سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنجه باید بدانید.

 

خاموش کردن چراغ چک

اگر چراغ چک موتور شما روشن شود، ممکن است کمی ترسناک باشد. خاموش کردن آن روش‌های مختلفی دارد.  

در ابتدا مهم این است که آرامش خود را حفظ کنید و بدانید بهتر است چه کاری انجام دهید. در این مقاله باکارهایی  که باید درهنگام روشن شدن چراغ چک موتور انجام دهید، آشنا میشوید و همچنین  نکاتی برای جلوگیری از روشن شدن آنرا به شما آموزش می‌دهیم.

موتور چه کار می کند؟

قبل از اشاره به این موضوع که نحوه خاموش کردن چراغ چک رابه شما یباموزیم ابتدا، بیایید نگاهی به نحوه کار موتور خودرو و دلیل روشن شدن چراغ چک موتور بیندازیم.

انجین خودرو وظیفه تامین انرژی آنرا بر عهده دارد و از سیستم‌های پیچیده‌ای است که باید همه در کنار هم به درستی کار کنند. اگر در هر یک از این زیر سیستم‌ها مشکلی پیش بیاید، روشن شدن آن قطعی است.

در نتیجه با روشن شدن آن شما متوجه خواهید شد که مشکلی در عملکرد موتور خودرو وجود دارد.

وضعیت چراغ چک

هنگامی که متوجه شدید که چراغ چک موتور شما روشن شده است، باید توجه کنید که دو وضعیت بیشتر ندارد.

  • چراغ چک ثابت است.
  • چراغ چک چشمک زن است.

چراغ چک روشن یا ثابت

چراغ چک ثابت موتور به این معنی است که یکی از سیستم‌های خودرو شما  مشکل دارد، اما لزوماً آن مشکل اساسی نیست.

روشن و خاموش شدن چراغ چک چشمک زن

از سوی دیگر روشن و خاموش شدن چراغ چک، یاچشمک زدن آن نشان دهنده وجود یک وضعیت اضطراری است که برای چلوگیری از صدمات بیشتر باید سریعا به آن رسیدگی کنید.

علت روشن شدن چراغ چک

1- درپوش باک شل یا معیوب

دردرب باک بنزین، خطوط و شیرهایی وجود دارد که بخار بنزین را به گردش در می‌آورند تا از خروج آنها جلوگیری کنند. اگر درب باک بنزین بدرستی بسته نشده باشد، این چراغ روشن می‌شود.

همچنین معیوب بودن یا گم شدن درب باک خودرو ممکن است موجب تبخیر سوخت موجود در باک بنزین شما شود، یا سیستم سوخت رسانی شما به درستی عمل نکند.

2- شمع های فرسوده

وظیفه شمع ها اشتعال مخلوطی از سوخت و هوا با ایجاد احتراق در سیلندر است.

اگر شمع ها به درستی عمل نکنند، ممکن است باعث احتراق ناقص در موتورشود که نتیجه آن افزایش هیدروکربن و باعث عملکرد ضعیف موتور است.

3- کاتالیزور معیوب

کاتالیزور در اگزوز مونوکسید کربن را به دی اکسید کربن تبدیل می‌کند و از انتشار این گاز مضر در طبیعت جلوگیری می‌کند.

اما نقص در عملکرد کاتالیزور خودروی شما اگر چه باعث کاهش مصرف سوخت می شود ولی میزان آلایندگی خودرو را افزایش می‌دهد.البته در صورت نقص در عملکرد کاتالیزور خودروشما در گرفتن معاینه فنی خودرو ناکام خواهید شد.

در برخی موارد صرفاً تعویض مبدل کاتالیزور مشکل شما را حل نمی‌کند، زیرا ممکن است دلیل خرابی آن ناشی از خرابی قطعه‌ی دیگری در خودرو باشد.

مثلا خرابی واشر سرسیلندر باعث مخلوط شدن آب و بخار آب و ترکیب آن با سوخت و روغن شود و در نتیجه از طریق سوپاپ دود وارد اگزوز خودرو شما شود.

4- سنسور اکسیژن خراب یا آلوده

یکی از این سنسورها که وظیفه مهمی در خودرو دارد و اطلاعات آن حیاتی محسوب می‌شود سنسور اکسیژن است.

حسگر اکسیژن که سنسور لامبدا نیز نامیده شده و میزان اکسیژن موجود در سوخت یا گاز را اندازه‌گیری می‌کند که در ورودی مسیر اگزوز قرار می‌گیرد و وظیفه آن اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو یا در واقع موتور است.

به مرور زمان به دلیل تجمع روغن و کثیفی ها این سنسور حساسیت خود را از دست می‌دهد در نتیجه می‎تواند یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو شما این قطعه باشد.

خاموش کردن چراغ چک - چراغ چک ثابت - چراغ چک چشمک زن - علت روشن شدن چراغ چک - چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

چگونه چراغ چک خودرو را خاموش کنیم؟

در صورت روشن شدن این چراغ یا چشمک زدن آن ابتدا آرامش خودتان را حفظ کرده و با مطالعه مواردی که در ادامه میگوییم خود تان اقدامات مناسب را انجام دهید.

وضعیت چراغ‌های هشداررا بررسی کنید

در صفحه کیلومتر خود دقت کنید تا اگر چراغ‌های هشدار دیگری روشن شده‌اند آنرا بررسی کنید.

باید قبل از هر اقدامی ابتدا به آنها رسیدگی کنید و مشکل را بیابید.سپس در صورت خاموش نشدن چراغ چک میتوانید برای خاموش کردن چراغ چک خودرو سایراقدامات لازم دیگر را انجام دهید.

اول توقف و سپس خودرو را خاموش کنید

در زمان وقوع بحران مهم این است که مشکلات رابا تمرکز بالا ارزیابی و حل کنید.

پس از روشن شدن چراغ هشدار چک بهتر است ابتدا خودرو خود را متوقف نمایید و موتور آن را در اسرع وقت خاموش کنید.این کاراز آسیب بیشتر جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد مشکل را با تمرکز بالاتر ارزیابی کنید.

هم اینک باید سطح روغن خود را از طریق گیج روغن بررسی کنید.یکی از دلایل روشن شدن چراغ چک موتور کمبود روغن است. همیشه قبل از شروع رانندگی ، مطمئن شوید که میزان آب و روغن کافی در انجین خودرو موجود باشد.

راه حل راحت

اغلب پس از روشن شدن این چراغ موتور ممکن است رفع مشکل به راحتی قابل حل باشد.

طبق موارد ذکر شده در ابتدای مقاله بررسی کنید تا مطمئن شوید که درپوش باک بنزین شما مشکلی نداشته  و شمع های شما فرسوده یا آسیب ندیده باشند.

اگر با بررسی این موارد مشکل شما حل نشد، حتما به مکانیکی مراجعه و با کمک دستگاه دیاگ از ایراد خودرو خود مطلع شوید.

منبع خبر: