شنبه, 8 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

مورچه بزرگ چری در ایران.

 

فیدلیتی برقی در حال تست در جاده مخصوص دیده شد.

فیدلیتی برقی کراس اوور پاک و باتری الکتریکی بهمن موتور بوده که روز گذشته در جاده مخصوص در حال تست شکار شد. فیدلیتی برقی در واقع همان چری eQ5 یا Big Ant (مورچه بزرگ) بوده که فعلا در حال گذراندن تست های خود در جاده ها و خیابان های ایران بوده و به احتمال زیاد در اواخر سال 1402 پس از گذراندن موفقیت آمیز تست های خود توسط بهمن موتور به بازار عرضه می شود.  

 فیدلیتی برقی در حال حاضر رقیب مستقیمی در سگمنت کراس اوورها در ایران ندارد. اما از برند چری پیشتر مدیران خودرو آریزو 5 برقی را برای عرضه محدود به ایران تدارک دیده بود که فعلا آن هم رنگ عرضه را به خود ندیده است. بدین ترتیب فیدلیتی برقی یا همان چری Big Ant (eQ5) در صورت عرضه به بازار کشور، نخستین خودروی برقی خواهد بود. البته باید موتورسیکلت چهار چرخ برقی یوز را فاکتور گرفت.

بهمن موتور در گذشته هم محصولاتی از زیربرندهای چری را به بازار ایران عرضه کرده بود. فیدلیتی پرایم که هم اکنون در حال عرضه بوده و فیدلیتی پرستیژ که به زودی به بازار عرضه می شوند هر دو از برند جتور هستند که زیربرند چری است. همچنین سدان ریسپکت نیز از برند کوین بوده که آن هم زیربرند چری است. این نخستین بار بوده که بهمن موتور مستقیما اقدام به عرضه محصولی از خود چری کرده و یک شرکت غیر از مدیران خودرو محصولات چری را به ایران آورده است.

فیدلیتی برقی بهمن موتور چری eQ5 big ant (1)

طراحی ظاهری فیدلیتی برقی (چری eQ5 Big Ant)

فیدلیتی برقی با همان چری eQ5 حاصل همکاری بین چری و پینین فارینا در بخش طراحیست. البته گزارش هایی هم از همکاری مشترک چری با تاتا موتورز در خصوص توسعه این خودرو رسیده است. خوب به نمای جلو فیدلیتی برقی نگاه کنیم، شباهت هایی را با صورت مورچه (مورچه زیر ذره بین) در بخش دیزاین چراغ ها می یابیم. فیدلیتی برقی مانند بسیاری از خودروهای روز دارای چراغ ها جدا از هم بوده و در بالاترین قسمت پروفیل جلو چراغ های روشنایی در روز قرار گرفته اند که همان چشمان مورچه هستند. مقداری پایین تر هم چراغ های اصلی درون یک تریم مشکی رنگ جانمایی شده اند که این توسط همین تریم مشکی به هم متصل شده اند. در میان این تریم مشکی رنگ لوگوی چری قرار دارد که در فیدلیتی برقی این لوگو توسط بهمن موتور پوشانده شده و به به جای آن عبارت انگلیسی فیدلیتی در لبه کاپوت نصب شده است. تصور می کنیم که بهمن موتور به طور کلی لوگو را از نمای جلو فیدلیتی برقی حذف کند.

فیدلیتی برقی به دلیل شیب سقف و زاویه شیشه عقب، تقریبا جزو دسته کراس اوورهای کوپه قرار می گیرد. چراغ های عقب فیدلیتی برقی گرافیک داخلی نئون تایپ دارند و به وسیله یک نوار LED سرتاسری به هم متصل شده اند. با توجه به اینکه چری eQ5 یا همان فیدلیتی برقی فاقد موتور بنزینیست، نیازی به جلوپنجره ندارد و طبیعیست که اگزوزی هم برای آن طراحی نشده باشد.

فیدلیتی برقی بهمن موتور چری eQ5 big ant (1)

داخل کابین فیدلیتی برقی بهمن موتور

متاسفانه امکان گرفتن تصویر از داخل کابین فیدلیتی برقی در حال تست را نداشتیم. اما اگر کابین فیدلیتی برقی مشابه با همان چری eQ5 باشد، نمی توان ایرادی به آن وارد دانست و زیبا و با کیفیت است. دو نمایشگر دیجیتالی یکی در پشت فرمان و دیگری در میان داشبورد برای فیدلیتی برقی تعبیه شده که هر دو داخل یک قاب قرار دارند. در کنسول میانی هم شیفتر خلبانی دنده، کلید ترمز پارک برقی، اتوهلد و کلید تنظیم ولووم و روشن و خاموش کردن سیستم مالتی مدیا دیده می شود.

فیدلیتی برقی بهمن موتور چری eQ5 big ant (1)

فیدلیتی برقی دارای تودوزی چرم صندلی ها و تریم قهوه ای و مشکی رنگ داخل کابین است که البته بهمن موتور ممکن است این موارد جزیی را نسبت به چری eQ5 Big Ant در بازار چین تغییر دهد.

مشخصات فنی فیدلیتی برقی بهمن موتور

فیدلیتی برقی همان چری eQ5 بوده که سومین خودروی برقی از خانواده eQ چری است. این خودرو دارای یک موتور برقی بوده که قادر به تولید 177 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور در لحظه و به محض فشردن پدال گاز است. خودروهای برقی به دلیل تولید گشتاور و قدرت در لحظه و به صورت آنی، عملکرد خوبی را در شتابگیری اولیه دارند. نیروی تولیدی این موتور برقی به چرخ های جلو فیدلیتی الکتریکی بهمن موتور منتقل می شود و تصور ما بر این بوده که شتاب اولیه ای در حدود 8.5 ثانیه را برای این خودرو به ارمغان بیاورد.

فیدلیتی برقی قادر است به نهایت سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست باید و به یک پک باتری 70 کیلووات ساعتی لیتیوم یونی مجهز شده که در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 510 کیلومتر مسافت است. البته همواره مسافت قابل پیمایش تمام خودروهای برقی در عمل از رقم اعلامی کارخانه کمتر است. فیدلیتی برقی طبق اعلام چری در هر 100 کیلومتر حدود 13.7 کیلووات ساعتی انرژی مصرف می کند. این خودرو دارای قابلیت شارژ سریع 100 کیلوواتی بوده که طی 30 دقیقه شارژ سطح انرژی باتری را به 80 درصد می رساند. همچنین فیدلیتی برقی در صورت شارژ با شارژر 6.6 کیلوواتی، طی 13 ساعت به صورت کامل شارژ می شود.

فیدلیتی برقی یا همان چری Big Ant جزو کراس اوور سایز متوسط دسته بندی می شود و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4630، 1910 و 1655 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2820 میلی متر اعلام شده است. وزن خالص این خودرو 1760 کیلوگرم که برای یک خودروی برقی با این ابعاد سبک و مناسب است.

قیمت فیدلیتی برقی بهمن موتور

فیدلیتی برقی یا همان چری eQ5 Ant در بازار چین قیمت پایه ای معادل 23 هزار و 500 دلار دارد. با توجه به نرخ ارز و البته بسته به تریمی که بهمن موتور قصد عرضه آن را به بازار دارد، تصور می کنیم که قیمت این کراس اوور الکتریکی در حدود 2 میلیارد تومان تعیین شود.

طی سالهای گذشته صنعت خودرو عقب مانده ایران، در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی نیز از دنیا جا مانده و عملا هیچ خودروی برقی به بازار ایران ورود پیدا نکرده است. عرضه محصولاتی همچون فیدلیتی برقی می تواند راه را برای ورود دیگر خودروهای الکتریکی به بازار ایران باز کند. البته که ایران خودرو پیشتر تارا برقی را رونمایی کرده بود و خبر توسعه کراس اوور ری را برقی را هم داده است. حال باید منتظر ماند و دید که کدام شرکت برای نخستین بار یک خودروی برقی را به بازار عرضه می کند. البته که توسعه زیرساخت شارژ خودروهای برقی، کمک زیادی به فراگیر شدن این خودرو و استقبال مشتریان از این دسته خودروها می کند.

منبع خبر: