سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

دلیل دود آبی خودرو چیست و علت آن خرابی چه قطعه ای است؟

 

نشانه های روغن سوزی خودرو .

علاوه بر دود معمولی که از اگزوز خودروها خارج می شود که معمولا بی رنگ است، برخی از دودهای خروجی از اگزوز رنگ هایی از قبیل آبی، سفید و سیاه را دارد که نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است. با توجه به این مطلب، در این مقاله قصد آن را داریم تا علت تولید دود آبی از خودرو را بررسی کنیم و بدانیم خرابی کدام قطعات سبب تولید چنین دودی از سیستم پیشرانه خودرو می شود.  

امروزه خودروها یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل درون و برون شهری محسوب می شوند و استفاده از سوخت های فسیلی برای تامین سوخت مورد نیاز خودروها در حال افزایش است. به گونه ای که آلودگی هوای بسیاری در شهرهای بزرگ و کلان شهرها به سبب تولید دود خودروها ایجاد شده است.

رنگ دود اگزوز خودرو نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم در صورتی که دود اگزوز ماشین به راحتی قابل دیدن باشد نشان دهنده وجود مشکل در سیستم موتوری خودرو است. در این شرایط دود بسته به مشکل به رنگ های مختلف دیده میشود. انواع رنگ دود اگزوز معمولا به سه رنگ زیر تقسیم میشود:

دود سفید اگزوز
دود سیاه اگزوز
دود آبی اگزوز
هر کدام از این دود ها نشان دهنده وجود مشکل در بخش خاصی از موتور است لذا باید گفت رنگ دود اگزوز ماشین نشانه خرابی های مختلف در سیستم موتوری خودرو است.

علل روغن سوزی و تولید دود آبی

خروج دود آبی از اگزوز خودروها نشان دهنده سوختن روغن موتور در محفظه احتراق است. ورود روغن به محفظه احتراق و سوختن آن به همراه سوخت خود خودرو با عنوان روغن سوزی از آن یاد می شود که سبب تولید دود آبی رنگ و خروج آن از اگزوز می شود.

رایج ترین “دلایل دود آبی خودرو” می‌تواند به موارد زیر اطلاق شود:

خرابی رینگ پیستون: فرسودگی در رینگ پیستون و یا شکستگی در آنها رایج ترین دلیل دود آبی خودرو است. وجود مشکل در این قطعه موجب میشود تا روغن از بین آن نفوذ کرده و وارد محفظه احتراق شده در نتیجه پس از سوختن شاهد دود آبی اگزوز باشیم.

خرابی پیستون: فرسودگی یا شکستگی و ترک در خود پیستون نیز باعث نفوذ روغن به داخل محفظه احتراق و روغن سوزی خودرو و در نهایت خروج دود آبی از اگزوز میشود.

خرابی سوپاپ: فرسودگی و یا وجود مشکل در سوپاپ یکی دیگر از دلایل خروج دود آبی است. در این شرایط معمولا با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور دود آبی اگزوز قطع میشود.

فرسودگی کاسه نمد های سوپاپ: فرسودگی کاسه نمد سوپاپ باعث میشود تا سوپاپ ماشین از حالت آب بندی خارج شده و روغن موتور از آن عبور کند و به محفظه احتراق وارد شود.

بیش از حد بودن سطح روغن موتور: بیش از اندازه بودن سطح روغن موتور میتواند باعث شود تا فشار روغن در موتور بیشتر از اندازه شود و میزان اضافه آن وارد محفظه احتراق شده و شروع به سوختن کند.

فرسودگی در جداره سیلندر: سیلندر موتور به مرور زمان فرسوده شده و به اصطلاح بروی آن خط و خش هایی خواهد افتاد. این خطوط بروی سیلند راهی است تا روغن موتور بتواند به محفظه احتراق نفوذ کند.

بصورت کلی علت دود آبی خودرو سوختن روغن موتور یا همان روغن سوزی است. حال اینکه چگونه روغن وارد محفظه احتراق شده و میسوزد می تواند دلایل زیادی داشته باشد. پس از آنکه متوجه خروج دود آبی از اگزوز شدید نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که بلا استثنا سطح روغن موتور خودرو شما در حال کاهش است لذا حتما به میزان روغن موتور خودرو خود دقت داشته باشید تا در صورت نیاز به آن مقداری اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال یاتاقان زدن خودرو شما بسیار زیاد خواهد بود.

گفتنی است هرچقدر دیرتر اقدام به رفع مشکل دود آبی اگزوز کنید، قطعات بیشتری آسیب دیده و هزینه شما نیز بیشتر خواهد شد.در خودروهایی که از نوع توربوشارژ هستند، معمولا خراب بودن واشر پره های توربوشارژ سبب می شود که روغن موتور به وسیله این پره ها به داخل اگزوز وارد شده و بر اثر حرارت بالای اگزوز شروع به سوختن کند که در این صورت هم سبب تولید دود آبی از اگزوز خواهد شد.

 

جمع بندی

با توجه به مطالبی که بیان شد خروج دود آبی می تواند نشانه هشداری باشد که موتور خودرو شروع به روغن سوزی کرده است. از این رو باید به طور مرتب میزان روغن موتور کنترل شود و در صورت کم بودن، با افزایش آن سطح آن را به میزان لازم رساند.

در صورت خروج دود آبی باید بلافاصله خودرو را نزد یک مکانیک مجرب رساند تا نسبت به رفع مشکل آن کمک کند. زیرا در صورت ادامه خروج دود آبی و سهل انگاری راننده نسبت به این مساله سبب آسیب دیدن جدی برخی از قطعات داخل موتور می شود که هزینه های بالایی را برای تعویض آن قطعات به دنبال خواهد داشت.

 

منبع خبر: