فونیکس زیربرند لاکچری و پیشرو مدیران خودرو شامگاه پنجشنبه طی مراسمی در هتل استقلال تهران جدیدترین محصول خود یعنی تیگو 7 پرو مکس را رونمایی کرد. فونیکس تیگو 7 پرو مکس نسل جدید این کراس اوور محبوب بوده که در زمینه مشخصات فنی و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی خود داشته است.
پیشتر در پیست آزادی ملاقاتی با فونیکس تیگو 7 پرو مکس داشتیم و به بررسی این خودرو در پیست پرداخته بودیم. حال فونیکس این خودرو را رسما رونمایی کرده و به زودی و پس از تعیین قیمت آن توسط شورای رقابت عرضه آن را به بازار آغاز خواهد کرد. این خودرو ابتدا قرار است در نسخه جلومحرک به بازار عرضه شود و در آینده نسخه تمام چرخ محرک آن نیز به بازار عرضه خواهد شد.
پیشتر در پیست آزادی ملاقاتی با فونیکس تیگو 7 پرو مکس داشتیم و به بررسی این خودرو در پیست پرداخته بودیم. حال فونیکس این خودرو را رسما رونمایی کرده و به زودی و پس از تعیین قیمت آن توسط شورای رقابت عرضه آن را به بازار آغاز خواهد کرد. این خودرو ابتدا قرار است در نسخه جلومحرک به بازار عرضه شود و در آینده نسخه تمام چرخ محرک آن نیز به بازار عرضه خواهد شد.
طراحی ظاهری
فونیکس تیگو 7 پرو مکس در نمای ظاهری تفاوت هایی با نسخه پرو دارد. جلوپنجره این خودرو همچنان طرح کهکشانی مانند خود را حفظ کرده، اما یک قاب اطراف آن را در بر گرفته که تا زیر چراغ های جلو نیز امتداد یافته است. در دو گوشه سپر نیز دیزاین چراغ های روشنایی در روز تغییر کرده و چهره این خودرو را تا حدودی خشنتر کرده است. در نمای جانبی رینگ ها تغییری نکرده و تنها کالیپرهای ترمزی قرمز رنگ برای این خودرو نصب شده اند.
طی رونمایی فونیکس تیگو 7 پرو مکس بیان کردیم که این خودرو در نمای عقب چراغ هایی به هم متصل دارد و خروجی های اگزوز آن نیز واقعی است. همچنین عدد گشتاور روی درب صندوق تغییر کرده و عبارت Max به انتهای Tiggo 7 pro اضافه شده است.
داخل کابین تیگو 7 پرو مکس
تیگو 7 پرو مکس کابین متفاوتی نسبت به تیگو 7 پرو دارد. نمایشگرهای دیجیتالی 12.3 اینچی روی داشبورد دیگر جدا از هم نیستند و هر دو داخل یک قاب قرار گرفته بودند که دیزاین آن به تیگو 8 پرو شباهت دارد. همچنین دریچه های سیستم تهویه نیز دیگر جدا از هم نبودند و در یک نوار به هم پیوسته قرار گرفته بودند. کلیدهای میانبر میان داشبورد نیز طراحی جدیدی داشته و کلید استارت/استاپ پیشرانه نیز مقداری تغییر موقعیت دارند.
البته پنل سیستم تهویه تیگو 7 پرو مکس با نسخه پرو تغییری نکرده و شیفتر دنده آن نیز یکسان است. ولی طراحی و چیدمان کنسول میانی نیز متفاوت شده است. از همه مهمتر تریم دو رنگ مشکی و قرمزی که در مدل پرو شاهد هستیم، در نسخه پرو مکس دیگر وجود ندارد. در ردیف دوم فضای پا و سر برای سرنشینان بلند قد کاملا مناسب بوده و دریچه مجزا برای سرنشینان عقب تعبیه شده است. وجود سانروف پانورامیک هم جذابیت کابین را به مراتب بیشتر می کند.
مشخصات فنی فونیکس تیگو 7 پرو مکس
فونیکس تیگو 7 پرو مکس دارای پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDI چهار سیلندر بوده که قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور به کمک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه WET در مدل مورد بررسی به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان موتور و گیربکسی بوده که روی فونیکس تیگو 8 پرو هم نصب شده و عملکرد به مراتب بهتری نسبت به مدل پرو برای این خودرو رقم می زند.
جهت مقایسه بیان می کنیم که فونیکس تیگو 7 پرو مکس نسبت به نسخه پرو 41 اسب بخار قدرتمندتر شده و گشتاور آن نیز 60 نیوتن متر افزایش یافته است. بدین ترتیب می توان عملکرد بهتری را در شتابگیری اولیه و ثانویه برای این خودرو متصور بود. سیستم تعلیق در اکسل جلو از نوع مکفرسون و در اکسل عقب از نوع مولتی لینک بوده که با نسخه پرو تفاوتی نکرده است.
تیگو 7 پرو مکس در رده کراس اوورهای جمع و جور قرار می گیرد و طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4501، 1842 و 1746 میلی متر داشته و فاصله بین دو محور آن نیز 2670 میلی متر است. وزن خالص این خودرو هم 1550 کیلوگرم اعلام شده است. دو مد رانندگی اکو و اسپرت نیز برای این خودرو تعریف شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی تیگو 7 پرو مکس
تیگو 7 پرو مکس به مراتب از نسخه پرو لوکستر بوده و تجهیزات ایمنی و رفاهی کاملتری را ارائه می دهد. از جمله تفاوت های مهم این خودرو در بخش آپشن می توان به اضافه شدن سیستم ADAS یا همان دستیار هوشمند راننده اشاره کرد که شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، تثبیت حرکت خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و عقب، دوربین ثبت وقایع، کمکی رانندگی در ترافیک، هشدار خروج امن و … است.
نمایشگرهای روی داشبورد نیز تغییر کرده و مشابه با تیگو 8 پرو شده که شامل دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی داخل یک قاب هستند. همچنین سیستم صوتی قدرتمند سونی را در این خودرو شاهد هستیم و یک ساب ووفر هم روی داشبورد تعبیه شده که نسبت به تیگو 7 پرو مزیت محسوب می شود. صندلی راننده و شاگرد تماما برقی بوده و قابلیت تنظیم گودی کمر و مموری هم برای صندلی راننده تعبیه شده است. آینه میانی هم الکتروکرومیک بوده و قطب نما هم به این خودرو اضافه شده که در کلاستر پشت فرمان نمایش داده می شود. همچنین در کلاستر امکان نمایش نقشه مسیریاب هم وجود دارد.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به سانروف پانورامیک، سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله، درب برقی صندوق عقب، فرمان برقی D شکل با کلیدهای کنترلی، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، نورپردازی کابین، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مدهای رانندگی اکو و اسپرت، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، پایش فشار باد تایرها، سوییچ هوشمند PEPS، درب هوشمند صندوق با سنسور کلید، سنسور نور و باران، گرمکن صندلی های جلو، شش کیسه ایمنی هوا، قابلیت چرخ چراغ ها با چرخش فرمان و … است.