پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

کراس اوور وارداتی دیارخودرو به ایران رسید.

 

X۵۵ با شتاب کمتر از ۸ ثانیه می آید.

نخستین گزینه وارداتی دیارخودرو کراس اووری با نام X۵۵ و شتابی زیر ۸ ثانیه است که نخستین نمونه های آن به تازگی به ایران رسیده است. این کراس اوور از برند معتبر BAIC چین است که با نشان Beijing در زمره کراس اوورهای متوسط قرار می گیرد.  

 

دیارخودرو به عنوان نماینده عرضه محصولات برند BAIC در بازار ایران، کراس اوور X55 را برای عرضه به بازار درنظر گرفته است. جدیدترین نسخه این خودرو از پیشرانه1.5 لیتری توربو بهره می برد که در مرکز تحقیق و توسعه آخن آلمان شرکت BAIC توسعه یافته و حداکثر توان آن به 185 اسب بخار می رسد که در همراهی با گیربکس 7 سرعته می تواند این کراس اوور 4.6 متری را در 7.84ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. X55دیارخودرو با این حساب یکی از سریع ترین خودروهای صفرکیلومتر و تازه وارد بازار ایران خواهد بود که نه تنها از نظر قوای محرکه بلکه از نظر آپشن ها و تکنولوژی نیز در زمره برترین خودروهای بازار ایران قرار خواهد گرفت.

 

عصر خودرو

 

زبان طراحی X55 با عنوان "ستاره های الماسی" از سوی تیم طراحی BAIC تعریف می‌شود. جریان نور و سایه در شکل‌گیری X55 II از سوی طراحان این خودرو از فیلم میان ستاره ای (Interstellar) الهام گرفته شده و زبان طراحی ستاره های الماسی در نحوه شکل گیری چراغ های جلو و عقب این خودرو مشهود است و تلاش شده هویت چراغ ها به گونه ای باشد که موجودی زنده را به جای یک شیء صنعتی بدون حرکت القا کند. دستگیره های مخفی در نمای جانبی، یکی از مدرن ترین مشخصه های ظاهری X55 II بخصوص برای بازار نسبتا بازمانده خودرو ایران از ترند روز خودروها در جهان است که می تواند از نکات جالب توجه این کراس اوور به شمار برود. برای لمس بهتر ابعاد X55دیارخودرو بهتر است بدانید که این کراس اوور طولی بین تیگو7پرو و تیگو8 پرو(ابعادی نزدیک تر به تیگو8 پرو) دارد و حدود 10 سانتیمتر طویل تر از چانگان UNI-T و CS55 Plus به عنوان نزدیک ترین رقبایش است. با این حساب X55 دیارخودرو از نظر ابعاد در جایگاه جدیدی در بازار ایران قرار می گیرد که بزرگتر از کراس اوور های متوسط و بزرگ چینی است. این کراس اوور ابعادی نسبتا مشابه هیوندای توسان دارد و ظرفیت سرنشینان آن 5 نفر است که فضای بار 350 لیتر یدر اختیار دارند.

 

عصر خودرو

 

در کابین X55 دیگر با کلیشه های کپی برداری شده از برند های غیرچینی و طراحی تکراری مانند بسیاری از رقبای این خودرو روبرو نخواهید بود. دریچه های هوای جانبی سیستم تهویه مطبوع، طرحی بومرنگ-مانند دارند و یک نمایشگر 10.25 اینچی برای اطلاعات رانندگی در پشت و فرمان و یک نمایشگر 10.1 اینچی در میانه کنسول قرار دارد. طراحی صندلی ها به صورت یکپارچه و اسپرت است که نرمی آن برای بهبود شرایط برای سرنشینان با دقت مهندسی شده و راننده قابلیت تنظیم برقی صندلی به صورت 6جهته شامل گودی کمر را دارد در حالی که سرنشین جلو نیز امکان تنظیم برقی 4 جهته صندلی را در اختیار خواهد داشت. هر دو صندلی جلوی این کراس اوور به گرم کن و سردکن مجهز شده اند. روی در ها متریال و طراحی برای تکمیل هویت فضایی کابین با نورپردازی همراه شده اند و در بالای کنسول نیز بخشی با طراحی ظاهری رباتیک، با تغییر نور سعی در القای حس زنده بودن خودرو و ارتباط با سرنشینان دارد. همچنین اهرم تعویض دنده به سبک جت های جنگنده و همچنین کلید های ترمز پارک برقی، اتوهلد و ... نیز بین دو صندلی در کنار دو جالیوانی قرار گرفته است.

 

عصر خودرو

 

در قلب X55دیارخودرو، پیشرانه اختصاصی بایک با کد A156T2H قرار دارد که در مرکز تحقیق و توسعه اختصاصی این شرکت در آخن آلمان طراحی شده و توسعه پیدا کرده است. حداکثر توان این پیشرانه 1.5 لیتری توربو با تزریق سوخت مستقیم به 188 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 305 نیوتون متر می رسد. این در حالی است که کراس اوورهای هموطن این خودرو با پیشرانه های روی مرز 200 اسب بخاری، حداکثر گشتاور حدود 280 نیوتون متری دارند و این پیشرانه که در زمره 10 موتور برتر چین نیز قرار دارد، گشتاور به مراتب بهتری از رقبا ارائه می کند که در نتیجه آن شتاب این کراس اوور 1.6تُنی را به حدود 7.8 ثانیه می رساند. انتقال قدرت در X55دیارخودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته به محور جلو صورت می گیرد.سیستم تعلیق این کراس اوور در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در مستقل چنداتصاله است.

 

عصر خودرو

 

در فهرست امکانات X55 دیارخودرو امکانات ایمنی و رفاهی متعددی حتی فراتر از رقبای مشابه این خودرو به چشم می خورد. دیارخودرو فول ترین مدل این کراس اوور را برای عرضه به بازار ایران انتخاب کرده است. از مهمترین تکنولوژی های ایمنی و امکانات رفاهی این خودرو می توان به سیستم تهویه مطبوع دوگانه با دریچه هوای سرنشینان عقب و فیلتر تصفیه هوا ، کول باکس (کنسول میانی)، قابلیت انتخاب 4 حالت رانندگی (اقتصادی، اسپرت، نرمال و هوشمند)، ABS، ترمز پارک برقی EPB، کنترل الکترونیکی پایداری ESP، ترمز کمکی EBA، اتوهلد، کمکی حرکت در سربالایی HAC، کنترل حرکت در سراشیبی HDC، کروز کنترل، سیستم کمکی پارک (فول ترین مدل)، 6کیسه هوا، دوربین 360 درجه، رینگ 19 اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4جهته سرنشین جلو با حافظه صندلی راننده، 8 بلندگو و ... اشاره کرد. در ادامه فهرست تکنولوژی های X55 که آن را از هم هرقبا متمایز می کند، رادارهای این خودرو وارد مدار می شوند تا در فول ترین مدل سیستم های هشدار حرکت بین خطوط، ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیق پذیر، سیستم کمکی حفظ خودرو بین خطوط ، سیستم کنترل هوشمند نوربالا، سیستم خودکار حرکت در ترافیک با توه به خودروهای اطراف و ... به فهرست امکانات فول ترین مدل این کراس اوور افزوده شوند تا به نوعی سطح 2.5 خودکار رانندگی نیز به فهرست توانمندی های قابل توجه این خودرو اضافه شود. در مجموع 5 دوربین، 12 رادار اولتراسونیک، یک رادار موج-میلیمتری نسل 5 بوش و کنترل‎‌گر هوشمند پارک، امکاناتی را در دل X55دیارخودرو پدید آورده اند که در صورت ورود به بازار ایران رقیبی با این سطح از امکانات را پیش رویش نخواهد داشت و به یکی از هوشمند ترین گزینه ها در بازار بدل خواهد شد.

هنوز جزئیات بیشتری از سطح نهایی امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در کنار قیمت و زمان عرضه ان در دست نیست اما نخستین نمونه های این کراس اوور جذاب دیارخودرو در رنگ های متنوع به خاک ایران رسیده و در صورت نهایی شدن مراحل واردات خودرو احتمالا در زمره فول ترین، قوی ترین و لوکس ترین گزینه های وارداتی قرار خواهد گرفت.

منبع خبر: