یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

راهنمای خرید و نظرسنجی

 

زیباترین خودروهای وارداتی ایران

در شرایطی که خودروهای صفر کیلومتر کره‌ای، ژاپنی و آلمانی در کشورمان موجود نیست .صرفا چند مدل ساخت چین وارد می‌شود. این شرایط درحالی شکل گرفته که زیبایی ظاهری برای مردم ایران بسیار مهم است.طبیعتا فهرست زیباترین خودروهای وارداتی و دارای گارانتی، به چینی‌ها اختصاص دارد و حق انتخاب برای شهروندان ایرانی، بسیار محدود است. مدل‌های مختلف با سبک طراحی امریکایی، اروپایی یا آسیایی، وارد کشورمان نمی‌شوند. حتی خودروهای چینی که معمولا طراحی الهام گرفته از مدل‌های ساخت برندهای مشهور ارائه می‌کنند هم، به تعداد کافی و تنوع بالا در دسترس مردم ایران نیستند.  

زیباترین خودروهای صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۲ با مشخصات فنی معرفی شدند. با هدف خودداری از گزافه‌گویی، متن پیش رو به ۱۰ مدل محدود شده است.

لاماری ایما

قیمت ۲/۲ میلیارد تومان

از دیدگاه نگارنده، نکات مثبت در طراحی لاماری ایما پرشمار هستند. کراس‌اور اسپرت دانگ فنگ، نه‌تنها بسیار مدرن و اسپرت به نظر می‌رسد؛ مشابه دیگر خودروهای موجود در ایران نیست. چراغ‌های باریک و حالت آرواره‌ای سپر برای لاماری ایما، الگوبرداری از شاسی‌بلند الکتریکی لوتوس الترا را ثابت می‌کنند که البته برای خریدار ایرانی، اهمیت چندانی ندارد.

دیگر نکته‌ی جالب برای لاماری ایما، امکان سفارش با رنگ‌های خاص و کم‌تر دیده شده در ایران است. مثلا سبز تیره‌ی متالیک، ارغوانی و آلبالویی متالیک، بژ (طلایی)، زرد و سفید درخشان (سفید قطبی)، رنگ‌های خاص لاماری ایما هستند که تا امروز برای مدل‌های مونتاژ ایران استفاده شده‌اند. این شرایط برای دیگر خودروهای موجود در ایران، فراهم نیست.

لاماری ایما

لاماری از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. گیربکس این خودرو، ۷ سرعته دو کلاچه خیس (WDCT)  است و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم می‌کند. میانگین مصرف سوخت لاماری ایما، ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر و  فاقد سیستم دو دیفرانسیل است.

کی ام سی جک K7 کرمان موتور

قیمت ۲ میلیارد تومان

تعداد اندکی K7 طی ماه‌های اخیر، عرضه شده و حالا تقاضا برای گران‌ترین محصول کرمان موتور بالا رفته است. این خودرو مشابه لاماری ایما، چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی آرواره‌ای دارد اما حس تهاجمی‌تر بیشتری دارد. همچنین می‌توان جک K7 را از نظر طراحی، نسبتا مستقل و دارای المان‌های خلاقانه توصیف کرد.

جک ایکس 7

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای جک K7، قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این شرایط  با گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه، منجر به سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر می‌شود. در چین، پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر نیز برای K7 وجود دارد.

فونیکس FX

قیمت ۱/۶ تا ۱/۸ میلیارد تومان

از نظر ابعاد بدنه و فضای سرنشین، تفاوت چندانی بین فونیکس FX و ام‌وی‌ام X33 دیده نمی‌شود اما طراحی جذاب و حساب‌شده باعث شده است تا محصول جدید چری، علاقه‌مندان پرشماری در ایران و  کشورهای شرق آسیا داشته باشد. فرم مدور و تخم مرغی بدنه برای نمای جلو و عقب، حس اسپرت فونیکس FX را به خوبی تقویت کرده است. چراغ‌های باریک و جلوپنجره‌ی مشبک فلزی هم‌رنگ بدنه نیز، نکات مثبت چری اومودا ۵ هستند که به‌ندرت در خودروهای چینی موجود در ایران، وجود دارد. این خودرو، با توجه ویژه‌ای به سرنشینان جلو ساخته شده و برای سفرهای طولانی مدت با مسافران بلندقد روی صندلی عقب، چندان مناسب نیست.

فونیکس FX
چری اومودا ۵ که در ایران به نام فونیکس FX عرضه می‌شود

پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتر و ۱/۶ لیتر برای فونیکس FX وجود دارد اما ظاهرا مدیران خودرو تصمیم گرفته در سال ۱۴۰۲، صرفا نسخه‌ی قوی‌تر را عرضه کند. این خودرو با موتور توربوشارژ ۱/۶ لیتر، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. چری اومودا ۵ با وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم و گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای مونتاژ ایران است.

فونیکس چری تیگو ۷ پرو

قیمت ۲ میلیارد تومان

با گذشت ۲ سال از واردات تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو، تشخیص ظاهری این خودروها از نمای روبرو مشکل است و توسط عامه‌ی مردم، اشتباه گرفته می‌شوند. برای تیگو ۷ جدی، سبک طراحی الهام‌گرفته از هیوندای سانتافه وجود دارد؛ اما در عقب، چراغ‌های پیوسته و مدرن نصب شده‌اند که امروزه، شدیدا مورد توجه خودروسازان چینی قرار گرفته است.

فونیکس چری تیگو 7 پرو

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با گیربکس ۹ سرعته CVT قدرت ۱۵۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت تیگو ۷ پرو، ۱۰ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. این خودرو فقط با سیستم محرک جلو تولید می‌شود.

فونیکس چری تیگو ۸

قیمت ۲/۹ تا ۳ میلیارد تومان

برای علاقه‌مند هیوندای سانتافه و شاسی‌بلندهای کره‌ای، تیگو ۸ به عنوان معادل چینی شناخته می‌شود. سبک‌ طراحی این خودرو عامه‌پسند است و ابعاد لازم برای یک خانواده را تامین می‌کند. فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو، فعلا گران‌ترین خودروی صفر کیلومتر مدل ۱۴۰۲ است و از نمای عقب، کاملا شبیه هیوندای سانتاقه به نظر می‌رسد.

فونیکس چری تیگو 8 پرو

موتور ۲ لیتر توربوشارژ برای تیگو ۸، قدرت ۲۵۴ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلوتر برساعت این خودرو با سیستم دو دیفرانسیل، ۸ ثانیه است و میانگین مصرف سوخت ۸ تا ۹ لیتر در صد کیلومتر دارد.

هنوز مدل پلاگین هیبرید تیگو ۸ در ایران دیده نمی‌شود. این خودروی چینی، ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پیش‌بینی‌ها از قیمت تیگو ۸  پلاگین هیبرید، حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه‌ی خرید بیشتر نسبت به تیگو ۸ پرومکس را نشان می‌دهند.

دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ

قیمت ۲ میلیاد و ۲/۳ میلیارد تومان

مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی دیگنیتی به نمای عقب و حالت کوپه برای این کراس‌اور مربوط است. در چراغ‌های جلو و سپر اصلی، خلاقیت خاصی دیده نمی‌شود و از نظر زیبایی، برتری خاصی نسبت به رقبا ندارد. دو مدل دیگنیتی (دانگ فنگix5 ) در ایران وجود دارند. این خودروها، پیشرانه‌های متفاوت ارائه می‌کنند و باوجود ظاهر مشابه، از نظر فنی یکسان نیستند. قرار است مدل ۷ نفره به نام دیگنیتی دریم نیز با ابعاد بزرگ‌تر در ایران عرضه شود تا رقیب تیگو ۸ مدیران خودرو باشد.

دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرایم از موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این خودرو مجهز به گیربکس CVT است و حدود ۱۳ ثانیه زمان لازم دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. میانگین مصرف سوخت دیگنیتی پرایم، ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

دیگنیتی

دیگنیتی پرستیژ با موتور ۲ لیتر توربو، ۲۲۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل همراه جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته خودکار، در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و تقریبا ۹ لیتر در صد کیلومتر، مصرف بنزین دارد.

فیدلیتی پرایم و فیدلیتر پرستیژ

قیمت ۱/۸ تا ۲/۲ میلیارد تومان

خودروهای مدرن چری در سال‌های اخیر، با طراحی جذاب و عامه‌پسند مورد توجه مردم ایران و روسیه و کشورهای امریکای لاتین قرار گرفته‌اند. فیدلیتی دیگر محصول چینی مونتاژ گروه بهمن، براساس چری جتور X70 در ایران عرضه می‌شود و نسبت به دیگنیتی، لوکس‌تر به‌نظر می‌رسد. جالب‌تر اینکه فیدلیتی از دیگنیتی ارزان‌تر است و حس یک کراس‌اور مدرن را برای مخاطب فراهم می‌کند. از سویی دیگر، نمای پشت این خودرو، بسیار ساده و کم‌دقت طراحی شده است.

فیدلتی بهمن موتور

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ برای فیدلیتی، ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل برخلاف دیگنیتی از گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه استفاده می‌کند و در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت فیدلیتی، ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

فیدلیتی پرستیژ / جتور X70؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت شاسی بلند بهمن موتور | مجله پدال

فعلا در بازار، فقط یک نوع فیدلیتی وجود دارد اما نسخه‌ی مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربو با ظاهر متفاوت نیز، در برنامه‌ی تولید گروه بهمن دیده می‌شود. این کراس‌اور به نام فیدلیتی پرستیژ، علاوه‌بر پیشرانه‌ی قوی‌تر، در نمای روبرو حس اسپرت و تهاچمی بیشتری دارد. قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت فیدلینی پرستیژ را به ۹ ثانیه می‌رساند.

 

مکث کلوت اتوماتیک

قیمت ۲ میلیارد تومان

ابعاد بزرگ، مهم‌ترین دلیل جذب مخاطب برای وانت پیکاپ کلوت است. این خودروی دو دیفرانیسل، یکی از بهترین مدل‌های صفر کیلومتر ایران برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. با صرف هزینه جهت نصب تایرهای پهن، رینگ‌های بزرگ و دیگر تزئینات مخصوص خودروهای آفرود، می‌توان ظاهر کلوت را برای جلب توجه، متحول کرد.

مکث موتور کلوت اتوماتیک

مکث کلوت اتوماتیک از موتور ۲/۴ لیتر توربوشارژ بنزینی، ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این مدل، حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن دارد و همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک در زمان ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت کلوت اتوماتیک ۱۲ تا ۱۳ لیتر در صد کیلومتر است.

چری آریزو ۵

قیمت ۱/۱ میلیارد تومان

پس از ۷ سال حضور آریزو ۵ در ایران، هنوز نمی‌توان ظاهر ایران خودرو را قدیمی یا ناخوشایند توصیف کرد. هر دو نمای جلو و عقب، طراحی هماهنگ دارند.  ادوات و جزئیات بدنه، به خوبی طراحی شده‌اند و چری آریزو ۵ را جذاب جلوه می‌دهند.

چری آریزو 5 توربو

موتور ۱/۵ لیتر توربو برای چری آریزو ۵ اتوماتیک، ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس CVT در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

منبع خبر: