سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون.

 

آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 1401 منتشر شد

آمار تولید خودروها در سال ۱۴۰۱ اخیراً توسط دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت منتشر شد. با توجه به این گزارش رسمی، فعالیت خودروسازان خصوصی در طول ۱۲ ماه گذشته برای مونتاژ خودروهای سواری مشخص شده است.  

بر اساس گزارش وزارت صمت، شرکت مدیران خودرو بیشترین تولید و مونتاژ خودروها را در بین خودروسازان خصوصی داشته و با رشد ۱۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، در سال گذشته ۹۳ هزار و ۱۱۰ دستگاه از خانواده چری با نشان ام وی ام و فونیکس را مونتاژ کرده است.

در بخش محصولات سواری، دومین خودروساز خصوصی با بیشترین تیراژ، کرمان موتور بوده که با رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، توانسته است ۲۶ هزار و ۴۱۸ دستگاه از محصولات سواری جک (JAC) را مونتاژ کند. در این بخش، محصولات سدان و کراس اوور شامل آمارها بوده‌اند و مونتاژ KMC T8 به عنوان یک خودروی کار و تجاری پیکاپ به صورت جداگانه محاسبه شده است.

شرکت بهمن موتور، سومین خودروساز خصوصی با بالاترین تیراژ در سال گذشته بود و با تولید ۱۴ هزار و ۸۷۹ دستگاه خودروی سواری، رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشت. شرکت فردا موتورز نیز با تولید ۶ هزار و ۵۶۵ دستگاه از خودروهای دانگ فنگ با نشان FMC، رشد ۲۰۶ درصدی را در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل به دست آورد و در جایگاه چهارم خودروساز خصوصی قرار گرفت. شرکت آرین پارس موتور نیز در سال ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۸۲۵ دستگاه از محصول لاماری ایما را مونتاژ کرده و رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. مکث موتور با تولید ۵۴۰ دستگاه از کراس اوور تیارا در رتبه ششم قرار دارد و نورا موتور پارس با مونتاژ ۴۵۸ دستگاه از کراس اوور سانگ یانگ در رتبه هفتم قرار دارد. شرکت‌هایی همچون صنایع خودروسازی ایلیا، دیار خودرو، سروش دیزل مبنا، خودروسازان راین و خودروسازان بم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در کل، خودروسازان خصوصی و دولتی در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۷۶ هزار و ۲۸۲ دستگاه خودروی سواری در کلاس های هاچ بک، سدان و کراس اوور تولید و مونتاژ کردند. همچنین، در بخش خودروهای سواری، رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به دست آمده است.

این آمار را در واقع می‌توان آمار مونتاژ محصولات چینی در در کشور دانست و از سلطه 99,99 درصدی خودروسازی چین بر صنعت مونتاژ خودرو کشور خبر می‌دهد.

 

آمار مونتاژ محصولات سواری خودروسازان خصوصی در سال ۱۴۰۱

 

 

رتبه خودروساز خصوصی تیراژ تولید خودروهای سواری ۱۴۰۱
۱ مدیران خودرو ۹۳۱۱۰
۲ کرمان موتور ۲۶۴۱۸
۳ بهمن موتور ۱۴۸۷۹
۴ فردا موتورز ۶۵۶۵
۵ آرین پارس موتور ۳۸۲۵
۶ مکث موتور ۵۴۰
۷ نورا موتور پارس ۴۵۸
۸ صنایع خودروسازی ایلیا ۳۹۸
۹ دیار خودرو ۲۴۲
۱۰ سروش دیزل مبنا ۲۰۲
۱۱ خودروسازان راین ۱۴۸
۱۲ خودروسازان بم ۱۲۵
۱۳ سایر شرکت ها ۲۵

 

 
منبع خبر: