دوشنبه, 1 مرداد 1403
منو اصلی

 

DL5پارس خودرو یا زوتی T300چین .

 

کراس اور جدید بازار ایران.

با همکاری پارس‌خودرو و زوتی چین، مونتاژ یک کراس‌اور کامپکت در ایران آغاز می‌شود. این مدل زوتی T300 است که در کشورمان به نام DL5 عرضه خواهد شد.سایپا در حدود سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، زوتی Z300 را برای بازار ایران مونتاژ کرد. این خودرو تا حد زیادی موفق به جذب مشتری و جلب رضایت خریدران شد اما با ظهور تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به پایان عرضه رسید. حالا با گذشت چند سال، پارس خودرو زیرمجموعه سایپا همکاری جدیدی با زوتی چین را آغاز کرده است و می‌خواهد کراس‌اور کوچک T300 را در ایران مونتاژ کند.علاوه‌بر آریو، دو کراس‌اور اندازه متوسط و بزرگ زوتی نیز در سال‌های اخیر وارد کشور شدند اما به دلایل مختلف، فروش محدود داشتند. زوتی T210 توسط ریگان خودرو به نام کوپا مونتاژ شد و دامای X7 هم توسط یاران خودرو به بازار ایران رسید.  

حدود ۱۷ سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت می‌کند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کم‌سابقه به نظر می‌رسد، امروزه  انواع خودرو شامل کراس‌اور، سدان، وانت پیکاپ، هاچبک و مدل‌های کوچک شهری را در خط تولید دارد. این مجموعه، از نظر کیفیت محصولات، در سطح متوسط خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. میانگین فروش محصولات زوتی در چین، سالانه حدود ۳۵۰ هزار دستگاه است.

با نگاهی به محصولات مختلف زوتی، متوجه می‌شویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران شرکت، خرید پلتفرم و الگوبرداری از مدل‌های خارجی را مورد توجه قرار داده‌اند و در بسیاری موارد، مثل آریو S300 که توسط سایپا مونتاژ می‌شد؛ حق امتیاز استفاده از پلت‌فرم و طراحی بدنه‌ی تویوتا را استفاده کردند.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای اصلی

مدل T300 در کلاس کراس‌اور کوچک (Subcompact crossover) یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدشده توسط زوتی است. این خودرو بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در چین تولید شد و حالا پارس‌خودرو برای مونتاژ این مدل قدیمی و از رده خارج، آماده می‌شود.

طراحی بیرونی و نمای ظاهری پارس خودرو DL5 زوتی T300

چراغ‌های بزرگ و اسپرت با جلوپنجره ۶ ضلغی برای DL5، حس یک خودروی اسپرت و جوان‌پسند را تداعی می‌کند. این سبک طراحی به وفور در مدل‌های چینی، مثل جک S5 و S3 دیده می‌شود.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای جلو

نصب  ادوات فلزی داخل جلوپنجره و حضور مه‌شکن مدرن در طرفین سپر، نکات مثبت زوتی T300 هستند. همچنین، ادوات سیاه پلاستیکی در نمای اصلی خودرو، نسبتا کوچک و خارج از دید استفاده شده‌اند. حجم‌دهی بدنه برای سپر، کاپوت جلو و گلگیرها نیز، قابل قبول به نظر می‌رسد.

نمای جانبی DL5 پارس خودرو یادآور چانگان CS35 است؛ اما فرم کلی درها و دستگیره‌ها، آینه بغل، شیب سقف و بخش پایین بدنه نزدیک رکاب، طراحی بهتری برای زوتی فراهم می‌کنند. این خودرو با رینگ‌های ۱۵ اینچ تولید می‌شود که البته برای کراس‌اورها، ابعادی حقیر و ناخوشایند دارد.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای پشت

مشابه بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت چین، زوتی T300 هم با ضعف طراحی در نمای عقب تولید می‌شود. بخش بزرگی از درپوش صندوق، چراغ یا تزئینات خاص ندارد اما در کمال تعجب، محل نصب پلاک به پایین سپر منتقل شده است. حجم‌دهی بدنه و ابعاد چراغ‌ها نیز، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر نمی‌رسند.

در مجموع می‌توان با ارفاق، زوتی T300 محصول احتمالی پارس خودرو را به شرط عرضه و ثبت قیمت منطقی، خودرویی با طراحی مناسب برای عامه مردم ایران توصیف کرد. کراس‌اور DL5 طول ۴,۳۸۷  میلی‌متر، عرض ۱,۸۳۵  میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۶۴۲  میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۶۰۰  میلی‌متر دارد.

طراحی کابین و نمای داخلی پارس خودرو DL5 زوتی T300

فرم کلی داشبورد، نمایشگر و فرمان T300 شباهت زیادی با کراس‌اورهای کامپکت چری مثل X22 و X33 مونتاژ مدیران خودرو دارد. البته نصب پنل دیجیتال پشت فرمان، حس مدرن‌ و جوان‌پسند محصول پارس‌خودرو را تقویت می‌کند.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای داشبورد

در بخش سمت چپ داشبورد، ادواتی شبیه فیبرکربن استفاده شده است که البته پلاستیکی است. نمایشگر لمسی ۷ اینچ هم مشابه دیگر نمونه‌های دیده شده در خودروهای اقتصادی ساخت چین به نظر می‌رسد. ظاهرا مواد به کاررفته در فرمان، داشبورد و کلیدها نیز پلاستیک ارزان‌قیمت هستند. حتی برای طراحی دسته دنده نیز، مدل قدیمی استفاده شده است.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای فرمان

نصب سانروف، استارت دکمه‌ای و کلیدهای گردان روی فرمان، نکات مثبت در طراحی داخلی زوتی T300 هستند. بعضی تصاویر تبلیغاتی منتشر شده از این خودرو، چرم قهوه‌ای در داشبورد و تودری‌ها را نشان می‌دهند که امیدواریم برای پارس خودرو DL5 استفاده شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی پارس خودرو DL5 زوتی T300

در بازار چین، دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ ۱/۵ لیتر برای زوتی T300 وجود دارد. ارزان‌ترین مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه توربوشارژ، ۱۴۵ اسب بخار و ۲۰۵ نیوتن‌متر دارد.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای کابین

خودروی احتمالی پارس‌خودرو با موتور قوی‌تر و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه خواهد شد. این مدل، ۱۳۶۰ کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر دارد. دیگر اطلاعات فنی از DL5 منتشر نشده است اما می‌توان احتمال داد سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت داشته باشد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی پارس خودرو DL5 زوتی T300

در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمی‌توان انتظار فناوری‌های مدرن داشت. با این شرایط، زوتی T300 نیز فاقد سیستم‌های مفیدی مثل کنترل لغزش (TCS) یا مدیریت تعادل (ESP) است. این خودرو در تست‌های تصادف موسسه استاندارد جاده‌ای چین (C-NCAP) پنج ستاره ایمنی دارد.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای بالا

دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سانروف، نمایشگر لمسی با ناوبری فارسی، ورود و استارت بدون کلید (Key Less)، تهویه اتوماتیک، دوربین پارک، سنسور عقب، رابط USB و امکان اتصال بلوتوث، امکاناتی هستند که احتمالا در پارس خودرو DL5 ارائه خواهند شد.

قیمت پارس خودرو DL5 در ایران و مقایسه با رقبا

روی کاغذ، شباهت فنی زوتی T300 و X55 مدیران خودرو واضح است. حتی از نظر ابعاد بدنه و فضای کابین نیز، تفاوت خاصی دیده نمی‌شود؛ اما در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، X55 برتری‌هایی نسبت به پارس‌خودرو DL5 دارد.

پارس خودرو DL5 زوتی T300 نمای بدنه

منبع خبر: