جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

254 اسب بخار قدرت برای کراس‌اووری با سایز لندکروزر

 

چری تیگو 9 معرفی شد؛ از چین تا مریخ با پلتفرم M3X

شاسی‌بلند و یا به عبارت دقیق‌تر کراس‌اوور چری تیگو 9 با هفت صندلی قابل سفارش است. این خودرو براساس پلتفرم جدید M3X تولید می‌شود؛ پلتفرمی که حرف M در نام آن از واژه مریخ (Mars) اقتباس شده است. با این انتخاب چری می‌خواهد به ذات اکتشاف‌های مداوم در پلتفرم جدید خود اشاره کند. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم عدد 3 نشانگر سه ویژگی اصلی است. این ویژگی‌ها عبارتند از هوشمندی، قدرت زیاد و انعطاف‌پذیری. حرف X هم نمایانگر احتمالات بی‌نهایت است.  

تیگو 9 پرچمدار سری تیگو محسوب می‌شود و از تابستان سال 2023 راهی بازار خواهد شد.

پلتفرم M3X چری با انواع خودروهای شاسی‌بلند، سدان، مینی‌ون و پیشرانه‌های مختلف هیبریدی و درون‌سوز سازگاری دارد. همان‌گونه که قابل‌حدس است، چری تیگو 9 در رده‌ای بالاتر از تیگو 8 قرار می‌گیرد. طول این کراس‌اوور جدید چینی به 4820 میلیمتر و عرض آن به 1930 میلی‌متر می‌رسد. ارتفاع و فاصله محوری آن نیز به‌ترتیب برابر با 1699 و 2820 میلی‌متر است. با چنین ابعادی باید گفت چری تیگو 9 جثه‌ای بزرگ‌تر از کیا سورنتو دارد.

چری تیگو 9

طراحی مدرن و به‌روز

از لحاظ طراحی چری تیگو 9 از چهره‌ای مدرن و به‌روز برخوردار است. جلوپنجره این خودرو مثل بسیاری از مدل‌های جدید ابعاد بزرگی دارد، شبکه آن را هم پره‌های عمودی کرومی تشکیل می‌دهند. لوگوی چری در وسط جلوپنجره به نورپردازی مجهز است. همان‌طور که از روی تصاویر جاسوسی مشخص بود، چراغ‌های این خودرو دارای قابی باریک هستند و چراغ مخصوص روشنایی در روز، در قسمت فوقانی قاب قرار دارد.

چری تیگو 9

چراغ‌های عقب چری تیگو 9 از نوع سرتاسری هستند و با یک نوار باریک به هم متصل شده‌اند. وجود یک قطعه کرومی در زیر این نوار، حس لوکس‌بودن را به بیننده منتقل می‌کند. در طرفین سپر این خودرو دو خروجی اگزوز به‌چشم می‌خورند. البته مشخص نیست این خروجی‌ها تزئینی هستند و یا واقعاً گازهای حاصل از احتراق را به بیرون هدایت می‌کنند.

چری تیگو 9

خط شانه چری تیگو 9 ارتفاع بالایی دارد و ستون‌ها و سقف مشکی هستند. فاصله چرخ‌های این خودرو با سپرها کمتر از حد معمول است و این امر باعث شده فاصله محوری طولانی باشد. این کراس‌اوور فول‌سایز روی رینگ‌های بزرگ 19 یا 20 اینچی چند پره حرکت می‌کند. دستگیره‌های در کشویی، سقف پانورامیک و اسپویلر انتهای سقف از دیگر ویژگی‌های بارز این خودرو در نمای جانبی هستند.

چری تیگو 9

چری از انتشار تصاویر کابین خودداری کرده است، اما تصاویر جاسوسی منتسب به تیگو 9 حکایت از آن دارند که این خودرو از دو نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی و غربیلک فرمان سه‌شاخه D شکل سود می‌برد. با دقت در این تصاویر، وجود امکاناتی مثل پد شارژ بی‌سیم با پشتیبانی از دو تلفن همراه و محفظه مخصوص در زیرآرنجی قابل‌مشاهده است.  

چری تیگو 9

مشخصات فنی چری تیگو 9

درحالی‌‌که عادت کرده‌ایم خودروهای چینی را با موتور 1.5 لیتری ببینیم، نیروی مورد‌نیاز چری تیگو 9 توسط یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ تأمین می‌شود. این موتور توانایی تولید 254 اسب بخار قدرت را دارد و گیربکس هشت‌سرعته خودکار نیرو را به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کند. در تریم‌های بالارده، هر چهار چرخ محرک هستند. با اتکا به این قوای محرکه، تیگو 9 قادر است نهایت سرعت خود را به 205 کیلومتر در ساعت برساند.

 
منبع خبر: