پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

دکتر شهرام شیرکوند ، پژوهشگر و مشاور صنعت

 

اهمیت برند سازی در رشد تولید کیفیت محور و توسعه فروش

به منظور تحقق رشد تولید و توسعه فروش می بایست برای تولید محصولات با کیفیت تلاش نمود تا با تولید کیفیت محور شاهد توسعه بازار و رونق فروش کالاهای داخلی باشیم تا اقتصاد کشور با تولیدات اقتصاد محور داخلی ، مقاوم شود.  

باید به این مهم توجه داشت که « کیفیت مداری مقدمه مشتری مداری است » و تولید کالاهای مرغوب در ابتدا به سمت تصاحب بازارهای داخلی حرکت می کند و سپس در جهت کاهش سهم بازار محصولات مشابه وارداتی تلاش می کند. رشد در تولید همواره باید منجر به « رشد در فروش » شود تا شاهد آثار مثبتی در بخش تولید و اقتصاد کشورباشیم. به این معنی که با ارائه تولیدات با کیفیت به بازار و ایجاد آسودگی خاطر برای مصرف کننده ، ضمن ایجاد وفاداری در مشتریان ، سهم بازار و فروش محصولات داخلی تضمین گردد و در این مسیر توسعه صادرات و توسعه بازار خارجی نیز مدنظر قرار گیرد. با توجه به این نکته که « برندسازی در جهان سبب تمایز تولیدات یک کشور و یا سازمان با کالاهای مشابه آن در بازار می‌شود.» ضرورت دارد با تحقیق و پژوهش برای ایجاد یا توسعه برند تولید داخلی ( به ویژه در صنایع پیشرفته کشور ) اقدام شود. متاسفانه برخی تولیدکنندگان با علم به اینکه برند سازی از اصول موفقیت در بازاریابی و فروش و موجب رقابت در بازار فروش کالا است به جای خلاقیت در طراحی و تولید محصولات جدید و با کیفیت ، برای فروش تولیداتشان به صورت غیر قانونی از طرح ‌ها ، برندها و نام و نشان شرکت‌های خارجی الگو برداری و در واقع سوء استفاده می‌کنند که این روش نوعی تلاش در جهت تبلیغ محصول مشابه خارجی و در حقیقت موجب آسیب زدن به تولید داخلی است.

در راستای حمایت از تولید داخلی باید با نشان ( برند ) سازی داخلی که از مهم‌ترین مبانی و فرمول‌های اقتصادی در کشور است، مردم را به مصرف کالاهای ساخت داخل ترغیب کرد. برند سازی یکی از مسائلی است که در حوزه مدیریت بازاریابی می تواند موجب توسعه بازار و معرفی هرچه بیشتر توانمندی های صنعتگران داخلی به جامعه شود چراکه رشد تولید، توزیع و مصرف کالاهای جعلی با نشان (برند) های معتبر و لوکس در کشور تهدیدی برای تولید داخلی به شمار می رود.

حقوق مصرف کنندگان از دیرباز همواره مورد توجه قرار داشته و به طور حتم این توجه مبتنی بر اصول اخلاقی بوده است. در حقیقت حاکمان جوامع خود را موظف کرده اند که به عنوان یک اصل اخلاقی، از حقوق مصرف کنندگان دفاع کرده و به عنوان یک فضیلت اخلاقی برای برقراری عدالت در جامعه تلاش کنند و حامی اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی باشند. بنابراین دولت به دنبال گسترش فضای رقابتی بین بنگاه‌ها در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده است. توجه به کیفیت تولیدات با برند ملی و ارائه توانمندی واقعی تولیدکنندگان، اهمیت حمایت مالی دولت را نمایان می‌کند. حمایت از تولیدات داخلی از جمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر در محافل اقتصادی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته ، بدیهی است همزمان با حمایت از تولید ملی باید از حقوق مصرف‌کننده نیز حمایت شود و این حق طبیعی مصرف‌کننده ایرانی است که از کالای بادوام ، باکیفیت و دارای نام و نشان معتبر استفاده کند و خرید هر محصولی اعم از داخلی یا خارجی برای خریدار رفاه و امنیت خاطر بیاورد. بنابراین برندسازی ، رقابت‌پذیری و استفاده از فرصت‌ها برای ورود به عرصه‌های رقابتی بین‌المللی بهترین شیوه‌ای است که می‌توان مردم را به مصرف کالای با کیفیت با برند ایرانی ترغیب کرد.

از اینرو رمز ماندگاری بنگاه‌های اقتصادی در بازار رقابتی به انتخاب مصرف‌کننده بستگی دارد زیرا مشتری به مطالعه و ارزش‌گذاری مواردی همچون قیمت، مرغوبیت و کیفیت می‌پردازد و درنهایت کالا یا خدمات را انتخاب می‌کند. همان‌گونه که مصرف‌کننده در پی قیمت مناسب و کیفیت مطلوب است، این تفکر باید در فرهنگ تولید نیز نهادینه شود تا تولید رقابتی و اقتصاد سالم در بازار ایجاد شود، لذا در یک بازار رقابتی سالم، تولیدکننده و مصرف‌کننده در پی جلب رضایت یکدیگرند و فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه شناساندن حقوق حقه مصرف‌کنندگان به عامه مردم ، بخشی غیرقابل انکار در روند دستیابی به امنیت خاطر مصرف‌کننده است.

بی‌تردید بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع برای تحقق برند سازی داخلی و رشد در فروش می بایست در جهت استیفای حقوق مصرف‌کننده بیشتر تلاش کنند. هرچند برخورداری از سرمایه مالی، دانش، تجهیزات و دسترسی به مواد اولیه از مزیت‌های تولید به شمار می‌رود اما داشتن مشتری وفادار همراه با مزیت‌های فوق مهم‌ترین ابزار و بزرگترین سرمایه بوده که رکن اصلی بقا و توسعه بنگاه‌های اقتصادی است. در واقع موفقیت بنگاه اقتصادی در گرو رعایت حقوق مصرف‌کننده و حفظ مشتری است.

به این لحاظ رشد تولید برای تحقق افزایش فروش و توسعه سهم بازار نیازمند برند سازی داخلی است تا در رقابت با محصولات خارجی امکان موفقیت در بازارهای داخلی و صادراتی داشته باشد. به بیان دیگر از آنجا که یکی از مهم ترین الزامات « رشد در تولید » رقابت پذیر بودن محصولات با برند داخلی است و اگر بخواهیم رشد تولید به افزایش فروش منتج شود و محصولات تولید شده داخلی علاوه بر بازارهای داخلی در بازار خارجی نیز سهمی از بازار داشته باشند، باید با برای محصولات استاندارد ایرانی برند سازی نمود. البته تاکید بر برند سازی داخلی به این دلیل است که کالای برند در بازار داخلی و صادراتی ، رقابت پذیری بالاتری دارد و می تواند از رقبا پیش افتد ولیکن با توجه به تنوع برند در بازار ، اگر محصولی با برند جدید برای اولین بار در بازار عرضه می گردد، باید از نظر قیمت وکیفیت توان رقابت با محصولات مشابه و دستیابی به بازارهای مختلف داخلی و خارجی را داشته باشد و چنانچه پیش تر سابقه حضور در بازار را داشته ، با تقویت برند سهم بازار خود را حفظ نموده و یا توسعه دهد زیرا در بازارهای خارجی ، رقابت سخت تری را با محصولات مشابه خارجی خواهد داشت.

مع الوصف بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی که با هدف تولید کالا و خدمات ایجاد شده باشند، برای پایداری و توسعه بازارهای داخلی و خارجی ملزم به تولید کالایی باکیفیت رقابتی برای جلب رضایت مشتریان خود هستند زیرا مشتری‌ مداری در بازار علاوه بر تقویت تولید پایدار و رقابت برای بقا در بازار، موجب ارتقای برند، رونق و رشد تولیدکیفیت محور ، افزایش فروش و سودآوری بیشتر می‌شود. امید است در آینده ای نه چندان دور با ارتقاء مستمر کیفیت محصولات و خدمات ایرانی و راهیابی برند های معتبر و خوشنام کشورمان به بازارهای جهانی ، زمینه مناسبی جهت معرفی برند های برتر ایرانی در سطح بین المللی فراهم گردد.

منبع خبر: