پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

جتا VS5 همزاد چینی سئات آتکا 2023گزینه وارداتی ماموت خودرو

 

پرفروشترین محصول جوینت ونچر فولکس-فاو در راه ایران.

جتا VS5 محصول جوینت ونچر FAW فولکس واگن بوده که در چین تولید می شود. این خودرو در واقع سئات آتکا ریبج شده چینی است که توسط ماموت خودرو قرار است به ایران عرضه شود.  

ماموت خودرو که پیشتر هم محصولات مختلفی از گروه خودروسازی فولکس واگن شامل تیگوآن، پاسات و گلف به همراه کشنده های اسکانیا را عرضه کرده بود، اینبار در شرایط تحریم به سراغ عرضه برند جتا Jetta یا جوینت ونچر فولگس واگن در چین رفته و قصد دارد محصولات مختلفی از این برند از جمله کراس اوور جتا VS5 یا همان سئات آتکا ریبج شده را عرضه کند.

لازم به ذکر است که فولکس واگن در سال 1991 جوینت ونچر فولکس-فاو را تاسیس کرد. برند جتا به صورت رسمی در سال 2019 تاسیس شد و فولکس در این سال بود که تصمیم گرفت برخی محصولات خود را با برند جتا Jetta به بازار چین عرضه کند. این برند پیشتر تنها یک محصول آن هم سدان فولکس واگن جتا را در سبد محصولات خود داشت. این خودرو به حدی موفق عمل کرد که فولکس در سال 2019 تصمیم گرفت که برند جتا را تحت جوینت ونچر فولکس – فاو تاسیس کند.

جتا Jetta vs5 ماموت خودرو واردات

طراحی ظاهری جتا VS5

جتا VS5 دقیقا همان سئات آتکا است و هیج تفاوتی در طراحی آن شاهد نیستیم. این خودرو به هیچ عنوان طراحی آسیایی نداشته و داد می زند که خودرویی اروپاییست. با توجه به یکسان بودن این خودرو با سئات آتکا اصلی، می توان اظهار کرد که این خودرو روی پلتفرم MQB فولکس واگن توسعه یافته و پلتفرم مشترکی با فولکس واگن تیگوآن هم دارد. در نمای جلو سبک طراحی چراغ ها، ترکیب آن با جلوپنجره، مش بندی جلوپنجره و ورودی هوای سپر به زیبایی تمام اجرا شده و خودرو از دور داد می زند که اروپاییست. همه چیز اصولی و به دور از شلوغی و اغراق در کنار هم قرار گرفته اند.

جتا Jetta vs5 ماموت خودرو واردات

نکته جالب پرهیز طراح از خطوط عمیق و شکسته بوده که این اقدام باعث ماندگاری بیشتر طراحی خودرو می شود. در واقع سئات آتکا بدون تاریخ انقضاست. در نمای جانبی همه چیز در هماهنگی کامل قرار دارد. ابعاد رینگ ها کاملا مناسب ابعاد خودروست و یک خط شخصیت به زیبایی تمام از چراغ های جلو تا عقب امتداد یافته است. در نمای عقب هم همه چیز مشابه با سئات آتکا اصلی طراحی شده اما باید ذکر کنیم که که قالب چراغ های جلو، مش بندی جلوپنجره، قالب و گرافیک چراغ های عقب در جتا VS5 مقداری نسبت به سئات آتکا متفاوت است. همچنین در جلو و عقب لوگوی J نصب شده که حرف اول برند Jetta است.

جتا Jetta vs5 ماموت خودرو واردات

مشخصات فنی جتا VS5 ماموت خودرو

جتا VS5 از پیشرانه 1.4 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر TSI فولکس واگن موسوم به EA211 بهره گرفته است. این پیشرانه قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور بوده و نیروی تولیدی آن توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته به چرخ ها منتقل می شود. البته جتا VS5 در بازار چین نسخه دنده ای هم دارد، اما بعید است که ماموت خودرو جتا VS5 را با گیربکس دنده ای وارد کند.

این خودرو در دسته کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر 4418، 1841 و 1616 میلی متر و فاصله بین دو محور 2630 میلی متر است. اگر این اعداد برایتان آشناست به این دلیل بوده که همین ابعاد را عینا سئات آتکا هم دارد.

جتا Jetta vs5 ماموت خودرو واردات

طراحی کابین جتا VS5 وارداتی ماموت خودرو

کابین جتا VS5 در عین اینکه شباهت زیادی با سئات آتکا 2023 دارد، تفاوت های ریزی هم در آن دیده می شود. به عنوان مثال پوسه و ظاهر کار تقریبا دست نخورده باقی مانده، ولی محل قرارگیری نمایشگر مالتی مدیا و دریچه های سیستم تهویه مطبوع تغییر کرده و نشانگرهای پشت فرمان نیز گرافیک متفاوتی از سئات آتکا دارد. ولی همه این تغییرات اجرا شده نتوانسته اروپایی بودن و یا عبارتی فولکس واگن جتا VS5 را پنهان کند.

در حال حاضر ماموت خودرو مطلبی در خصوص واردات محصولات جتا Jetta را به صورت رسمی تایید نکرده، اما پیشتر هم ما نسبت به احتمال واردات محصولات جتا به ایران با توجه به سابقه عرضه محصولات فولکس واگن در ایران توسط این شرکت اشاره کرده بودیم. لازم به ذکر است که سئات آتکا 2023 یکی از پرفروشترین محصولات این خودروساز اسپانیایی-آلمانی در اروپاست. پس تعجبی ندارد که جتا VS5 که همزاد این خودرو محسوب می شود هم پرفروشترین محصول برند جتا در چین باشد. این خودرو به حدی پرفروش است که نزدیک به 55 درصد کل فروش جتا را به خود اختصاص داده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

جتا VS5 یک خودرو با ژن آلمانیست و طبیعیست که چنین خودرویی تجهیزات کاملی را ارائه دهد. البته هنوز مشخص نیست که ماموت خودرو این خودرو را با چه تریمی به بازار ایران عرضه می کند. ولی در فولترین نسخه این خودرو دارای 6 ایربگ، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، رادار جلو، رادار خط خوان، دوربین دید 360 درجه، رادار نقطه کور، پایش فشار باد تایرها، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خستگی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کمکی حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، کنترل خودرو در سرازیری، سنسور دنده عقب، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری خودکار، سانروف، کلیدهای کنترلی روی فرمام، سنسور نور، سنسور باران، نمایشگر 10 اینچی سیستم مالتی مدیا، نمایشگر 8 اینچی پشت فرمان، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، صندلی های برقی جلو و … است.

قیمت جتا VS5 ماموت خودرو در ایران

ماموت خودرو هنوز صحبتی در خصوص واردات محصولات جتا Jetta به ایران نکرده، اما ثبت سفارش انجام شده توسط این شرکت تایید شده و یقینا این خودروها به ایران خواهند رسید. البته هنوز تریم و امکانات دقیق آنها مشخص نیست که بتوان از روی آنها قیمت تمام شده را حدس زد. اما قیمت جتا VS5 در نسخه فول معادل 16 هزار و 800 دلار است. بدین ترتیب این خودرو با توجه به ذات آلمانی که از فولکس به ارث برده به مراتب نسبت به خودروهای چینی موجود در بازار ایران گزینه بهتری برای خرید محسوب می شود.

با در نظر گرفتن هزینه گمرکی 55 درصد و سایر هزینه های جانبی، انتظار می رود که جتا VS5 فول با قیمتی در محدوده دو میلیارد تومان به بازار عرضه شود که این قیمت برای کراس اوورهای که پلتفرم، موتور و گیربکس و کابین فولکس واگن و سئات آتکا 2023 را دارد واقعا ارزنده است.

منبع خبر: