جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

رنو L90 ایرانی، محصول جدید سایپا

 

کادیلا رونمایی شد،

گروه خودروسازی سایپا صبح امروز از محصول جدید خود با نام کادیلا رونمایی کرده که نسخه ایرانی تندر ۹۰ است و با پیشرانه ME16 به بازار عرضه می‌شود.  

صبح امروز در سایت جدید مگا موتور سایپا با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سایپا در کنار معرفی خط تولید پیشرانه ME16 از محصول جدید خود بنام کادیلا هم پرده‌برداری کرده است. این خودرو که قبلاً با کد P90 شناخته می‌شد، درواقع نسخه ایرانیزه رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ است. کادیلا قرار است توسط پارس‌خودرو تولید شود. در حال حاضر پروتوتایپ این ماشین ساخته شده و قطعه‌سازان در حال تولید قطعات آن هستند. ازآنجایی‌که قبلاً تندر ۹۰ و ساندرو در ایران تولید می‌شدند، ظرفیت تولید بخشی از قطعات فنی و داخلی اتاق کادیلا در شرکت‌های داخلی وجود دارد که تا به امروز بی‌استفاده مانده بود.

همان‌طور که گفته شد، کادیلا بر پایه پلت‌فرم لوگان شکل گرفته اما طراحان سایپا فیس‌لیفتی بزرگی روی آن اعمال کرده‌اند به‌گونه‌ای که بخش جلو و عقب خودرو کاملاً بازطراحی شده و شباهتی با تندر ۹۰ ندارد اما در پروفیل جانبی هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد همان نمای قدیمی L90 هستیم. همین موضوع در داخل خودرو هم به چشم می‌خورد زیرا با وجود تغییراتی در کنسول میانی مثل تجهیز به نمایشگر لمسی و همین‌طور استفاده از غربیلک فرمان کوییک و صفحه آمپر جدیدی که قبلاً در سایپا اطلس دیده بودیم، فرم کلی داشبورد و رو دری‌ها با لوگان یکسان است و بنابراین شاهد همان فضای کهنه و بی‌روحی هستیم که شباهت چندانی به یک خودروی مدرن امروزی ندارد.

پیشرانه کادیلا

همان‌طور که اشاره شد، در این مراسم سایپا از خط تولید موتور ME16 رونمایی کرده است. این موتور در اصل نسخه سایپا از پیشرانه TU5+ ایران‌خودرو است که قرار است از آن در کادیلا و شاهین پلاس استفاده شود. پیشرانه ۱.۶ لیتری ME16 با ۱۶ سوپاپ ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی از TU5+ بیشتر است. کادیلا فعلاً با گیربکس دستی رونمایی شده اما به گفته مدیرعامل سایپا در آینده نسخه اتوماتیک این خودرو با گیربکس شش سرعته ساخت شرکت چینی DAE هم تولید خواهد شد.

نمونه‌ای از کادیلا که امروز رونمایی شده فعلاً یک پروتوتایپ اولیه است و هنوز اطلاعات بیشتری مثل قیمت و زمان آن اعلام نشده است.

 

  •  
منبع خبر: