پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

شرط جدید واردات خودروی کارکرده:

 

به ازای واردات هر خودرو یک خودرو بایداسقاط شود.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، واردات خودروهای دست‌دوم را ملزم به ارائه گواهی اسقاط دانست. علاوه بر این برخلاف خودروهای مونتاژی، در خصوص خودروهای کارکرده تنها اسقاط واقعی خودرو پذیرفته می‌شود و امکان پرداخت ریالی معادل آن امکان پذیر نیست.  

به گفته رئیس این ستاد، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی منوط به ارائه گواهینامه اسقاط است. واردکننده مکلف است به ازای ورود هر ۱ دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط ارائه دهد. پرداخت ۱.۵ درصد قیمت فروش هر دستگاه خودروی وارداتی دست‌اول یا دست‌دوم به جای ارائه گواهی اسقاط، امکان‌پذیر نیست.

بنابراین واردکننده می‌بایست در سیستم نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مراجعه کرده و پس از ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، مراحل لازم برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی خود را طبق قانون طی کند. این مراحل شامل ارائه مدرک اسقاط خودروی فرسوده نیز می‌شود.

واردات خودرو به شرط اسقاط بدون شک موجب کُندی فرایند ورود خودروهای دست‌دوم می‌شود. شرط اسقاط در آیین‌نامه واردات خودروهای دست‌اول قید شده و ستاد نوسازی پیشنهاد اعمال آن برای خودروهای دست‌دوم را مطرح کرده است. با این حال آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز تدوین و ابلاغ نشده است. البته مهلت دولت به وزارت صمت برای ابلاغ آیین‌نامه به اتمام رسیده، ولی ظاهرا سکان‌دار جدید صمت همانند مدیر قبلی، عجله‌ای در تعیین تکلیف این فرایند مهم ندارد. آیین‌نامه واردات خودرو حدود ۴ ماه پس از انقضای قانون ممنوعیت و صدور فرمان ازسرگیری، تدوین و به دولت ابلاغ شد.

 

  •  
 
منبع خبر: