جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

کراس اوور جدید ایران خودرو و همزاد ایکس 55 پرو.

 

ایکو تانا کراس اوور جدید ایران خودرو نیمه نخست سال 1402 به بازار عرضه می شود

ایکو تانا جدیدترین کراس اوور کامپکت بازار بوده که قرار است توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شود. ایکو تانا یک کراس اوور چینی از برند کایی Kaiyi با نام ایکس3 پرو (X3 پرو) بوده که قرار است در ایران با برند بومی ایران خودرو عرضه شود. ایکو تانا همزاد ام وی ام ایکس 55 پرو بوده که طبق گفته مدیرعامل ایران خودرو در نیمه نخست سال 1402 وارد بازار می شود.  

کایی یکی از زیربرندهای چری بوده که ایران خودرو جدیدترین محصول خود در سگمنت کراس اوورهای کامپکت سگمنت B را از این برند انتخاب کرده است. ایران خودرو هم اکنون هایما S5 را در این سگمنت ابعادی دارد. اما با اضافه شدن ایکو تانا (کایی X3 پرو یا همان کایی شوجت پرو) قصد دارد سهم خود را از بازار کراس اوورهای B سگمنت بازار ایران افزایش دهد و حضور جدی تری داشته باشد.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

مشخصات فنی ایکو تانا کراس اوور جدید ایران خودرو

ایکو تانا همزاد ام وی ام ایکس 55 پرو بوده و هر دو خودرو پلتفرم و مشخصات یکسانی دارد. ایکو تانا به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با سیستم پاشش دوخت چند درگاهی MPI مجهز بوده که قادر به تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 9 دنده شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود. این دقیقا همان موتور و گیربکسی بوده که روی ایکس 55 پرو هم نصب شده و که در تست این خودرو به شتابگیری خوب به دلیل وزن سبک آن اشاره کرده بودیم. بدین ترتیب تصور می کنیم که تانا ایران خودرو نیز قادر باشد در کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

ظاهر ایکو تانا کراس اوور کامپکت ایران خودرو

تانا ایران خودرو در بخش طراحی ظاهری کاملا مشابه با ایکس 55 پرو طراحی شده و هر دو خودرو پلتفرم و ابعاد یکسانی دارند. البته ایکو تانا در بخش طراحی ظاهری امضای خود را در پروفیل جلو و عقب و نمای جانبی اجرا کرده تا از همزاد چینی خود متمایز باشد. ایکو تانا دارای چراغ هایی LED در نمای جلو بوده و یک جلوپنجره بزرگ با المان های کرومی که توسط سپر به دو بخش مجزا تقسیم شده عمده نمای جلو این خودرو را احاطه کرده است. خطوط بدنه، برجستگی های کاپوت وسپر چهره خشن و جذابی را به ایکو تانا در نمای جلو بخشیده است.

اگر این سبک طراحی برایتان آشناست بی دلیل نیست. چراکه خودرو تانا ایران خودرو برادر کراس اوور خودرو سدان ریسپکت بهمن موتور بوده و تعجبی ندارد که زبان طراحی مشترکی را در این دو خودرو مشاهده کنیم.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

ماشین ایکو تانا ایران خودرو دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4400، 1831 و 1653 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2632 میلی متر است. این تقریبا همان ابعادی بوده در ام وی ام ایکس 55 پرو نیز شاهد بوده ایم. فاصله کف ایکو تانا از سطح زمین نیز 158 میلی متر بوده که برای یک کراس اوور شهری و جمع و جور کاملا مناسب است. نمای جانبی ایکو تانا ساده تر از نمای جلو و عقب آن طراحی شده و در این قسمت ستون مشکی رنگ C و B از نکات جذاب آن بوده که حالتی شناور به سقف بخشیده اند. البته از رینگ های آلیاژی 17 اینچ جذاب این خودرو هم نباید غافل شد که طراحی قسمت کناری خودرو را زیباتر کرده است.

ایکو تانا در نمای عقب دارای چراغ هایی LED با نوار به هم پیوسته بوده که سبک روز طراحی خودرو در دنیا محسوب می شود. یک اسپویلر هم در راستای سقف ایکو تانا نصب شده که در بالای آن آنتن کوسه ای نیز قرار گرفته است. هرچند قالب طراحی عقب ایکو تانا مشابه با ایکس55 پرو بوده، اما کایی هوشمندانه طراحی آن را اصلاح کرده که نتیجه آن خودرویی با استایل ظاهری جذاب و زیبا شده است. در دو طرف سپر عقب دو خروجی اگزوز به ظاهر فیک طراحی شده و به نظر می رسد که خروجی اگزوز اصلی در پشت سپر مخفی شده باشد.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

کابین ایکو تانا

ایکو تانا در داخل کابین کاملا متمایز از برادر خود یعنی ام وی ام ایکس 55 پرو طراحی شده است. هرچند که شباهت هایی در این قسمت هم دیده می شود. در میان داشبورد یک نمایشگر لمسی 10.25 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی نصب شده و در پشت فرمان نسبتا D شکل این خودرو نیز یک نمایشگر دیجیتالی 7 اینچی به جای نشانگرهای عقربه ای تعبیه شده است. روی فرمان نیز کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم صوتی قرار دارند. در قسمت میانی داشبورد کلیدهای میانبر سیستم مالتی مدیا و همچنین تنظیم سیستم تهویه قرار دارند. همچنین در کنسول میانی نیز دو پورت USB، خروجی برق فندکی، پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، کلید استارت/ استاپ پیشرانه، کلید انتخاب مد رانندگی، ترمز پارک برقی، اتوهلد و شیفتر دنده الکترونیکی شیفت بای وایر ایکو تانا دیده می شود.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

امکانات و آپشن های خودرو ایکو تانا

 تانا ایران خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی دست پر به ایران خواهد آمد. از جمله امکانات ایمنی ایکو تانا می توان به چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، کنترل لغزش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، سنسور نور، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و … اشاره کرد.

ایکو تانا کراس اوور ایران خودرو کایی X3 پرو (1)

ایکو تانا در بخش امکانات رفاهی هم شامل نمایشگر لمسی 10.25 اینچی میان داشبورد، سانروف برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر بدون سیم تلفن همراه، مدهای رانندگی مختلف، شیفتر دنده الکترونیکی، نمایشگر 7 اینچی دیجیتالی پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی و … است.

ایران خودرو صرفا اظهار کرده که در نیمه نخست سال 1402 قصد دارد خودرو تانا را به بازار عرضه کند و هنوز مطلبی در خصوص قیمت ماشین تانا را بیان نکرده است. البته تصور می کنیم که قیمت ایکو تانا مقداری نسبت به ایکس 55 پرو پایین تر باشد که دلیل آن سیاست های ایران خودرو در قیمت گذاری رقابتی محصولات است.

منبع خبر: