دوشنبه, 7 اسفند 1402
منو اصلی

 

آنجه باید بدانید.

 

عوارض استفاده نکردن از بنزین سوپر چیست؟

امروزه خودروها با انواع مختلف موتور تولید می‌شوند که برای انجام درست وظایف خود نیاز به سوخت با اکتان بالا و یا همان بنزین سوپر دارند. اگر سوخت بی‌کیفیت داخل باک این‌گونه موتورها ریخته شود، بعد از مدتی ایرادات جدی و خطرناک‌ در موتور به وجود خواهد آمد. از ناک‌های ریزودرشت گرفته تا شکستگی رینگ و پیستون و یا حتی شاتون زدن، جزو پیامدهای استفاده نکردن از بنزین سوپر در موتورهای جدید محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید با عوارض بنزین سوپر نزدن آشنا شوید و پیامدهای منفی این کار را بدانید،  

عوارض استفاده نکردن از سوخت باکیفیت

مضرات نزدن بنزین سوپر در خودروهای جدید به ویژه موتورهای توربوشارژ با ضریب تراکم بالا، می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. این گونه موتورها برای آنکه عملکرد عادی و متعادل داشته باشند، نیاز به سوخت باکیفیت دارند و اگر این سوخت به موتورهای تراکم بالا یا توربوشارژ نرسد، در ابتدا مشکلات جزئی مثل ریپ و لرزش شروع می‌شود اما در صورت تداوم، عیوب جدی مثل شکستن رینگ و پیستون و خراب شدن اساسی موتور دور از ذهن نخواهد بود. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین عوارض نزدن بنزین سوپر اشاره می‌کنیم.

افزایش ریپ و لرزش

افزایش ریپ و لرزش

اولین مشکلی که قطعاً بعد از استفاده از بنزین با درجه اکتان پایین برای یک موتور جدید و نیازمند به بنزین سوپر پیش خواهد آمد، همین مشکل ریپ و لرزش اضافه است‌. در حالت عادی وقتی که از بنزین سوپر استفاده می‌کنید موتور به نرمی کار می‌کند و لرزش یا ریپ خاصی در آن احساس نمی‌شود.

اما وقتی که بنزین بی‌کیفیت به موتور می‌رسد، دیگر انفجارهای داخل سیلندر سر موقع انجام نمی‌شود و کیفیت و قدرت لازم را ارائه نمی‌دهد؛ در نتیجه موتور با ریپ و لرزش کار می‌کند. این ریپ و لرزش تا زمانی که موتور از بنزین بی‌کیفیت نیرو می‌گیرد، ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است بیشتر هم بشود. در صورت تداوم این مشکل قطعات اصلی موتور نظیر یاتاقان‌ها سیلندر و پیستون نیز به‌تدریج آسیب می‌بینند تا زمانی که شاید موتور به طور کامل از کار بیفتد.

افزایش صدای موتور

افزایش صدای موتور

وقتی بنزین سوپر در موتور موجود باشد، انفجارها سر زمان معین و با کیفیت کافی انجام خواهد شد. اما اگر بنزین با درجه اکتان پایین به سیلندرهای یک موتور دارای ضریب تراکم بالا تزریق شود، احتراق ناقص همراه با سروصدای بیشتر رخ خواهد داد. این سروصدای بیشتر گاهی آن‌چنان شدید می‌شود که به وضوح از انتهای اگزوز و یا از ناحیه جلوی خودرو و داخل کابین هم به گوش می‌رسد. این سر و صدا علاوه بر کاهش لذت رانندگی، نشانگر کارکرد نامتعادل موتور است و در نهایت باعث خرابی پیشرانه می‌شود. برای رفع این مشکل هم حتماً باید از بنزین سوپر در خودروهای جدید، به ویژه موتورهای توربوشارژ استفاده کرد.

ناک زدن موتور

ناک زدن موتور

به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین و خطرناک‌ترین پیامد منفی بنزین سوپر نزدن، بروز ناک در موتور است‌. پدیده ناک زدن موتور به این معنی است که پیستون به صورت غیرعادی به لرزش درمی‌آید و از اطراف با دیواره سیلندر برخورد می‌کند. برخورد دیواره پیستون و سیلندر به صورت ضربه‌های مکرر انجام می‌شود و سروصدای آن از بیرون به گوش می‌رسد. این سر و صدا حاصل از برخورد دو فلز است و بعد از مدتی باعث سایش جداره پیستون می‌شود. اگر ناک زدن موتور برطرف نشود، درنهایت احتمال شکستن پیستون بسیار افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که شما از بنزین سوپر برای یک موتور توربوشارژ و یا هر موتور تراکم بالا استفاده نمی‌کنید، احتراق سوخت می‌تواند خیلی زودتر از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا انجام شود، در نتیجه هم‌زمان با بالا آمدن پیستون یک فشار شدید حاصل از انفجار سوخت روی آن وارد می‌شود و سعی در پایین فرستادن پیستون می‌کند. در اثر این دو نیروی مخالف، پیستون به لرزش در می‌آید و به سیلندر برخورد می‌کند. این برخوردها در ابتدا چندان شدید نیست اما وقتی تداوم پیدا کند، به‌تدریج باعث خرابی پیستون و موتور خواهد شد. برای رفع این مشکل باید حتماً از بنزین سوپر در موتور استفاده کرد تا ناک زدن از بین برود و خطر شکستگی رینگ و پیستون کاهش یابد.

کاهش توان موتور

کاهش توان موتور

موتوری که برای استفاده از سوخت با کیفیت و یا همان بنزین سوپر طراحی شده است، نمی‌تواند با یک سوخت بی‌کیفیت به همان اندازه نیرو تولید کند و کارایی داشته باشد. بنزین معمولی به طور کامل درون این موتورها نمی‌سوزد، احتراق ناقص ایجاد می‌کند و در نهایت انرژی کمتری به پیستون منتقل می‌شود. بنابراین میل‌لنگ با قدرت کمتری می‌چرخد و خودرو توان و کارایی پایین‌تری ارائه می‌دهد. پس بعد از استفاده از بنزین معمولی با درجه اکتان پایین‌تر، باید منتظر کاهش کارایی موتور و افت عملکرد فنی خودرو باشید. در این شرایط ماشین به طور محسوس از لحاظ شتاب‌گیری دچار افت خواهد شد و دیگر آن سر حال بودن همیشگی را ارائه نخواهد داد.

جرم گرفتن اجزای داخلی موتور

جرم گرفتن اجزای داخلی موتور

وقتی از بنزین سوپر استفاده نمی‌کنید، موتور تراکم بالا دچار احتراق ناقص خواهد شد. این احتراق ناقص باعث می‌شود که دوده‌های بیشتر به همراه رسوبات غلیظ‌تر درون موتور ایجاد شود. این دوده‌ها به‌تدریج اجزای داخلی را کثیف کرده و آلودگی نسبتا زیادی در موتور ایجاد می‌کنند. هرچه میزان استفاده از بنزین بی‌کیفیت بیشتر شود، داخل موتور نیز بیشتر جرم می‌گیرد و در نهایت ممکن است ایراداتی مثل روغن سوزی به وجود بیاید. بنابراین جرم گرفتن داخل موتور و همچنین روغن سوزی می‌تواند یکی از عوارض بنزین سوپر نزدن باشد که قطعا رفع این مشکل نیز بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

بد روشن شدن موتور ماشین

زمانی که سوخت باکیفیت و یا همان بنزین سوپر به یک موتور تراکم بالا یا توربوشارژ نرسد، ممکن است ماشین در استارت اول به خوبی روشن نشود. چراکه سوخت با درجه اکتان پایین‌تر به ویژه زمانی که موتور سرد است، به خوبی نمی‌سوزد؛ در نتیجه انرژی کافی برای استارت سرد موتور را فراهم نمی‌کند و موتور در استارت اول به خوبی روشن نمی‌شود.

این مشکل بستگی به نوع موتور و همچنین میزان کیفیت بنزین داشته و ممکن است در همه موارد رخ ندهد اما به هر حال بد روشنی ماشین هم شاید یکی از مضرات استفاده کردن از بنزین معمولی در موتورهای جدید باشد.

چه کار کنیم که با عوارض نزدن بنزین سوپر روبرو نشویم؟

به هر حال زمانی که شما بنزین با اکتان بالا در موتور توربوشارژ یا هر موتور تراکم بالا استفاده نمی‌کنید، با عوارض آن روبرو خواهید شد. اما برای کم کردن ضررهای این مشکل می‌توانید از راه‌حل‌های زیر استفاده کنید. هرچند که این راه‌حل‌ها هم به هیچ وجه جای بنزین سوپر را برای موتور ماشین شما نمی‌گیرند.

استفاده از مکمل اکتان

استفاده از مکمل اکتان

مکمل سوخت یا همان مکمل اکتان که در بازار موجود است می‌تواند تا حد زیادی مشکل استفاده نکردن از بنزین سوپر را برای شما رفع کند، البته به شرطی که این مکمل کاملاً اورجینال باشد و همراه با هر مرتبه پر کردن باک بنزین مورد استفاده قرار بگیرد. در اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد و آن هم گران بودن مکمل‌های اکتان اورجینال است. استفاده از مکمل اکتان اورجینال هزینه نسبتاً زیادی دارد و برای همه مشتریان به صرفه نیست.

ریمپ کردن خودرو

با ریمپ کردن یا اصلاح نرم افزار ای‌ سی ‌یو بر اساس کیفیت بنزین معمولی، می‌توان سیستم سوخت‌رسانی و جرقه‌زنی موتور را طوری تنظیم کرد که در اثر سوزاندن بنزین معمولی کمتر با پدیده ناک مواجه شود. هرچند که این روش هم راه حل ۱۰۰ درصدی نیست و جای بنزین سوپر را نمی‌گیرد اما به هر حال با ریمپ کردن صحیح و اصولی ایسیو، می‌توان از مضرات نزدن بنزین سوپر تا حد زیادی جلوگیری کرد. باید بدانید این کار مورد تایید کارخانه نیست و گارانتی ماشین را باطل می‌کند.

کلام آخر

وقتی که شرکت سازنده اعلام می‌کند سوخت استاندارد برای خودرو باید از نوع سوپر با اکتان ۹۵ باشد قطعاً دلایل مهمی برای این کار وجود دارد. استفاده نکردن از بنزین سوپر باعث شیوع ناک در موتور و افزایش ریپ و لرزش آن می‌شود. این فرایند شاید در کوتاه مدت خیلی آزاردهنده به نظر نرسد اما بعد از مدتی باعث افزایش استهلاک قطعات اصلی موتور و خرابی اجزای مهمی مثل رینگ و پیستون می‌شود. در نتیجه موتور به طور کامل خراب شده و هزینه بسیار بالایی روی دست مالک می‌گذارد.

بنابراین سعی کنید همیشه از سوخت استاندارد برای ماشینتان استفاده کنید و اگر بنزین سوپر گیر نیاوردید، مکمل اکتان اورجینال داخل باک بریزید تا موتور خودرو عمر بیشتری داشته باشد. اگر هم مراکز معتبر و متخصص در زمینه ریمپ سراغ دارید، از آنها جهت ریمپ کردن ایسیو ماشین و تطابق بیشتر موتور با سوخت معمولی مشاوره بگیرید.

منبع خبر: