دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

آنجه باید بدانید.

 

اویل ماژول در موتور خودرو چیست؟

با توسعه فناوری‌های ساخت موتور خودرو، برخی قطعات جدید و مدرن‌تر نیز به آنها افزوده شد تا کارایی پیشرانه بهبود پیدا کند. یکی از مواردی که گاهی در بعضی موتورها مشکل‌ساز می‌شد، داغ شدن بیش از حد روغن موتور بود. داغ شدن روغن موتور می‌تواند خواص آن را تغییر دهد و عملیات روان کاری موتور را با مشکل روبرو کند. از همین رو قطعه نسبتا جدیدی به برخی از موتورها اضافه شد تا بتواند دمای روغن پیشرانه را در همکاری با رادیاتور خودرو در حد استاندارد نگه دارد. این قطعه اویل ماژول نام دارد و امروزه در بازار ایران عمدتا روی موتور EF7 نصب می‌شود. اما اویل ماژول چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟  

اویل ماژول چیست و چطور کار می‌کند؟

موتورهای احتراقی بر اثر انفجارهای پیاپی داخل سیلندر به کار می‌افتند؛ مسلما این انفجارها بسیار حرارت‌زا بوده و به سرعت دمای موتور و هرچه درون آن وجود دارد را بالا می‌برند. همه می‌دانیم برای رفع حرارت اضافی موتور یک رادیاتور حاوی آب و مایع ضد یخ در قسمت جلوی ماشین نصب می‌شود و از طریق واترپمپ و ترموستات مایع خنک‌کننده را درون موتور به جریان می‌اندازد.

اما سیستم خنک‌کننده رادیاتور ماشین برای رفع حرارت اضافه برخی موتورها کفایت نمی‌کند؛ به ویژه در موتورهایی که دمای روغن به شدت بالا می‌رود، رادیاتور تقریباً نمی‌تواند عملکرد چندان مثبتی روی کاهش دمای روغن به طور مستقیم داشته باشد. برای رفع این مشکل مهندسان به منظور کاهش دمای روغن یک وسیله خنک کن با نام اویل ماژول را به موتور اضافه کردند. در واقع اویل ماژول نوعی رادیاتور روغن است که حرارت ایجاد شده در روغن موتور را به مایع خنک‌کننده موتور انتقال می‌دهد.

اویل ماژول در بازار ایران همزمان با حضور موتور EF7 روی خودروهای داخلی نظیر سمند سر زبان‌ها افتاد. اویل ماژول موتور سمند EF7 دارای دو کانال جداگانه روغن و آب است. روغن بر اثر فشار ایجاد شده توسط اویل پمپ قبل از عبور از فیلتر، وارد کانال مربوطه در اویل ماژول می‌شود. از طرف دیگر آب رادیاتور نیز توسط واترپمپ به داخل کانال مربوطه در اویل ماژول وارد می‌شود. بدین ترتیب حرارت روغن در اویل ماژول به آب رادیاتور منتقل می‌شود و از آنجا به سمت رادیاتور می‌رود تا توسط جریان هوا به بیرون انتقال پیدا کند. درنتیجه دمای روغن موتور بعد از عبور از اویل ماژول تاحدودی خنک‌تر شده و به حد استاندارد می‌رسد. با این فرآیند خاصیت روغن برای مدت بیشتری حفظ می‌شود و عمر موتور خودرو در اثر کاهش کیفیت روغن موتور به این زودی‌ها تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد.

کارکرد موتور

اجزای تشکیل دهنده اویل ماژول موتور EF7

خنک کن روغن موتور EF7 یا همان اویل ماژول به صورت یکجا برخی از مهم‌ترین اجزای موتور را روی خود جمع کرده است. این اجزا شامل واترپمپ، فیلتر روغن، فشنگی روغن و محفظه خنک کن روغن است که در همکاری با یکدیگر دمای روغن موتور را کاهش می‌دهند. مجموعه این اجزا در قالب یک پکیج واحد به همراه واشر آب‌بندی روی بدنه موتور خودرو نصب می‌شود تا کانال آب و روغن به طور کامل آب‌بندی شود و هیچگونه نفوذی بین آنها صورت نگیرد.

نشانه‌های خرابی اویل ماژول

خنک کن روغن یک قطعه بسیار مهم و حیاتی است که اگر عملکرد آن با مشکل مواجه شود، آن وقت خطرات بزرگتری به سراغ موتور خودرو خواهد آمد. افزایش دمای روغن باعث کاهش کیفیت و خاصیت آن خواهد شد اگر خاصیت روانکاری روغن کاهش پیدا کند، قطعات حساس موتور از جمله یاتاقان‌ها رینگ و پیستون، میل سوپاپ و میل لنگ قادر به کارکرد صحیح و روان نخواهند بود. این مشکل درنهایت می‌تواند به گریپاژ کردن موتور، یاتاقان زدن و ایرادات پرهزینه‌ای از این دست منجر شود. ضمن آن که اگر اویل ماژول نتواند روغن را به خوبی خنک کند، دمای موتور افزایش پیدا خواهد کرد و این افزایش دما روی عمر واشر سرسیلندر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از جمله نشانه‌های خرابی اویل ماژول می‌توان به قاطی شدن آب و روغن اشاره کرد؛ چراکه کانال‌های مربوطه آب و روغن در این قطعه به وسیله یک واشر آب‌بندی از یکدیگر جدا شده‌اند. پس اگر اویل ماژول خراب شود و تاب بردارد یا اینکه واشر آب‌بندی آن ایراد پیدا کند، آب و روغن به درون کانال‌های یکدیگر نفوذ پیدا می‌کنند. بدین ترتیب احتمال دارد که شما بعد از باز کردن درب روغن موتور خودرو با مایع شیری رنگ روبرو شوید. شاید هم درون محفظه انبساط رادیاتور یا داخل خود رادیاتور خودرو نیز قطرات روغن روی آب را مشاهده کنید.

این موارد با نشانه‌های خرابی واشر سرسیلندر مشابهت دارد و ممکن است که یک تعمیرکار تازه‌کار این دو را با یکدیگر اشتباه بگیرد و اقدام به تعویض واشر سرسیلندر کند، در حالی که صرفا اویل ماژول یا واشر آن ایراد پیدا کرده است.

نشانه‌های خرابی اویل ماژول

همچنین اگر روغن موتور خودرو دیربه‌دیر عوض شود احتمال دارد کانال روغن اویل ماژول مسدود شود و در این مواقع روشن شدن چراغ روغن امری طبیعی خواهد بود. بنابراین اگر به یکباره چراغ روغن موتور EF7 روشن شد، ضمن بررسی سطح روغن، صحت عملکرد سیستم روغن رسانی و همچنین اطمینان از سالم بودن فشنگی روغن، باید سلامت اویل ماژول نیز حتما توسط تعمیرکار بررسی شود.

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی اویل ماژول EF7 نشتی روغن و آب از قسمت پشت موتور خودرو است. اگر مشاهده کردید که روغن موتور یا آب رادیاتور از این قسمت نشتی پیدا کرده، باید احتمال دهید که اویل ماژول یا واشر آب‌بندی آن خراب شده باشد.

چه کار کنیم اویل ماژول خراب نشود؟

چه کار کنیم اویل ماژول خراب نشود؟

خرابی اویل ماژول موتور EF7 در خودروهایی همچون سمند و خانواده دنا و دنا پلاس دردسرهای زیادی را برای مالکین این نوع موتورها به دنبال آورده است. اما می‌توان با انجام برخی کارها تا حدودی از خرابی و ایراد پیدا کردن این قطعه جلوگیری کرد.

مواردی مثل تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن، استفاده از ضد یخ در آب رادیاتور، اطمینان از عملکرد صحیح فن سیستم خنک‌کننده رادیاتور، اعمال نکردن فشار زیاد روی موتور خودرو و... می‌تواند در سالم ماندن اویل ماژول تاثیرگذار باشد.

به طور کلی باید گفت کارهایی که می‌تواند سیستم خنک‌کننده رادیاتور و همچنین روغن موتور را همیشه تمیز و سالم نگه دارد، روی عمر اویل ماژول نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت.

تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن

سخن پایانی

اویل ماژول یا خنک کن روغن وسیله بسیار مهم و ضروری است که البته صرفا در برخی موتورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این قطعه باعث می‌شود تا حرارت اضافی روغن موتور در پیشرانه‌هایی که دمای کارکرد آنها کمی از حد معمول بالاتر است، در محدوده استاندارد باقی بماند و عملیات روانکاری موتور به بهترین نحو صورت بگیرد. در بازار ایران موتور سمند EF7 که حالا روی خانواده دنا و دنا پلاس نیز حضور دارد، به این قطعه مجهز شده است.

برای مراقبت از موتور ماشین جلوگیری از خرابی اویل ماژول سمند EF7 و دیگر خودروهای مجهز به این پیشرانه لازم است حتما روی سلامت رادیاتور خودرو، واترپمپ، تعویض به موقع فیلتر روغن، استفاده مداوم از ضد یخ درون رادیاتور و همچنین استفاده از روغن کاملا استاندارد به همراه فیلتر روغن باکیفیت تاکید داشته باشید. به این ترتیب احتمال خرابی اویل ماژول به حداقل می‌رسد.

ضمنا روی موتور فشار بیش از حد وارد نکنید؛ چراکه فشار بیش از حد می‌تواند باعث افزایش دمای موتور و درنتیجه خرابی واشر آب‌بندی یا تاب برداشتن خود اویل ماژول شود.

منبع خبر: