ایستگاه خبر .
مصوبات هماهنگ بین مجلس شورای اسلامی و دولت برای واردات خودروی کارکرده؛ موافقت ضمنی مجمع تشخیص مصلحت نظام را کسب کرده است.
چندماه پیش، واردات خودروی دست دوم در “قانون ساماندهی صنعت خودرو” توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر با سیاستهای کلی نظام توصیف شده بود. حال اما تغییراتی در قانون فوق دیده میشود که میتواند نظر مثبت مجمع را جلب کند.
هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوقالعاده امروز خود، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر مغایرت با سیاستهای کلی نظام را بررسی کرد. پیشتر کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز ۷ و ۳ ماده ۹ سیاستهای کلی قانونگذاری، بند (۱) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و بند ۷ سیاستهای کلی تولید ملی و بند ۲ سیاستهای کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود.
پس از ارائه گزارش فوق، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. در جلسه امروز که به ریاست آیتالله آملیلاریجانی تشکیل شد، ذوالقدر دبیر مجمع، علی آقامحمدی، سعید جلیلی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، سیدمرتضی نبوی، سیدمصطفی میرسلیم، حجتالاسلام والمسلمین مجید انصاری و محمدرضا باهنر از اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، حضور داشتند. آیتالله آملیلاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره برخی استدلالهای اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو گفت:
با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تأمین نمیشود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمیشود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تأمین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاستهای کلی نیست.
قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تأمین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم میتوان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم میتواند، موافقت کند.
در این جلسه برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاستهای کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند.
در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای هیئت عالی نظارت، دکتر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو افزود:
نیاز به لایحهای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبتنام کردهاند و از آنسو ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق میگیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر ۱.۲۰۰ میلیون واحدی به هیچوجه تکافوی نیاز را نمیکند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تأمین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.
در نهایت پس از بحث و تبادل نظر اعضای هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، واردات خودروهای کارکرده را مغایر سیاستهای کلی ندانستند.