پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

چین به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شد

کشور چین با صادرات ۳.۱۱۱ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۲ توانست به دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو تبدیل شود. میزان صادرات خودرو از چین در سال ۲۰۲۲ رشد ۵۴.۴ درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان می‌دهد  

بنا به گفته انجمن سازندگان خودروی چین CAAM، این کشور ۳.۱۱۱ میلیون دستگاه خودرو را در سال گذشته میلادی صادر کرده است تا به این ترتیب دومین کشور بزرگ صادرکننده خودرو در جهان لقب گیرد. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باید بگوییم چین سال گذشته ۲.۵۲۹ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده که رشد ۵۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد. صادرات ۵۸۲ هزار دستگاهی خودروهای تجاری نیز حاکی از رشد ۴۴.۹ درصدی بوده و صادرات ۶۷۹ هزار دستگاه خودرو با قوای محرکه غیر درون‌سوز نیز به معنی رشد ۱۲۰ درصدی است.

میزان تولید و فروش خودرو در چین طی سال ۲۰۲۲ نیز به ترتیب ۲۷.۰۲۱ و ۲۶.۸۶۷ میلیون دستگاه بوده است. علاوه بر این انجمن سازندگان خودروی چین پیش‌بینی می‌کند فروش خودروهای صفرکیلومتر در چین به ۲۷.۶ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسیده و رشد ۳ درصدی را ثبت کند. همچنین پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهایی با پیشرانه‌های غیر درون‌سوز نیز به ۹ میلیون دستگاه برسد که آن‌هم به معنی رشد ۳۵ درصدی خواهد بود. اما ۱۰ برند برتر در چین از نظر صادرات خودرو در سال ۲۰۲۲ عبارت‌اند از سایک، چری، تسلا چین، چانگان، دانگ فنگ، جیلی، گریت وال، جک، بایک و CNHTC. شایان ذکر است تا قبل از سال ۲۰۲۱ میزان صادرات صنعت خودروی چین حدود ۱ میلیون دستگاه بوده اما در سال‌های اخیر خودروهای چینی نفوذی نامحسوس به بازارهای اروپایی و آمریکایی داشته‌اند. از آنجایی که استقبال از خودروهای هیبریدی و برقی در اروپا و آمریکای شمالی افزایش می‌یابد، چینی‌ها نیز به دنبال نفوذ بیشتر در این کشورها هستند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در ۱۱ ماهه ابتدایی سال قبل کشورهای امارات متحده عربی و مکزیک محبوب‌ترین مقاصد صادراتی خودروسازان چینی بوده‌اند و در این دو کشور رشد فروش ۲۷۰ و ۱۶۰ درصدی داشته‌اند. سه کشور برتر پذیرای خودروهای هیبریدی و برقی چینی نیز به ترتیب بلژیک، بریتانیا و فیلیپین هستند. نهایتاً باید گفت خودروسازان چینی در تلاش هستند با عرضه محصولات بدون آلایندگی حرف اول را در جنوب شرق آسیا بزنند، بازاری که در قبضه ژاپنی‌ها بوده است. بر اساس داده‌های موجود، فروش خودرو در منطقه جنوب شرق آسیا به ۲.۷۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسیده که رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. تخمین زده شده تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای برقی در این منطقه به‌طور کامل از خودروهای بنزینی پیشی بگیرد. در دو سال گذشته خودروسازان چینی از جمله نتا، بی وای دی، وولینگ، چانگان، جیلی و گریت وال با موفقیت توانسته‌اند به بازار خودروهای برقی جنوب شرق آسیا نفوذ کنند.

منبع خبر: