جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

زوتی T300 پارس خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران

شرکت چینی زوتی (Zotye) در سال ۲۰۰۶ با هدف صادرات قطعات خودرو تاسیس شد اما رفته رفته مدیران این شرکت تغییر، و زوتی شروع به تولید خودرو کرد. در سال ۲۰۱۶ زوتی توانست بیش از ۳۰۰ هزار خودرو به فروش برساند؛ یعنی رشد فروش ۱۰۰۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۷. اما رفته‌رفته ورق برگشت و رقابت شدید در بازار خودروی چین، زوتی را در سال ۲۰۲۱ به طور کامل ورشکسته کرد. اواخر سال ۲۰۲۲ بود که زوتی اعلام کرد فعالیت خود را از سر گرفته و مجدداً تصمیم به تولید خودروی T300 دارد.  

پارس خودرو که چند ماه پیش به‌عنوان یکی از نمایندگان مجاز برای واردات خودرو شناخته شد، تصمیم گرفته زوتی T300 را به بازار ایران وارد کند. پیش‌ازاین زوتی با محصولات Z300 (سایپا آریو) و T600 (کوپا ریگان) در ایران حضور یافته بود. البته سال ۹۸ سایپا تصمیم به تولید و مونتاژ T300 در ایران گرفت، اما موفق نشد. حال سایپا تصمیم گرفته این خودرو را با برند پارس خودرو وارد و در نهایت به مونتاژ (سال ۱۴۰۲) برساند.

این خودرو پیش‌ازاین در بازار چین، روسیه و حاشیه خلیج‌فارس به فروش رسیده است.

در این مقاله سعی داریم شما را به طور کامل با زوتی T300 آشنا کنیم. با پدال همراه باشید.

طراحی ظاهری و کابین T300

زوتی برای اینکه قیمت تمام شده این خودرو را بین ۸ تا ۱۰ هزار دلار نگه دارد مجبور شده برای بخش‌های بسیاری مانند طراحی ظاهری و کابین، امکانات رفاهی و ایمنی و… کم بگذارد.

طراحی ظاهری T300 چندان جذاب و از همه مهم‌تر هماهنگ به نظر نمی‌رسد. هر بخش از طراحی خارجی این خودرو، ساز مخالف می‌زنند و هیچ تناسبی بین آنها به چشم نمی‌آید. شاید بدترین قسمت طراحی این خودرو خط شانه شیب‌دار و فرم ستون‌های C باشد. البته باید زوتی را بابت اینکه کپی‌کاری از روی محصولات دیگر کمپانی‌ها را کنار گذاشته و تصمیم به یک طراحی مستقل گرفته، تحسین کرد.

کابین زوتی T300 پارس خودرو

طراحی کابین این خودرو یک‌سروگردن نسبت به محصولات داخلی بهتر است؛ اما در برابر رقبای هم‌وطنش حرفی برای گفتن ندارد. استفاده از تریم داخلی دورنگ و چرم یکی از نقاط قوت کابین این خودرو هستند.

مشخصات فنی T300

زوتی برای محصول T300 خود دو موتور توربوشارژ و  تنفس طبیعی در نظر گرفته ;i البته هر دو، ۱.۵ لیتر حجم دارند. موتور توربوشارژ T300 قادر به تولید ۱۴۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور است. نسخه تنفس طبیعی همین موتور می‌تواند ۱۱۲ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت T300 توسط یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

زوتی T300 پارس خودرو

طبق اعلام کمپانی، T300 توربو قادر است در ۸.۵ ثانیه به‌ سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده. موتور توربو این خودرو نیز در صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین (سیکل ترکیبی) می‌سوزاند.

همانطور که مشخص است T300 در رده کراس‌اوورهای جمع‌وجور شهری قرار می‌گیرد. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۳۸۷، ۱۸۳۵، ۱۶۴۲ میلی‌متر هستند. فاصله بین دو محور جلو و عقب این خودرو نیز ۲.۶ متر اعلام شده. رینگ‌های T300 نیز از نوع ۱۷ اینچی آلیاژی هستند.

امکانات رفاهی و ایمنی T300

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، امکانات رفاهی و ایمنی بالا که یکی از اولویت‌های اصلی مشتریان است در این خودرو فدای قیمت پایین آن شده است.

سیستم سنجش باد لاستیک‌ها، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین و سنسور عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه‌های برقی، سقف پانوراما، سانروف برقی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود و خروج بدون کلید، صندلی برقی راننده و سرنشین از مهم‌ترین امکانات زوتی T300 محسوب می‌شوند.

سیستم‌های کمکی ترمز ABS، EBD، HBA، TCS، ESC، HSA به علاوه ایربگ، تنها مواردی هستند که از امکانات ایمنی T300 اعلام شده.

قیمت و رقبای T300 در ایران

T300 در بازار جهانی حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد و انتظار می‌رود در بازار کشورمان در رده قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قرار بگیرد. ازاین‌رو چانگان CS35 پلاس و ام‌وی‌ام ایکس ۲۲ پرو می‌توانند رقیب مناسبی برای این خودرو باشند.

  •  
منبع خبر: