یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی.

 

چشم انداز جیلی آزکارا هیبرید؛

آزکارا یکی از محصولات پرفروش و باسابقه‌ی جیلی چین است. این خودرو در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط، مجهز به فناوری هیبرید و سیستم دو دیفرانسیل تولید می‌شود.  

جیلی یکی از مهم‌ترین غول‌های صنعتی چین است. این مجموعه، با عنوان سهام‌دار اصلی در خودروسازی ولوو سوئد، لوتوس انگلیس و پروتون مالزی نیز شناخته می‌شود. طی سال‌ها اخیر، شرکت جیلی توانست در گروه بهترین خودروسازان چین از نظر کیفیت فنی، تیراژ تولید و سودآوری باشد. به همین دلیل، غالب محصولات جیلی نسبت به رقبای اقتصادی ساخت دیگر برندهای چینی، قیمت بالاتر دارند.

حدود ۳۶ سال پیش، شرکت جیلی توسط کارآفرین مشهور چین، لی شوفو تاسیس شد و از سال ۱۹۹۷ خودروسازی را آغاز کرد. حالا نه‌تنها مالک جیلی، یکی از ثروتمندترین مردان جهان است بلکه تولیدات این مجموعه با برندهای متنوع در کشورهای مختلف دنیا فروخته می‌شود. حتی تاکسی‌های مشهور لندن پایتخت انگلیس، ساخت جیلی هستند و خودروهای مدرن با فناوری پیشرفته هیبرید یا تمام برقی، توسط زیرمجموعه‌های این شرکت تولید می‌شوند.

جیلی آزکارا نمای اصلی

جیلی آزکارا، اطلس، X70 و بویو، نام‌های مختلف برای  یک کراس‌اور هستند. این خودرو از سال ۲۰۱۶ همچنان تولید می‌شود و حتی نسخه وانت دارد. آزکارا علاوه‌بر چین، در بیلاروس، مالزی و پاکستان مونتاژ می‌شود. نسل دوم، سال ۲۰۲۲ رونمایی شده اما تولید نسل اول با پیشرانه بنزینی و هیبرید ادامه دارد. آزکارا در کشورهای عرب خلیج فارس و آسیای میانه نیز، فروش داشته است. این محصول در فهرست خودروهای وارداتی به ایران برای سال ۱۴۰۲ دیده می‌شود اما شرکت یا نمایندگی رسمی جیلی برای این مدل هنوز مشخص نیست. احتمالا آزکارا توسط فردا موتور وارد ایران شود.

طراحی بیرونی و نمای بدنه جیلی آزکارا

محصولات جیلی، معمولا با الگوبرداری کامل از خودروهای شناخته شده  جهان، تولید نمی‌شوند و تا حدودی، ظاهر مستقل دارند. خودروهای این برند چینی، عامه پسند و البته فاقد خلاقیت یا زیبایی فراتر از انتظار هستند.

جیلی آزکارا نمای جلو

در نمای روبرو، پنج ضلعی‌های متعدد جلوپنجره، جیلی را متفاوت از دیگر کراس‌اورهای دنیا نشان می‌دهد. چراغ‌های باریک، LED مخصوص روشنایی روز دارند و مه‌شکن‌های طرفین سپر هم، LED هستند. حجم‌دهی بدنه در کاپوت جلو، حس اسپرت خودرو را تقویت می‌کند و داخل سپر هم، ترکیبی چشم‌نواز دیده می‌شود اما بخش بزرگی از نمای روبرو، ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ دارد.

جیلی آزکارا نمای جانبی

شیب سقف در انتهای بدنه با حالتی شبیه اسپویلر کشیده شده است. تیرگی برای فریم پنجره‌ها و ستون عقب، الهام‌گرفته از شاسی‌بلندهای رنجرور به نظر می‌رسد اما در مجموع، ترکیبی جوان‌پسند را تشکیل می‌دهند. در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی داخل گلگیر و رکاب، به ارزش اقتصادی جیلی آزکارا آسیب می‌زنند. این خودرو با چرخ‌های ۱۸ اینچ و فاقد ریل باربند تولید می‌شود.

جیلی آزکارا نمای پشت عقب

در نمای پشت، حجم‌دهی بسیار خوب بدنه و جایگاه مناسب برای پلاک، شکل گرفته است. برخلاف بسیاری دیگر خودروهای چینی که حفره‌های ظاهری غیرکاربردی ارایه می‌کنند؛ آزکارا جایگاه دوگانه برای خروجی اگزوز وجود دارد. فرم چراغ‌ها نیز جذاب به نظر می‌رسد اما مشابه دیگر جوانب خودرو، حجم ادوات پلاستیکی داخل سپر عقب آزاردهنده است.

جیلی آزکارا طول و عرض و ارتفاع  ۴,۵۱۹  و ۱,۸۳۱  و ۱,۶۹۴  میلی‌متر همراه فاصله محوری ۲,۶۷۰  میلی‌متر دارد.  این شرایط برای خودروی چینی، اندازه‌ی کمی بزرگ‌تر از هیوندای توسان و کوچک‌تر از سانتافه فراهم می‌کند.

طراحی داخلی و نمای کابین جیلی آزکارا

در کلاس خودروهای چینی، می‌توان ادوات داخل اتاق جیلی آزکارا را لوکس توصیف کرد. چرم مصنوعی برای صندلی و تودری، چشم‌نواز است؛ ضمن اینکه ادوات پلاستیکی داشبورد و فرمان نیز، باکیفیت هستند.

جیلی آزکارا نمای کابین

دو نمایشگر ۱۲ اینچ برای سیستم سرگرمی و پنل پشت فرمان استفاده شده است تا حس یک خودروی مدرن برای آزکارا ۲۰۲۳ فراهم شود. این تجهیزات باعث می‌شوند فضای داخلی خودرو، کاملا متفاوت از مدل اولیه ساخت ۲۰۱۶ باشد. راحتی صندلی‌ها نیز برای ۴ سرنشین بالغ، بسیار خوب است. سبک طراحی کنسول میانی و دسته‌دنده نیز، تفاوت‌های جالبی با کراس‌اورهای موجود در ایران دارد.

جیلی آزکارا نمای دنده

امکانات مرسوم در خودروهای مدرن چینی، شامل ناوبری ماهواره‌ای، سانروف و سقف پانورامیک، کروز کنترل، دوربین پارک، دید ۳۶۰ درجه، حسگر پارک، هشدار نقطه کور، سیستم صوتی قابل قبول با ۸ بلندگو، همراه با تزئینات چرم و فلز، برای جیلی آزکارا ارائه می‌شوند.

جیلی آزکارا نمای فرمان

باوجود طراحی داخلی بسیار خوب، فضای صندوق برای جیلی آزکارا، ۳۲۰ لیتر است و چندان رضایت بخش نیست. نفر پنجم بین صندلی‌های عقب هم، چندان راحت نخواهد بود. در عوض، فضای جلوی زانو برای چهار سرنشین، ایده‌ال است.

پیشرانه و تجهیزات فنی برای جیلی آزکارا

در اکثر کشورها، جیلی آزکارا با پیشرانه هیبرید ساده (MHEV) فروخته می‌شود. این مدل، از یک موتور ۱/۵ لیتر ۳ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند. آزکارا هیبرید، گیربکس ۷ سرعته دبل کلاچ اتوماتیک دارد و همراه سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو تولید می‌شود. این خودرو با وزن تقریبی ۱۷۰۰ کیلوگرم، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

جیلی آزکارا نمای پنل

نسخه غیر هیبریدی جیلی آزکارا با موتور ۱/۸ لیتر توربو، ۱۸۴  اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و حدود ۹  لیتر در صد کیلومتر، مصرف سوخت دارد. دیگر نمونه‌ی آزکارا با موتور ۱/۵ لیتر توربو، دارای ۱۷۷ اسب بخار و ۲۶۵ نیوتن‌متر است که در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد.

قیمت جیلی آزکارا در بازار جهانی و ایران

در کشورهای خلیج فارس برای جیلی آزکارا مجهز به موتور ۱/۸ لیتر توربو، حدود ۱۴ هزار دلار پرداخت می‌شود. نسخه هیبرید، آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار دارد و هزینه خرید برای مدل دو دیفرانسیل، همراه امکانات کامل، ۲۲ هزار دلار است.از مجموع موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که جیلی آزکارا هیبرید دو دیفرانسیل برای مشتری ایرانی، حدود ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان قیمت داشته باشد. با این شرایط، شاسی بلند جیلی در ایران، رقیب فونیکس تیگو ۸ خواهد بود.

 
 
منبع خبر: