پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

حاصل همکاری بازوی هوانوردی جیلی و شرکت تاکسی هوایی آلمانی

 

خودروی پرنده جیلی AE200 X01 هم پرواز کرد

خودرو پرنده جیلی AE200 X01 نخستین پرواز موفقیت آمیز خود را انجام داد. تا پیش از این خودروهای پرنده موضوعی تخیلی و آینده نگرانه به نظر می رسید. اما خودروسازان چینی شامل ایکس پنگ و جیلی تمام تلاش خود را می کنند تا خودروهای پرنده را به واقعیت تبدیل کنند. با توجه به پرواز موفقیت آمیز جیلی AE200 X01 حال توسعه این خودروی پرنده وارد فاز جدیدی می شود.  

 جیلی AE200 X01 یک خودروی پرنده عمود پرواز و با قابلیت لندینگ به صورت عمودیست که ظرفیتی معادل پنج سرنشین دارد که توسط شرکت eVTOL توسعه یافته که زیرشاخه مستقل فعال در زمینه هوانوردی کمپانی جیلی محسوب می شود.

اولین بار در آگوست سال 2022 بوده که توسعه خودروی پرنده جیلی AE200 X01 توسط این خودروساز چینی اعلام شد. از آن زمان تا به امروز مهندسین این کمپانی با تمام سرعت تلاش کرده اند تا از دریافت گواهی پرواز تست با این خودرو اطمینان حاصل کنند. در نوامبر سال 2022 خودروی پرنده جیلی AE200 X01 نخستین وسیله نقلیه عمود پرواز و لندینگ عمودی شد که گواهینامه پرواز را در چین دریافت کرد. اندکی پس از آن در دسامبر 2022 تمام آزمایشات و تست های کلیدی سیستم های پروازی را تکمیل کرد و در همان ماه از خط مونتاژ یک نمونه تکمیل شده این خودرو خارج شد.

خودروی پرنده جیلی ae200 x01 (1)

خودروی پرنده جیلی AE200 X01 ساخه شده تا در فضاهای شهری و سفرهای درونشهری از آن استفاده شود. جیلی AE200 X01 قصد دارد که یک خودروی پرنده با کارایی بالا باشد و قرار است که در سال 2024 لانچ شود. جیلی تاکید کرده که بر دریافت تاییدیه های لازم برای فناوری های کلیدی و آزمایش های پروازی تمرکز می کند و به تست پروازی این خودرو پرنده ادامه می دهد. این کمپانی همچنین اطلاعات ایمنی پرواز را جمع آوری می کند تا اطمینان حاصل کند که خودروی پرنده AE200 X01 تمام الزامات را برای به پرواز در آمدن دارد.

خودروی پرنده جیلی ae200 x01 (1)

خودروهای پرنده در چین موضوع چندان عجیبی نیستند. زیرا دولت چین سیاست ها و مقرراتی را برای کمک به تولید کنندگان خودروهای پرنده وضع کرده است. در جولای سال 2022، شرکت ایکس پنگ کارخانه تولید خودروی پرنده خود را تکمیل کرد و سپس نخستین خودروی پرنده خود را در دوبی به نمایش گذاشت. اخیرا هم نسخه آزمایشی یک خودروی پرنده دو نفره با قابلیت جدا شدن ادوات پروازی در پکن معرفی شد.

جیلی تا به امروز در چندین پروژه توسعه خودروی پرنده سرمایه گذاری کرده و خودروی پرنده AE200 X01 این شرکت حال همکاری بین بازوی هوانوردی جیلی و شرکت آلمانی تاکسی هوایی Volocopter است.

 

 
منبع خبر: