نخستین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. طی این مراسم تفاهمنامه همکاری میان کرمان موتور و پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت به امضا رسید. طبق سند چشم انداز توسعه برند کی ام سی، این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۵ بزرگترین خودروساز خاورمیانه خواهد شد.
رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور با هدف اتصال دانشگاه و صنعت جهت احداث مرکز تحقیق و توسعه خودرو (تکنوسنتر) کرمان موتور در مرکز همایشهای دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. در این مراسم میهمانانی از کشورهای چین و ایتالیا نیز حضور داشتند.
اولین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمانموتور، با حضور مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه علموصنعت، مدیران گروه صنایع خودروسازی کرمان و برخی دستاندرکاران صنعتخودرو کشور در دانشگاه علموصنعت ایران برگزار شد.
همزمان با برگزاری نخستین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمانموتور، تفاهمنامه همکاری علمی و فناوری بین سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمانموتور و سیدمجید اسماعیلزاده، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علموصنعت ایران بهامضا رسید.
از جمله مهمترین موضوعات این تفاهمنامه میتوان بهبسترسازی برای همکاری، بهرهمندی و استفاده چندجانبه از ظرفیتهای پارک علم و فناوری و شرکت کرمانموتور در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فناورانه، ایجاد مرکز تحقیق و توسعه فناوری و نوآوری شرکت کرمانموتور، تعریف زنجیرههای کسبوکار مرتبط با صنایع توسعهیافته و درحال توسعه صنعتخودرو، تسهیل پروسه کارآفرینی و رصد فرصتهای شغلی و پروژهای، تبادل اولویتهای تحقیقوتوسعه و جهتدهی بهموضوعات تحقیقوتوسعه اولویتدار با هدف توسعه فناوری متصل بهکسبوکار و برگزاری دورههای عمومی و تخصصی و... اشاره کرد. مدتزمان اجرای تفاهمنامه همکاری علمی و فناوری بین شرکت کرمانموتور و دانشگاه علموصنعت ایران از 14 آبانماه 1402 بهمدت سه سال خواهد بود.
در آغازمراسم نماینده ریاست دانشگاه علم و صنعت در سخنانی با اشاره به پروژه “پیکان بدون تالبوت” به عنوان آغاز تاریخچه خودکفایی صنعت خودرو در دهه شصت و هفتاد بیان داشت: حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران بی توجهی به فرهنگ تولید و عدم مطالعه جدی بر روی فناوری تولید انبوه است. وی با مقایسه طرحهای نمونه آزمایشگاهی و بحث تولید انبوه فاصله این دو را معنادار توصیف و نقاط ضعف عملکرد صنعت و دانشگاه را در بحث دانش تولید انبوه بر شمرد.
تولید ۱۴۱ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان خصوصی در هفتماهه امسال
عبدالله توکلی لاهیجانی از لزوم تغییر مسیر در سیاستهای دولت برای دانشبنیان شدن صنعتخودرو خبر داد و سه محور اساسی در گام دوم برنامه تحول صنعتخودرو بهمنظور افزایش رقابتپذیری و ایجاد توازن ارزی با صادرات را کیفیت، قیمت و مقیاس تولید اعلام کرد.
وی افزود: «مهمترین نیاز کشور، تولید و عرضه خودروهای اقتصادی است و با توجه بهاین نیاز بازار و فراوانی نیروی نخبه در کشور، میتوانیم صنعتخودرو کشور را به 10 شرکت اول دنیا در تولید خودرو رهنمون سازیم.»
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در هفتماهه ابتدای سال 1402 تعداد ۶۴۶ هزار انواع خودرو سواری در کشور تولید شده است که با خودروهای تجاری این رقم به 762 هزار دستگاه محصول میرسد، خاطرنشان کرد: «نسبت بهمدت مشابه سال قبل با 22 درصد رشد تولید خودرو برای سال جاری مواجهیم که نکته مهم در این افزایش، تولید خودرو بهصورت عبور مستقیم است.»
وی تولید خودرو در بخش خصوصی را 141 هزار دستگاه برای هفت ماه امسال اعلام کرد که نسبت بهمدت مشابه سال گذشته، 96 درصد رشد تولید حاصل شده است.
توکلی با اشاره بهروند تولید خودرو طی 10 سال گذشته کشور، از شکننده بودن جریان تولید در این سالها سخن گفت و متذکر شد: «چنانچه صنعتخودرو را همانند یک درخت بدانیم، عارضههای این صنعت شامل شکنندگی و عدمتابآوری تولید، زیان انباشته خودروسازان، توان رقابتی پایین، عدمتنوع محصولات، رضایت پایین مشتریان، ارزبری بالا و عدم گردش بازارهای صادراتی میشود و ریشه تمام این عارضهها، عدمدانشبنیان شدن صنعتخودرو است.»
وی در ادامه، مهمترین فعالیتهایی را که در سه محور گام دوم برنامه تحول صنعتخودرو باید انجام شود شامل توسعه فناوریهای نوین (برقی، متصل خودران و حملونقل اشتراکی)، دستیابی بهتولید بالای 2 میلیوندستگاه، همافزایی از طریق بهاشتراکگذاری، توسعه پایدار ظرفیت از طریق توسعه بنسازههای بومی مبتنی بر شرکتهای دانشبنیان، اصلاح ساختار تعرفهای بهمنظور افزایش رقابتپذیری، اصلاح ساختاری در خودروساز و قطعهساز، حذف تعارض منافع، توسعه خانواده محصولات اقتصادی، سنجش و ارتقای شاخصهای جهانی کیفیت بر مبنای رضایت مشتری و توسعه برندهای کیفی با بهرهگیری از فرصتهای خارجی در همکاریهای مهندسی دانست.
توکلی لاهیجانی با تاکید بر اینکه درحال حاضر رتبه چهاردهمین خودروسازی جهان را در اختیار داریم و دستیابی بهتولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو از لحاظ سختافزاری وجود دارد، تاکید کرد: «حذف شکنندگی موجود در تولید خودرو برای کشور از طریق پایان مونتاژکاری و طراحی و توسعه بنسازههای بومی میسر است و بهمنظور تحقق تولید اقتصادی خودرو در کشور باید بنسازههای مشترک تعریف و اجرا شود.»
وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی بهتولید اقتصادی باید در 70 درصد ارزش یک خودرو که دیده نمیشود همافزایی ایجاد کرد، افزود: «با همافزایی در فعالیتهای بالادستی خودروسازی شامل خرید، تولید و تحقیقوتوسعه میتوان نسبت بهطراحی و تولید مشترک تمام محصولات یک بنسازه در سایتهای مختلف تولید اقدام کرد و پس از آن باید نسبت بهفعالیتهای پاییندستی شامل فروش و بازاریابی و خدمات پس از فروش بهصورت مستقل اقدام شود.»
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خواستار تجدید نظر برای تولید و عرضه خودروهای کیفی منطبق با سنجش و ذائقه جهانی شد و اضافه کرد: «با انسجام داخلی و استفاده مطلوب از مراکز تحقیقوتوسعه داخلی نباید اجازه دهیم که هر فرصت خارجی مبنای تولیدات خودرویی کشور شود و در این مسیر همگام با صنعتخودرو جهانی گام برداریم.»
وی همچنین خواستار حضور و همکاری قطعهسازان در توسعه فرآیند محصول در خودروسازی شد و بیان کرد: «یکی از ارکان اتحاد و همافزایی، همکاری و مشارکت خودروسازان با قطعهسازان در پلتفرمهای مختلف بهمنظور دستیابی بهمحصولات رقابتپذیر دارای توجیه اقتصادی است.»
توکلی لاهیجانی چهار جریان فناورانه در گام دوم برنامه تحول صنعتخودرو را برقیسازی، هوشمندسازی، اتصالپذیری و حملونقل اشتراکی اعلام کرد و گفت: «در این مسیر باید بهزیرساخت تولید باتری و نیمههادی، ایجاد زنجیره تامین انعطافپذیر، دایرهای و پایدار، ایجاد زیرساخت مدیریت داده، تمرکز مداوم بر هزینه و زمان، ایجاد اتحاد استراتژیک با شرکای خارجی، بهبود شکاف مهارت نرمافزاری و درک مشتری، طراحی محصول و برندسازی توجه ویژه شود.»
وی گسترش گفتمان توسعه محصول را برای صنعتخودرو کشور راهگشا دانست و از نخستین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمانموتور بهعنوان یک تولد دیگر بهمنظور ارتباط صنعت و دانشگاه برای کشور یاد کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد: «ما فقط از طریق دانشبنیان شدن در صنعتخودرو کشور بهقدرت میرسیم و امروز باید بگوییم که تقابل علم بهتر است یا ثروت، اشتباه است؛ چراکه علم ابزار کارآمد برای خلق ثروت است و کارآفرینان باید آگاه باشند که علم میتواند ثروتآفرین باشد.»
سخنران بعدی مراسم ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت بود؛ سید مجید اسماعیل زاده به شرح فعالیت سازمان متبوع خود پرداخت. وی در توضیحاتی ساز و کار تعامل دانشگاه علم و صنعت با صنایع مختلف را بروز توصیف کرد و از عزم جدی دانشگاه در همکاری با شرکت کرمان موتور جهت احداث نخستین مرکز تحقیق و توسعه خودرویی بخش خصوصی خبر داد.
در پایان بخش اول مراسم سند تفاهم همکاری دانشگاه علم و صنعت و شرکت خودروسازی کرمان موتور برای احداث مرکز تحقیق و توسعه خودروی کرمان موتور به امضای مدیرعامل این شرکت و ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه رسید.
استراتژی آیندهپژوهانه کرمانموتور در صنعتخودرو
در ادامه این همایش، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمانخودرو (کادک) گفت: «شرکت کرمانموتور در سالهای اخیر نشان داده که از یک استراتژی کاملا آیندهپژوهانه و حرفهای در صنعتخودرو برخوردار است.»
علی بهرامی با اشاره بهسرمایهگذاری یکهزار میلیارد تومانی کرمانموتور در شرکت کادک افزود: «چنانچه آینده را طراحی نکنیم، بدون شک آینده بهما تحمیل خواهد شد.»
وی در ادامه بهچالشهای داخلیسازی در صنعتخودرو ایران پرداخت و بیان کرد: «ساخت داخل نیازمند سرمایهگذاری است و باید استراتژی شفافی در این حوزه داشته باشیم.»
مدیرعامل شرکت کادک تاکید کرد: «درصورتیکه در جریان داخلیسازی بهسمت طراحیهای جدید و همراه با فناوری روز حرکت نکنیم، منافع چندانی برای ساختار تولید و صنعتخودرو نخواهد داشت.»
وی یکی از مشکلات و چالشهای داخلیسازی را زنجیرهتامین عنوان کرد و افزود: «متاسفانه زنجیره تامین فعلی پاسخگوی صنعتخودرو ایران و توسعه در این صنعت نیست. همچنین دانش فنی و کیفی در این صنعت از شبکههای ارتباطی خوبی با سیستم بالادستی برخوردار نیست و آنچه در حوزه دانش فنی و علمی وجود دارد، بسیار قدیمی است. از این رو، امیدواریم فرآیند همکاری دانشگاه و کرمانموتور بهاین جریان کمک قابل توجهی کند.»
بهرامی مساله مهم بعدی در صنعتخودرو را قیمت تمامشده دانست و خاطرنشان کرد: «برخی مواداولیه در ایران گرانتر از نمونه خارجی تمام میشود؛ درحالیکه باید محصولی را در ایران تولید کرد که قابل رقابت با نمونه خارجی باشد و بهنظر میرسد پلتفرم مشترک در این جریان بسیار مهم است و باید پکیجی طراحی شود که چندین محصول روی آن تولید شود.».
اقدامات کرمانموتور در زمینه تبدیل گزاره فنی به دانش
معاون فناوری و نوآوری دانشگاه علموصنعت نیز در این رویداد با اشاره بهامکانات بالای کشور در زمینه تولید و تحقیقات گفت: «با وجود این امکانات تنها حدود ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی تولید میشود؛ این درحالی است که تویوتا بهاندازه کل فعالیت اقتصادیهای ایران توان ایجاد نقدینگی دارد.»
محمدعلی بوترابی تولید خودرو را نیازمند فرهنگ صنعتی دانست و افزود: «در صنعتخودرو گزارههای علمی بهثروت و قدرت تبدیل میشود و هزار فرآیند مهندسی در حال اجراست.»
وی با اشاره بهاقدامات کرمانموتور در زمینه تبدیل گزاره فنی بهدانش، حضور این شرکت در دانشگاه را منشأ خیر و برکت بالایی اعلام و تصریح کرد: «این شرکت تئوری تولید انبوه بهثروت را محقق کرده است. همچنین راهاندازی مرکز نوآوری این شرکت قدمی عالی برای دانشگاه بهشمار میرود.»
بوترابی با اشاره بهجنبههای مثبت تحریم اظهار کرد: «چین در ۹ سال تحریم خود تبدیل بهچین فعلی شد و ایران نیز با تجربههای پیشین خود در کنار توانمندیهای موجود میتواند این مسیر را طی کند.»
سیدمجید اسماعیلزاده، رئیس پارک علموفناوری دانشگاه علموصنعت نیز در این رویداد اظهار امیدواری کرد که مرکز نوآوری این دانشگاه در همکاری با کرمانموتور، بنیانگذار توسعه زنجیره اقتصاد دانشبنیان در کشور باشد.
در ادامه رویداد فناوری کرمان موتور، پنلهای تخصصی مرتبط با طراحی استایل خودرو و پلتفرم بومی کرمان موتور (PS1)، فناوری خودروهای هوشمند و برقی و همچنین نیازهای فناورانه کرمان موتور در حوزه مواد و شبیه سازی خودرو برگزار شد که گزارش آن در پستهای آتی منتشر میشود.