پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

علل برق دزدی ماشین و روش فهمیدن و رفع آن

یکی از اصطلاحات رایج بین باتری‌سازها و مکانیک‌های خودرو برق دزدی ماشین است. . از مهم‌ترین بخش‌های خودرو را می‌توان سیستم برق آن دانست. سیستم برق خودرو اکثر دستورات را صادر می‌کند و تجهیزات رفاهی و ایمنی زیادی نیز به خاطر آن فعال هستند. اعمالی همانند جرقه زدن شمع، استارت خوردن خودرو، بررسی پارامترهای گوناگون توسط ECU و… همگی نشان دهنده وظیفه خطیر سیستم برق خودروست و هرگونه اختلال در آن می‌تواند مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. با این مقدمه نسبتاً کوتاه می‌خواهیم بدانیم برق دزدی یعنی چه و تأثیر آن روی عملکرد قطعات گوناگون چیست.  

برق دزدی عبارتی عامیانه است و زمانی بکار می‌رود که خودروی شما بدون اینکه روشن باشد از باتری استفاده کند و به همین خاطر نیز باتری خالی شود. واضح است که در این میان یک قطعه از خودرو در هنگام خاموش بودن آن از برق باتری استفاده می‌کند و در نهایت باتری خالی می‌شود. اگر مالک خودرو اقدام به رفع مشکل نکند باتری پس از مدتی ویژگی‌های اولیه خود را از دست خواهد داد و باید یک باتری جدید را خریداری کرد هرچند همین موضوع ممکن است برای باتری نو نیز رخ دهد؛ اما اگر بخواهیم برق دزدی را به‌صورت کامل‌تر توضیح دهیم باید بگوییم هرگونه اشکال در سیستم برقی خودرو که باعث کاهش ولتاژ تولیدی شود و روی عملکرد صحیح قطعات گوناگون خودرو تأثیر بگذارد برق دزدی خواهد بود. برق دزدی ماشین می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد اما شاید شایع‌ترین قطعاتی که برق دزدی انجام می‌دهند بخش‌هایی همچون سیستم رادیوپخش، دزدگیر، وایر شمع، کویل و… هستند. در ادامه می‌خواهیم به برخی از این عوامل بپردازیم.

روش‌های فهمیدن برق دزدی ماشین

برای اینکه بفهمیم ماشین ما برق دزدی دارد یا خیر می‌توان برخی روش‌ها را بکار برد. استفاده از لامپ، تست تخلیه آمپراژ و افت ولتاژ باتری جزو رایج‌ترین روش‌ها هستند. قبل از آنکه اقدام به تست برق دزدی ماشین خودرو کنید باید همه دستگاه‌های متفرقه خودرو را جدا کرده و از خاموش بودن تمامی تجهیزات برقی و مواردی همچون رادیوپخش و… مطمئن شوید. سپس باید خودرو را خاموش کرده و سوییچ را جدا کنید. در قدم بعدی درب‌ها و صندوق را می‌بندید و به خاطر اینکه با باتری خودرو سر و کار دارید تمامی موارد ایمنی را رعایت می‌کنید. در مرحله بعدی کابل منفی باتری را از قطب منفی جدا می‌کنید. حالا می‌توانید به روش‌های یاد شده بپردازید که ما به‌طور مختصر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استفاده از لامپ: در این روش از یک لامپ کوچک ۲ ولتی استفاده می‌کنیم. در این حالت یکی از سر باتری‌ها را جدا می‌کنیم و لامپ تست را بین سر باتری و قطب باتری قرار می‌دهیم. درصورتی‌که لامپ روشن نشود یا روشنایی آن بسیار کم باشد سیستم برقی خودرو عملکرد درستی دارد و خبری از برق دزدی نیست.

استفاده از آمپرمتر: در این حالت سر باتری قطب مثبت را باز کرده و با استفاده از آمپرمتر می‌توانیم بفهمیم آیا برق دزدی ماشین وجود دارد یا خیر. در این حالت با کشیدن فیوزها و قرار دادن آن‌ها در جای خود می‌توان فهمید که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر در زمان کشیدن فیوز و قرار دادن آن در جای خود آمپرمتر عدد صفر را نشان دهد نشانه برق دزدی خواهد بود.

استفاده از مولتی متر: در این روش سیم قرمز را به قطب مثبت و سیم مشکی مولتی متر را به قطب منفی باتری وصل کرده و مولتی متر را روی ۱۰A تنظیم می‌کنیم. سپس سوییچ را بسته و کابل منفی باتری را جدا می‌کنیم. در این حالت یک سر مولتی متر را به قطب منفی و سر دیگر را به کابل منفی وصل می‌کنیم. پس از گذشت کمتر از ۳۰ ثانیه جریان برق باید بین نیم تا یک آمپر باشد و درصورتی‌که عدد نشان داده شده بیشتر باشد حاکی از برق دزدی ماشین خواهد بود.

برق دزدی دزدگیر

خودروسازان معمولاً توصیه می‌کنند مالکان خودروها از نصب دزدگیرهای متفرقه روی خودروهای خود اجتناب کنند چراکه احتمال وجود مشکلاتی در سیستم برقی وجود خواهد داشت. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند باعث برق دزدی شود دزدگیر است. با روش‌های یاد شده می‌توانید بفهمید که آیا برق دزدی از دزدگیر است یا خیر.

برق دزدی کویل

وظیفه کویل افزایش ولتاژ برق موردنیاز در سیستم جرقه‌زنی یا شمع‌هاست هرچند خرابی و نیم‌سوز شدن آن می‌تواند منجر به برق دزدی شود. مشاهده علائمی همچون ضعیف شدن نور چراغ‌ها، دیر استارت زدن، ریپ زدن موتور و… می‌توانند جزو علائم برق دزدی باشند. از آنجایی که کویل یکی از قطعات حساس سیستم برقی خودروست توصیه می‌شود برای بررسی برق دزدی آن به یک باتری‌ساز و متخصص خبره مراجعه کنید.

برق دزدی ضبط ماشین

زمانی که ضبط ماشین خود را خاموش نکنید عواقب بدی در انتظارتان خواهد بود که خالی شدن باتری و خرابی آن می‌تواند بخشی از هزینه‌ها باشد. یکی از دلایل خاموش نشدن ضبط و برق دزدی آن به سیستم کشی اشتباه رادیوپخش مربوط می‌شود. به‌احتمال‌زیاد با رفع مشکل در سیم‌کشی سیستم رادیوپخش مشکل برق دزدی حل خواهد شد اما احتمال دارد مشکل از موارد دیگری همچون کلید استارت و مشکلات مربوط به آن نیز باشد.

برق دزدی قفل مرکزی

قفل مرکزی خودرو وظیفه باز و بسته کردن درب‌ها را بر عهده دارد. این سیستم از یک واحد کنترل الکترونیکی تشکیل شده و با دریافت سیگنال‌های میکرو سوییچ نصب شده در کلید اقدام به باز و بسته کردن درب‌ها می‌کند. وجود هرگونه اشکال در سیم‌کشی، فیوزها و سوکت ها می‌تواند باعث برق دزدی قفل مرکزی شود که با روش‌های یاد شده می‌توان آن را تشخیص داد.

برق دزدی پراید

پراید به عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای چند سال اخیر می‌تواند با مشکل برق دزدی دست‌به‌گریبان باشد. از جمله علائم برق دزدی در پراید می‌توان به خالی شدن باتری، ضعیف شدن روشنایی چراغ‌ها، داغ شدن سیم‌ها و ریپ زدن پیشرانه اشاره کرد. با استفاده از روش‌های یاد شده می‌توان به بررسی علل برق دزدی پراید پرداخت.

تست برق دزدی ماشین با لامپ

همان‌طور که گفته شد یکی از رایج ترین روش‌های تست برق دزدی ماشین با استفاده از لامپ است. در این روش یکی از سر باتری‌ها را جدا کرده و لامپ را به آن وصل می‌کنیم. اگر لامپ روشن نشود یا روشنایی آن بسیار ضعیف باشد نشان دهنده عملکرد صحیح سیستم برقی خودروست اما در صورت روشن شدن لامپ برق دزدی ماشین وجود خواهد داشت.

برق دزدی ماشین از کجاست؟

برق دزدی می‌تواند از کویل و دینام باشد اما معمولاً شایع‌ترین بخش‌های خودرو که برق دزدی انجام می‌دهند سیستم رادیوپخش، دزدگیر، قفل مرکزی و… هستند.

منبع خبر: