سه‌شنبه, 1 خرداد 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون.

 

بستیون T77 محصول جدید بهمن موتور؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران

یک کراس‌اور چینی از برند بستیون زیرمجموعه FAW برای مونتاژ توسط بهمن آماده شده است. این خودرو از نظر فنی تفاوت چندانی با دیگر شاسی‌بلندهای بازار ایران ندارد اما در طراحی کابین، جذابیت‌های خاص فراهم می‌کند.تنوع کراس‌اورهای چینی بازار ایران، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود اما خبری از تولید انبوه و عرضه‌ی چشم‌گیر برای پاسخ به نیاز مردم نیست. ظاهرا شرکت‌های مونتاژ کار از عطش خریداران و شرایط بورس کالا، رضایت دارند. حالا کاهش قیمت در بازار آزاد، تقاضای سنگین از سوی خریداران را کم می‌کند؛ اما افزایش تنوع محصول با عرضه‌ی محدود، ادامه‌ دهنده اوضاع فعلی خواهد بود.  

تنوع کراس‌اورهای چینی بازار ایران، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود اما خبری از تولید انبوه و عرضه‌ی چشم‌گیر برای پاسخ به نیاز مردم نیست.  ظاهرا شرکت‌های مونتاژ کار از عطش خریداران و شرایط بورس کالا، رضایت دارند. حالا کاهش قیمت در بازار آزاد، تقاضای سنگین از سوی خریداران را کم می‌کند؛ اما افزایش تنوع محصول با عرضه‌ی محدود، ادامه‌ دهنده اوضاع فعلی خواهد بود.بستیون (Bestune)، نام جدید برای برند بسترن (Besturn) است که از اوایل دهه‌ی ۱۳۹۰ به ایران وارد شد. این مجموعه ۱۷ سال سابقه فعالیت دارد و مشابه دیگر خودروهای ساخت FAW از پلتفرم محصولات مزدا برای اولین تولیدات خود استفاده کرد.  از سال ۲۰۱۸، بستیون جای‌گزین بسترن شد تا برای صادرات به خارج چین، جذاب‌تر باشد.

بسترن B30

سابقه همکاری بهمن موتور با مزدا و فاو چین، مونتاژ خودروهای بستیون توسط شرکت ایرانی را قابل پیش‌بینی نشان می‌دهد. حالا منابع غیررسمی از احتمال مونتاژ کراس‌اور T77 توسط بهمن موتور خبر می‌دهند. البته دیگر نکته مهم این است که شرکت بستیون، امروزه مدل‌های متنوع سدان و شاسی‌بلند در سطح اول کیفیت فنی بازار چین را تولید می‌کند و T77 یکی از ارزان‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود.

بستیون T77 در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و حالا قدیمی‌ترین خودروهای درحال تولید شرکت سازنده است. این خودرو با ۲ نوع پیشرانه و گیربکس‌های اتوماتیک یا دستی عرضه می‌شود. همچنین دارای خط مونتاژ فعال در کشور روسیه است. خودروی لادا X-Cross 5 مونتاژ روسیه نیز، براساس بستیون T77 طراحی و ساخته شد.

طراحی بدنه و نمای ظاهری بستیون T77

چراغ‌های بزرگ با جلوپنجره‌ی حجیم، مهم‌ترین ادوات در نمای اصلی بستیون T77 هستند. طراحان این خودرو، حجم نسبتا زیاد پلاستیک‌ سیاه‌رنگ در سپرها را به شکلی زیرکانه با المان‌های مختلف، مدیریت کرده‌اند تا کمتر دیده شود؛ اما به هر حال، این مواد در سراسر گلگیرها، رکاب و خصوصا سپر عقب به وضوح دیده می‌شوند.

بهمن T55 بستون نمای اصلی

سبک طراحی بستیون T77 از نمای جلو، تاحدودی یادآور کراس‌اورهای لوکس DS فرانسه است. حجم‌دهی سپر و درپوش موتور، جذاب به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که نمای جانبی چندان متفاوت از دیگر خودروهای چینی میان‌رده نیست. شیب سقف به سمت عقب و رنگ تیره برای ستون سوم، المان‌های از مد افتاده برای بستیون T77 هستند.

در نمای عقب، الگوبرداری واضح از پورشه دیده می‌شود. جایگاه پلاک و حجم‌دهی درپوش صندوق، جالب توجه است و البته حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاه‌رنگ، آزاردهنده به نظر می‌رسد. بستیون T77 تلاش می‌کند تا با رینگ‌های ۱۸ اینچ، چراغ‌های LED و ریل باربند روی سقف، حس یک کراس‌اور اسپرت و جوان‌پسند داشته باشد.

بهمن T55 بستون نمای پشت

در مجموع، می‌توان T77 را محصولی جذاب برای مخاطب ایرانی دانست. این خودرو با طول ۴,۵۲۵  میلی‌متر، عرض ۱,۸۴۵  میلی‌متر، ارتفاع ۴,۵۲۵  میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۶۰۰  میلی‌متر عرضه می‌شود.

طراحی داخلی و نمای کابین بستیون T77

فرم داشبورد و ادوات دیجیتال داخل اتاق، مهم‌ترین نکات مثبت برای خریدار T77 هستند. بعضی نمونه‌های دیده شده از این خودرو در چین، صندلی‌های چرم دو رنگ با طراحی چشم‌نواز دارند که قطعا برای مخاطب ایرانی، جذاب خواهد بود.

بهمن T55 بستون نمای کابین

برای سیستم سرگرمی و مسیریاب ماهواره‌ای، نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. پشت فرمان هم پنل دیجیتال استفاده شده است تا عاشقان فناوری در کشورهای کمتر توسعه‌یافته جذب T77 شوند. فرمان D شکل با کلیدهای گردان، دسته‌دنده‌ی مشابه بی‌ام‌و و بخش نقره‌ای رنگ وسط داشبورد که شیب ملایمی به سمت سرنشین، دیگر نکات جالب در طراحی داخلی این خودرو هستند.

با نگاهی دقیق به تودری‌ها و جزئیات کابین در T77 می‌توان کراس‌اور بستیون را تاحدودی برتر از غالب خودروهای چینی موجود در ایران دانست. مواد به کاررفته در صندلی، دکمه‌های داشبورد و دستگیره‌ها، نسبتا با کیفیت و قابل قبول به نظر می‌رسند.

درمجموع می‌توان از طراحی داخلی و کیفیت ادوات کابین T77 رضایت داشت. این خودرو صندلی‌های راحت برای چهار سرنشین دارد اما فضای بار، چندان کاربردی نیست و حجم بزرگی از صندوق با جایگاه چرخ‌ها، گرفته شده است.

تجهیزات فنی و پیشرانه بستیون T77

دو موتور توربوشارژ ۱/۲ و ۱/۵ لیتر برای T77 وجود دارد اما قطعا نمونه‌ی قوی‌تر برای بازار ایران استفاده خواهد شد تا کمبود توان حرکتی نسبت به رقبا نداشته باشد.

بهمن T55 بستون نمای جلو

مدل ۱/۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۴ نیوتن‌متر تولید می‌شود. نسخه‌ی ۱/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتن‌متر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودروها ۶ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر است و هردو با گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه می‌شوند.

بهمن T55 بستون نمای عقب

اطلاعات دقیق از شتاب‌ و سرعت بستیون T77 منتشر نشده است اما می‌توان سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر برساعت را برای مدل مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو پیش‌بینی کرد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بستیون T77

فرمان کمکی برقی، ترمز پارک دکمه‌ای، ورود و استارت بدون کلید (Key less)، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف، سیستم کنترل پایداری و مدیریت لغزش، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، اتوهلد، سنسور عقب، هشدار نقطه کور و ۶ کیسه هوا، مهم‌ترین امکانات بستیون T77 هستند. امکانات ایمنی پیشرفته مثل ترمز خودکار در سرعت‌های بالا و حفظ خودرو بین خطوط، فعلا در فهرست آپشن‌های این خودرو دیده نمی‌شود.

قیمت بستیون T77 در بازار جهانی و هزینه خرید در ایران

مدل ۱/۲ لیتری دنده دستی به عنوان ارزان‌ترین نمونه‌ی بستیون T77، به قیمت ۱۳ هزار دلار در روسیه فروخته می‌شود. همین خودرو با گیربکس اتوماتیک، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و همراه آپشن‌ها کامل، ۱۷ هزار دلار است.

نسخه‌ی ۱/۵ لیتر دنده اتوماتیک از بستیون T77، آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار دارد. براین اساس می‌توان هزینه خرید نمونه‌ی مونتاژ بهمن‌موتور را ۱/۷ تا ۲ میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

 

  •  

بهمن T55 بستون نمای اصلی

منبع خبر: