جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

تحسین شده برای رقابت با تسلا

 

بررسی فنی هیوندای آیونیک ۶ برقی

ظاهرا تلاش هیوندای برای تولید خودروهای برقی مدرن، نتایج بسیار خوبی داشته و آیونیک ۶ موفق به جلب توجه کارشناسان شده است.طی هفته‌های اخیر، رسانه‌های مختلف جهان اقدام به انجام تست و بررسی روی هیوندای آیونیک ۶ کردند. اغلب افرادی که پشت فرمان این خودرو نشته‌اند؛ نکات مثبت آیونیک ۶ را تایید کردند. وب‌سایت موتوروان (Motor1) نیز امتیاز بسیار خوب ۸/۸ از ۱۰ به این سدان برقی داده و امتیاز خبرگزاری CarAndDriver هم ۹ از ۱۰ (بالاتر از تسلا مدل ۳ و پول‌استار ۲) است.  

حدود یک سال پیش، مراسم رونمایی آیونیک ۶ انجام شد. در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید مدل‌های برقی با ساختار هاچبک و کراس‌اور تلاش می‌کنند؛ عرضه‌ی آیونیک ۶ در کلاس سدان فست بک عجیب بود. ظاهرا هیوندای پس از تجربه موفق روی آیونیک ۵ در کلاس هاچبک خانوادگی، تصمیم گرفت تنوع محصولات الکتریکی را افزایش دهد. همچنین، فروش بسیار خوب تسلا مدل ۳، وجود تقاضا برای سدان‌های برقی را ثابت کرد.

آیونیک 6 نمای جانبی

پلتفرم E-GMP مخصوص خودروهای برقی طراحی شده و علاوه‌بر آیونیک ۶ برای آیونیک ۵، کیا EV6 و جنسیس GV60 استفاده می‌شود. فاصله محوری قابل افزایش تا ۳ متر با امکان تولید خودروی الکتریکی دو موتوره و یک موتوره به صورت تک یا دو دیفرانسیل، مشخصات مهم پلتفرم E-GMP هستند. با این شرایط، افزایش تنوع مدل‌های برقی در گروه کیا –هیوندای بسیار محتمل است.

مشخصات فنی و قیمت آیونیک ۶

ارزان‌ترین مدل آیونیک ۶ در بازار جهانی، ۴۳ هزار دلار قیمت دارد. این مدل تک موتوره دیفرانسیل عقب ۱۴۹ یا ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای آیونک ۶ پایه، ۸/۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. توان پیمایش این نمونه، ۴۲۹ کیلومتر خواهد بود.

آیونیک 6 نمای اصلی

آیونیک ۶ با نسخه تک موتوره ویژه نیز تولید می‌شود که البته در بعضی کشورها فروخته خواهد شد. این مدل، ۲۲۹ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ در زمان ۷/۴ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و توان پیمایش ۵۴۵ تا ۶۱۵ کیلومتر فراهم می‌کند. قیمت خودروی مذکور، ۴۷ هزار دلار است.

نسخه‌ی دو موتوره از آیونیک ۶ مجهز به سیستم دو موتوره دو دیفرانسیل، قدرت ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور ۶۰۵ نیوتن‌متر دارد. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت با این خودرو، ۵ تا ۵/۳ ثانیه اعلام شده و نهایت سرعت محدود به ۱۸۵ کیلومتر برساعت است. گیربکس تک سرعت، توان پیمایش ۴۳۵ کیلومتر و آستانه قیمت ۵۰ هزار دلار، دیگر مشخصات مهم آیونیک ۶ دو موتوره هستند.

آیونیک 6 نمای پشت

مدل ۴۳ هزار دلاری آیونیک ۶ به نام SE با سیستم تک موتوره و باتری ۵۳ کیلووات ساعتی، هنوز وارد بازار جهانی نشده است. فعلا فقط باتری ۷۷/۴ کیلوواتی در دسترس قرار گرفته که روی مدل‌های  SEL و لیمیتد وجود دارد. پس حداقل بودجه لازم برای خرید آیونیک ۶، هم‌اکنون به عدد ۴۷ هزار دلار رسیده است که توان پیمایش بسیار خوب بیش از ۵۰۰ کیلومتر فراهم می‌کند.

بررسی طراحی، کیفیت فنی و امکانات

فعلا غالب کارشناسان خودرویی دنیا، مدل دو موتوره و ۵۰ هزار دلاری آیونیک ۶ را بررسی کرده‌اند. بسیاری از آن‌ها، نقطه ضعف خودروی کره‌ای نسبت به تسلا مدل ۳ را، زمان لازم برای ثبت سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت از حالت سکون می‌دانند؛ چراکه رقیب پرفروش امریکایی، می‌تواند حدود ۴/۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد اما آیونیک ۶ لیمیتد، صفر تا صد ۵/۱ تا ۵/۳ ثانیه دارد. از سویی دیگر، کیفیت رانندگی، فنربندی، فرمان‌پذیری و ترمزهای آیونیک، بسیار خوب و تحسین‌برانگیز توصیف شده است.

آیونیک 6 نمای جلو

سبک طراحی بدنه در آیونک ۶، اختصاصی و سنت‌شکن جلوه می‌کند. طبیعتا سلایق افراد، متفاوت است و فست‌بک کره‌ای برای مخاطبان مختلف، زشت یا زیبا به نظر می‌رسد؛ اما در زمانه‌ای که خودروسازان مختلف تلاش می‌کنند تا مدل‌های برقی را عجیب و انقلابی و بسیار آیرودینامیک طراحی کنند؛ می‌توان آیونیک ۶ را متعادل و عامه‌سپند؛ فاقد المان‌های هیجان‌انگیز توصیف کرد. این خودرو از نمای جانبی و پشت، حس یک پورشه را تداعی می‌کند؛ درحالی‌که نمای اصلی شباهت‌هایی به شخصیت‌های فانتزی دیده شده در انیمه‌های ژاپنی دارد.

آیونیک 6 نمای عقب

مدل استاندارد، رینگ ۱۸ اینچ خواهد داشت، ولی چرخ‌های ۲۰ اینچ که به‌ندرت روی خودروهای سدان کوچک با قیمت ۵۰ هزار دیده می‌شود؛ برای آیونیک ۶ لیمیتد فراهم شده است. دستگیره‌های مخفی در بدنه، حالت بالچه‌ای انتهای سقف روی درپوش صندوق و چراغ‌های LED دیگر نکات مثبت خودروی کره‌ای هستند. از سویی دیگر، حجم نسبتا زیاد مواد پلاستیکی سیاه‌رنگ استفاده شده در سپر عقب و رکاب و فریم پنجره‌ها، حس یک مدل ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند.

ضریب درگ آیونیک ۶ برای مدل مجهز به رینگ ۱۸ اینچ، عدد بسیار خوب ۰/۲۲ است. این خودرو با چرخ ۲۰ اینچ ضریب درگ ۰/۲۵ دارد. تسلا مدل ۳ و پول‌استار به ترتیب با ضریب درگ ۰/۲۳ و ۰/۲۸ تولید می‌شوند.

یکی از نکات جالب در طراحی آیونیک ۶ که عمدتا توسط بیننده عکس‌ها احساس نشده؛ فاصله ۲۹۵۰ میلی‌متری چرخ‌های جلو و عقب است. در کمال تعجب، فاصله محورهای آیونیک ۶ حدود ۱۱ سانتی‌متر بیشتر از هیوندای سوناتا خواهد بود. به همین دلیل، سرنشین صندلی عقب در این خودروی برقی، نه‌تنها فضای بیشتری نسبت به سوناتا دارد؛ بلکه راحت‌تر از تسلا مدل ۳، پول‌استار ۲ و حتی بی‌ام‌و i4 خواهد بود. از سویی دیگر، شیب بسیار زیاد سقف در آیونیک ۶، می‌تواند ناحیه سر و گردن افراد بلند قد، نشسته روی صندلی ردیف دوم را محدود کند.

کابین هیوندای آیونیک 6

فضای داخلی آیونیک با دو نمایشگر ۱۲/۳ اینچ پیوسته، چشم‌نواز و عامه پسند به نظر می‌رسد. فرم کلی، فاقد خلاقیت و مشابه آیونیک ۵ است اما در مجمموع، نیازهای کاربر با سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. آیونیک ۶ از صندلی‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که ۳۰ درصد نازک‌تر از صندلی‌های مدل‌های معمولی هستند. گفته شده این صندلی‌ها فضای سرنشینان را بدون قربانی کردن راحتی افزایش می‌دهند.

آیونیک ۶ از دیدگاه ایمنی در تست تصادف، یکی از بهترین خودروهای جهان است و امتیاز بسیار خوب از نهادهای مختلف دنیا دارد. مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل هوشمند، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم جلوگیری از برخورد و ترمز اضطراری، کنترل‌گر نوربالا، هشدار برخورد در نقاط کور، کنترل بین خطوط، سیستم کمک پارک هوشمند از طراح دور و دید ۳۶۰ در این خودرو ارائه می‌شوند.

  •  
 
 
منبع خبر: