جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تسلا در صدر جدول، بی وای دی در جایگاه دوم .

 

پرفروشترین خودروهای برقی 2022

نام 10 خودروی برقی پرفروش سال 2022 در دنیا به تازگی منتشر شده است. در بین پرفروشترین خودروهای الکتریکی سال 2022، خودروهایی همچون تسلا مدل Y، تسلا مدل 3، وولینگ هونگ گوانگ مینی، بی وای دی دلفین، بی وای دی آتو 3، فولکس واگن ID.4، بی وای دی Qin، گک آیون Y، گک آیون S و بی وای دی هان دیده می شود.  

غوغای تسلا در دنیای خودروهای برقی

 در این بین تسلا جایگاه اول و دوم پرفروش ترین خودروهای برقی سال 2022 را به خود اختصاص داده است. در سال 2022 تسلا بزرگترین تولیدکننده خودروهای باتری الکتریکی در دنیا بوده و 1.31 میلیون خودروی برقی فروخت. جالب است بدانید که تسلا تنها چهار محصول برای عرضه دارد و 95 درصد کل فروش این شرکت به دو خودرو تسلا مدل Y و تسلا مدل 3 اختصاص دارد.

فروش تسلا مدل Y در سال 2022 نسبت به سال گذشته رشد 97 درصدی داشته و رتبه نخست پرفروش ترین خودروهای برقی 2022 را به خود اختصاص داده است. در سال 2022 سه کاخانه تسلا در شانگهای، تگزاس و برلین به شدت تیراژ و ظرفیت تولید مدل y را افزایش دادند. این در حالی بود که فروش تسلا مدل 3 تحت تاثیر رشد مدل Y، حدود سه درصدی کاهش داشت.

پرفروشترین خودروهای برقی سال 2022

بی وای دی غول در حال رشد

بی وای دی پرفروش ترین خودروساز چینی بوده که در چین هیچ برندی در حد آن نیست. حدود 50 درصد خودروهای فروخته شده توسط بی وای دی باتری الکتریکی بوده و 50 درصد دیگر پلاگین هیبریدی هستند. در این مطلب ما تنها به خودروهای تمام برقی این شرکت می پردازیم و کاری به پلاگین هیبریدی ها نداریم. در سال 2022 بی وای دی دومین خودروساز بزرگ دنیا در زمینه تولید خودروهای برقی شد و 0.93 میلیون دستگاه خودروی برقی فروخت. میانگین قیمت محصولات تسلا بیشتر از 50 هزار دلار بوده و این در حالیست که میانگین قیمت محصولات برقی بی وای دی کمتر از 30 هزار دلار است که تقریبا در حد نصف تسلا است!

بی وای دی چهار خودرو در لیست پرفروشترین خودروهای برقی 2022 دارد که شامل دلفین با تیراژ 205 هزار دستگاه، آتو 3 با تیراژ 180 هزار دستگاه، بی وای دی Qin با تیراژ 163 هزار دستگاه و هان با تیراژ 116 هزار دستگاه است. این چهار خودرو 71 درصد خودروهای برقی فروخته شده توسط این برند در سال 2022 را به خود اختصاص داده اند.

پرفروشترین خودروهای برقی سال 2022

وولینگ و گک آیون در جایگاه بعد

وولینگ و گک آیون دو خودروساز چینی دیگر حاضر در لیست پرفروشترین خودروهای برقی 2022 هستند. وولینگ حاصل جوینت ونچر سایک موتورز چین و جنرال موتورز بوده که جی ام مالک 44 درصد سهام آن بوده و دو شرکت چینی سایک موتورز و Guangxi موتور روی هم رفته مالک 56 درصد سهام این شرکت هستند. وولینگ Hongguang Mini یک خودروی برقی سوپر مینی بوده که قیمت پایه آن در چین 4300 دلار بوده که بسیار ارزان بوده و بسیاری از مشتریان این خودرو را برای پیمایش مسافت های کوتاه درونشهری خریداری می کنند.

وولینگ Hongguang Mini با فروش خوب خود باعث شده تا سایک موتورز چین سومین خودروساز بزرگ در زمینه تولید خودروهای برقی در سال 2022 باشد و تعداد 0.67 میلیون دستگاه خودرو طی یکسال فروخت.

آیون یک برند فعال زیر چتر کمپانی GAC گک بوده و تمرکز آن روی تولید خودروهای برقیست. دو محصول این برند یعنی آیون Y و آیون S در لیست پرفروشترین خودروهای برقی 2022 قرار دارند. این برند تمرکز ویژه ای روی تولید خودروهای برقی مقرون به صرفه، جادار با کابین راحت دارد و بسیاری از شرکت ها محصولات این برند را برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی خریداری می کنند.

تلاش فولکس واگن برای حضور در لیست

زمانی که صحبت از خودروسازان تولید کننده خودروهای برقی خارج از چین و آمریکا می شود، قطعا نام فولکس واگن هم در میان است. این شرکت چهارمین تولیدکننده بزرگ خودروهای برقی در دنیا در سال 2022 بوده و تعداد 0.57 میلیون دستگاه خودروی برقی فروخته است. البته این تیراژ کمتر از 7 درصد کل فروش این برند بوده که شامل محصولات خانواده ID می شود. دو خودروساز آلمانی دیگر یعنی مرسدس بنز و ب ام و هم سعی دارند سهم خود از بازار خودروهای برقی را رشد دهند. جالب اینجاست که ژاپنی ها نتوانسته اند خودروی برقی خوبی تولید کنند که بتواند فروش بالایی در دنیا و چین داشته باشد و اصلا در این لیست حضور ندارند.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان