دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون.

 

خودروهای چینی تحقیق کمیسیون اروپا از خودروسازان معتبر چینی درباره رقابت غیرمنصفانه

بر اساس گزارش جدید رسانه‌ها، کمیسیون اروپا در خصوص رقابت غیرمنصفانه خودروسازان چینی تحقیقات جدیدی را شروع خواهد کرد.  

قرار است در هفته‌های آینده بازرسان این کمیسیون به کشور چین سفر کنند و درباره مزیت‌های رقابتی غیرمنصفانه خودروسازان چینی در مقابل رقبای اروپایی خود تحقیق نمایند. بی وای دی، جیلی و سایک قرار است زیر ذره‌بین قرار گیرند اما منابع ناشناس ادعا می‌کنند بازرسان کمیسیون اروپا از تأسیسات برندهای غیر چینی در این کشور بازدید نخواهند کرد. برندهایی همچون تسلا، رنو و بی ام و دارای کارخانه‌های تولید خودرو در این کشور هستند اما ظاهراً و حداقل در مقطع کنونی از بازرسی‌ها در امان خواهند بود.

این پرونده را خود کمیسیون اروپا پیش می‌برد و امیدوار است به داده‌هایی در خصوص استفاده خودروهای برقی چینی از یارانه‌های دولتی دست یابد. چنین یارانه‌هایی می‌تواند باعث مزیت اقتصادی غیرمنصفانه خودروسازان چینی شود و آن‌ها محصولات خود را در اروپا با قیمت کمتری نسبت به برندهای اروپایی که از یارانه‌های دولتی استفاده نمی‌کنند عرضه نمایند. ظاهراً تحقیقات این کمیسیون از سال قبل آغاز شده و انتظار می‌رود بیش از یک سال طول بکشد. خودروسازان چینی قبلاً به پرسش‌های کمیسیون اروپا پاسخ داده‌اند و این بازدید از چین به دنبال راستی آزمایی گفته‌های آن‌ها خواهد بود.

اما پکن واکنشی تند به تحقیقات کمیسیون اروپا نشان داده و اگرچه برخی خودروسازان اروپایی از این اقدام کمسیون حمایت کرده‌اند اما برخی خودروسازان دیگر از جمله بی ام و که دارای سایت تولیدی در چین هستند به این کار علاقه کمتری نشان می‌دهند. رویترز می‌گوید خودروهای ساخت چین در حال حاضر ۸ درصد از کل فروش خودروهای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند و این رقم می‌تواند در سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد برسد. همچنین داده‌ها نشان می‌دهد چین با پشت سر گذاشتن ژاپن به بزرگ‌ترین صادر کننده خودرو در جهان تبدیل شده است. کارلوس تاوارس رئیس استلانتیس سال قبل درباره خطرات برندهای چینی برای خودروسازان اروپایی هشدار داد و گفت که برخی محصولات برقی این کشور همچون ام جی ۴ می‌توانند ۲۰ درصد ارزان‌تر از خودروهای معادل ساخت اروپا باشند. البته استلانتیس در حرکتی دیگر ۱.۶ میلیارد دلار سهام لیپ موتور چین را خریداری کرد تا دسترسی بهتری به بازار این کشور داشته باشد.

 

  •  
منبع خبر: