یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خودروهای چینی

 

صادرات ۲ میلیون دستگاهی خودروسازان چینی در نیمه اول ۲۰۲۳ و رشد چشمگیر چری

در شش ماه نخست سال جاری، چینی‌ها ۱.۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری صادر کرده‌اند که ۸۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.  

 

در نیمه اول سال جاری، چینی‌ها ۲.۱۴ میلیون دستگاه وسیله نقلیه صادر کرده‌اند که ۷۵.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. از این میزان، ۱.۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری بوده که ۸۸.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین چینی‌ها موفق به صادرات ۵۳۴ هزار دستگاه خودروی انرژی نو (الکتریکی و هیبریدی) شده‌اند که نشان از افزایش چشمگیر ۱۶۰ درصدی دارد. در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار میزان صادرات خودروهای چینی از دو میلیون دستگاه فراتر رفت. سپس در سال ۲۰۲۲ این رقم از سه میلیون دستگاه هم بیشتر شد و چین را به دومین صادرکننده بزرگ خودروی جهان پس از ژاپن تبدیل کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، در پایان سال ۲۰۲۴ میزان صادرات وسایل نقلیه چینی از چهار میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

در نیمۀ اول سال ۲۰۲۳، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که شامل سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ‌فنگ می‌شود. دراین‌بین، صادرات چری با افزایش چشمگیر ۱۷۰ درصدی به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده و گریت وال هم صادرات خود را با ۹۷.۳ درصد افزایش به ۱۲۴ هزار دستگاه رسانده است. بیشترین رشد صادرات اما متعلق به بی‌وای‌دی است. این شرکت موفق به صادرات ۸۱ هزار دستگاهی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته باید توجه داشت که خودروهای صادراتی چینی به دو دسته کلی برندهای مستقل چینی و شرکت‌های جوینت ونچری یا سرمایه‌گذاری مشترک تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در نیمهٔ نخست امسال تسلای چین ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو صادر کرده و به سومین برند صادراتی چین تبدیل شده است. این شرکت همچنین یک‌ سوم صادرات خودروهای انرژی نوی چین را هم به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، سایک در بازارهایی مثل مکزیک، استرالیا، انگلستان، عربستان سعودی، هند و تایلند عملکرد خوبی داشته است و چری در روسیه، مکزیک و شیلی پرقدرت عمل کرده است. به‌طورکلی، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بازارهای صادراتی اصلی خودروهای چینی هستند. در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، روسیه، مکزیک و بلژیک بیشترین واردات خودرو را از چین داشته‌اند.

در نیمه اول سال جاری، چینی‌ها ۲.۱۴ میلیون دستگاه وسیله نقلیه صادر کرده‌اند که ۷۵.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. از این میزان، ۱.۷۸ میلیون دستگاه خودروی سواری بوده که ۸۸.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین چینی‌ها موفق به صادرات ۵۳۴ هزار دستگاه خودروی انرژی نو (الکتریکی و هیبریدی) شده‌اند که نشان از افزایش چشمگیر ۱۶۰ درصدی دارد. در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار میزان صادرات خودروهای چینی از دو میلیون دستگاه فراتر رفت. سپس در سال ۲۰۲۲ این رقم از سه میلیون دستگاه هم بیشتر شد و چین را به دومین صادرکننده بزرگ خودروی جهان پس از ژاپن تبدیل کرد. طبق پیش‌بینی‌ها، در پایان سال ۲۰۲۴ میزان صادرات وسایل نقلیه چینی از چهار میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت.

در نیمۀ اول سال ۲۰۲۳، شش خودروساز چینی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر کرده‌اند که شامل سایک، چری، چانگان، گریت وال، جیلی و دانگ‌فنگ می‌شود. دراین‌بین، صادرات چری با افزایش چشمگیر ۱۷۰ درصدی به ۳۹۴ هزار دستگاه رسیده و گریت وال هم صادرات خود را با ۹۷.۳ درصد افزایش به ۱۲۴ هزار دستگاه رسانده است. بیشترین رشد صادرات اما متعلق به بی‌وای‌دی است. این شرکت موفق به صادرات ۸۱ هزار دستگاهی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

البته باید توجه داشت که خودروهای صادراتی چینی به دو دسته کلی برندهای مستقل چینی و شرکت‌های جوینت ونچری یا سرمایه‌گذاری مشترک تقسیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، در نیمهٔ نخست امسال تسلای چین ۱۸۲ هزار دستگاه خودرو صادر کرده و به سومین برند صادراتی چین تبدیل شده است. این شرکت همچنین یک‌سوم صادرات خودروهای انرژی نوی چین را هم به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، سایک در بازارهایی مثل مکزیک، استرالیا، انگلستان، عربستان سعودی، هند و تایلند عملکرد خوبی داشته است و چری در روسیه، مکزیک و شیلی پرقدرت عمل کرده است. به‌طورکلی، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین بازارهای صادراتی اصلی خودروهای چینی هستند. در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، روسیه، مکزیک و بلژیک بیشترین واردات خودرو را از چین داشته‌اند.

منبع خبر: