حرکت خواهد کرد.

نمایشگرهای سرعت دیجیتال

با سخت‌تر شدن قوانین مربوط به سرعت مجاز در کشورهای مختلف، نیاز به استفاده از سرعت شمارهای دیجیتالی دقیق‌تر نسبت به نمونه‌های آنالوگ قدیمی بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. این نمایشگر خوانایی بهتری داشته و دقیق‌تر هم هستند.

یادآورهای صندلی عقب

یکی از الزامات کسب ۵ ستاره ایمنی در تست‌های تصادف وجود این سیستم ایمنی است و به همین خاطر در خودروهای بیشتری نصب می‌شود. یادآور صندلی عقب در زمان خاموش کردن خودرو به راننده یادآوری می‌کند تا صندلی عقب را چک کند. متأسفانه مواردی بوده که کودکی در صندلی عقب خوابیده و والدین فراموش کرده‌اند او را نیز همراه خود ببرند و این امر منجر به اتفاقات ناگواری شده است. به همین خاطر نصب این سیستم در خودروها الزامی به نظر می‌رسد.

چراغ‌های جلوی خودکار و حساس به نور

آیا شما هم تعجب کرده‌ایم که چرا چراغ‌های برخی خودروها در شب خاموش است؟ دلیل آن به خاطر دیلایت ها نیست هرچند دیلایت ها نیز باعث می‌شوند خودرو بهتر دیده شود. دلیل این کار ساده است. در خودروهای قدیمی چراغ‌های پشت آمپرها به چراغ‌های جلو متصل بوده و زمانی که پشت آمپرها تاریک باشند چراغ‌های جلو نیز خاموش هستند. این نوع طراحی برای سادگی و کاهش هزینه‌ها بوده است. متأسفانه اکثر خودروهای مدرن دارای پشت آمپرهای دیجیتالی هستند که صرف‌نظر از روشن یا خاموش بودن چراغ‌های جلو همواره نور خود را ساطع می‌کنند. اکثر رانندگان نمی‌دانند که برای روشن شدن چراغ‌های جلو باید اقدام کنند و به همین خاطر است که خودروهای زیادی در شب با چراغ‌های خاموش تردد می‌کنند. کانادا ایده خوبی برای حل این مشکل داشته و می‌خواهد قانونی را الزامی کند که طی آن خودروسازان خودروها را به گونه‌ای اصلاح کنند که پشت آمپرها فقط زمانی که چراغ‌های جلو روشن باشند نور ساطع کنند. این ایده ساده و قدیمی به نظر می‌رسد اما می‌تواند یک کابوس برای خودروسازان باشد. در همین اثنا چراغ‌های جلوی خودکار و حساس به نور می‌تواند یک راه‌حل دیگر تلقی شود.

چراغ‌های جلوی LED

با کاهش هزینه‌های تکنولوژی LED زمان خداحافظی با چراغ‌های جلوی سنتی هالوژنی فرا رسیده است. خودروسازان از چراغ‌های هالوژنی به عنوان روشی برای هدایت خریداران به سمت مدل‌های گران‌تر استفاده می‌کنند. از نظر ما زمان نصب الزامی چراغ‌های LED روی خودروها فرا رسیده است. این کار علاوه بر بهبود ایمنی روی زیبایی خودروها نیز تأثیر به سزایی دارد.

مورد قابل‌ذکر دیگر

سیستم های حفظ خودرو بین خطوط

سیستم های حفظ خودرو بین خطوط بیش از پیش روی خودروها نصب می‌شوند اما همان‌طور که گفته‌ایم مؤثر بودن آن‌ها بسیار متفاوت بوده و برخی از آن‌ها به خاطر تنظیمات ضعیف خود می‌توانند خطرناک باشند. ما سیستم های مدرن و یکپارچه را دوست داریم هرچند نباید از نقاط ضعف آن‌ها غافل شد.

منبع خبر: