- صفحه اصلی
- درباره ما
- شرکتهای مجموعه
- کرمان موتور
- خودروسازان بم
- آرمان موتور ارگ
- خدمات و تجارت بم خودرو
- عمران ارگ
- نگین بم
- مجموعه های خودرو مهر
- قوای محرکه کرمان خودرو
- توسعه و عمران ارگ
- سازمان مناطق گردشگری جهان
- کادک
- گروه اقتصادی کرمان خودرو
- کارگزاری کارآمد
- آرمان الکتریک
- خدمات بین المللی کرمان خودرو(K.VIS)
- شرکت واسپاری کرمان موتور
- شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL)
- اخبار
- ارتباط با ما
- آلبوم تصاویر
- خبرنامه الکترونیک
- سایر خدمات کرمان خودرو
باید در کرمان خودرو نگاهمان را به استان و جنوب شرق پررنگ تر کنیم
وی گفت همه باید بخاطر نعمت بزرگ کرمان موتور و ارگ جدید خدا را شاکر باشیم. من هیچگاه نتوانستم تحلیل درستی از چگونگی عنایتی که خداوند به استان کرمان و شهرستان بم کرده است، داشته باشم. آنطور که آمار نشان می دهد در حال حاضر 21 هزار شغل در ارگ جدید ایجاد شده و ممکن است تا آخر سال به 25 هزار نفر برسد آن هم در منطقه ای که قبلا هیچ مزیتی وجود نداشته است پس باید هم شکرگزار خداوند باشیم و هم قدردان مدیرانی که همت کرده و این مجموعه را ایجاد کردند.
ایشان با بیان اینکه نقش تاسیسی بنیانگذاران گروه در ابتدا نقش بزرگی بوده است تصریح کرذ،چنانچه دقیق مقایسه کنیم متوجه می شویم نقش آقای شه بخش که در آن شرایط بحرانی موفق شدند شرکت را حفظ و اینگونه ارتقا دهند بسیار پررنگ تر از نقش تاسیسی است. این را با تمام وجود می گویم چون وضع گذشته را خوب به خاطر می آورم و اینجا هم جایی است که باید مجددا این خدمت بزرگ یادآوری شود.بخاطر می آورم روزی که پس از فوت مرحوم سجادی به اینجا آمدم دوستان و مدیران وقت گزارشی از وضعیت شرکت دادند. آن زمان حدود 3000 دستگاه خودروی لیفان 520 تولید می کردیم که از نظر ما خودروی مناسبی برای عرضه به مشتریان کرمان خودرو نبود، محاسبات هم نشان میداد که گروه به جز بدهی های شرکت قوای محرکه فقط 450 میلیارد تومان بدهی سررسید شده دارد.
وقتی که آقای مهندس شه بخش به اصرار من مسئولیت صنایع خودروسازی را به عهده گرفت دوباره شرکت را از نو تجدید ساختار کرده و بنیان گذاشت و امور را پیش برد و امروز به لطف خدا در وضعیت بسیار مطلوبی هستیم. اینجا لازم میدانم نکته ای را به خود و بعد به دوستان متذکر شوم، یک سری اتفاقاتی می افتد و تصمیمات وکارهایی صورت میپذیرد که در صورت پایبندی به اصول و اخلاص در عمل وحفظ اصالتها و صداقتها و صمیمیت و همکاری و همراهی منتج به بقای کار خواهد شد و الا خیلی از طرح ها و کارها بوده که خوب شروع شده اند اما چون افراد از اصالتها فاصله گرفته اند و سقوط همواره در چند قدمی هر کاری است، منجر به شکست شده اند. امیدوارم همه ما که دور این میز نشسته ایم همچنان بتوانیم به اصالت و اهدافمان پایبند باشیم.
ایشان فرمودند در این مجموعه طی سی سال گذشته اتفاقاتی افتاده که سهم من در کار مهندسی ناچیز بوده، البته گاهی بعضی از مشکلات را از دوش مجموعه برداشته ام ولی در واقع نقش من در مقایسه با دیگران بسیار کم رنگ تر بوده است و امروز که خدمت شما هستم هیچ طلبی از مجموعه ندارم چون برداشتی که در عرصه اجتماعی و اقتصادی داشته ام بیشتر از دیگران است. مشکلی که بنده و دوستان باید به آن توجه داشته باشیم این است که امتحانات الهی پایانی ندارد و باید یکدیگر را توصیه به حق و صبر و مقاومت کنیم. اول از همه خودم نیازمند نقد هستم. باید بتوانیم زمینه های جذب عنایت الهی را در خودمان حفظ کنیم. اگر این استعدادهای ما برای جذب عنایت الهی کم شود توفیقات ما هم خود به خود کم خواهد شد لذا در مسایل اجرایی بیان چند نکته را ضروری میدانم تا دوستان الگوی برنامه های آینده قرار دهند.
در موضوع آمایش ابتدا همه همکاران به حق ایستادگی کردند که ایجاد صنعت خودرو در بم اتفاق بیفتد، هم طرف خارجی (شرکت دوو) اصرار داشت و هم آقای سجادی و تیم ایشان تاکید داشتند به هر حال این تصمیم خوبی بود که بم یک سهم مهمی از صنعت کشور داشته باشد. الان که در خدمت شما هستم باید مراقبت کنیم که بارگذاری صنعت در بم بیش از ظرفیت نباشد چون دوباره قرار نیست که جای کرمان و بم عوض شود یا جای تهران و بم عوض شود. همان اتفاق بدی که در اصفهان افتاد، بارگذاری زیاد صنعتی کمر اصفهان را شکست. آن روزی که شورای انقلاب به اشتباه تصمیم گرفت ماشین آلات فولاد هرمزگان را به مبارکه اصفهان منتقل کند و فولاد مبارکه تاسیس شود فکر امروز را نکرده بودند که تکلیف آب و محیط زیست چه میشود.
فکر میکنم که ما در کرمان خودرو باید نگاهمان را به استان و جنوب شرق پررنگ تر کنیم و جز خطوط اصلی تولید که حتما باید در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید فعال باشند، تا میتوانیم واحدهای فرعی از جمله قطعه سازی ها را به سایر شهرهای استان منتقل کنیم و سایر شهرستانها را نیز قدری ارتقا دهیم تا منجر به کوچ وسیع جمعیتی به سمت بم نشود. منظورم جا به جایی وسیع جمعیت خصوصا از سمت بلوچستان به بم است نباید ایرانشهری ها و سراوانی ها به بم بیایند. با این اتفاق اینجا دیگر نه بم هست نه سراوان، نه بم هست نه ایرانشهر و اختلاط های جمعیتی آینده این منطقه را به لحاظ هویتی دچار مشکل میکند لذا باید از الان همانگونه که پروژه هایی را در سیستان و بلوچستان پیگیری کرده ایم با نگاه جدیدی به توسعه شهرستانها بیندیشیم.
موضوع دوم که بخوبی هم در این گزارش آمده بود این است که کرمان خودرو با دو پلتفرم و با تنوع محصولات به سمتی میرود که خودروساز شود. این اقدام بسیار مبارکی است اما نکته ای که باید متذکر شوم این است که خودروساز باید خودروهای به روز تولید کنددر ملاقات قبلی با وزیر صمت به ایشان گفتم در ایران هنوز خودروی 405 ، 206 ، 207 و 2008 به اسم پژو یا ... تولید میشود، سه ماه پیش که فرانسه بودم هیچ یک از این خودروها را در خیابان های فرانسه ندیدم، حتی خودروی2008 هم پیدا نمیشد و 3008 جایگزین شده بود. اگر قرار باشد ما خودروساز شویم نباید دوباره همان اتفاقی بیفتد که در ایران خودرو و سایپا افتاد، حتما باید خودروهای ما به روز شوند و بطور مداوم باید این اصلاحات در محصولات شکل بگیرد.
توصیه بعدی مربوط به نمایندگی هاست، آنها باید جزئی از شرکت تلقی شوند شما جمعا 123 نمایندگی دارید که برند و تابلوی شرکت را در شهرهای مختلف حفظ کرده و بالا برده اند. در این نمایندگی ها انسانهای شایسته حتما فراوانند و شاید افراد نا مناسب هم وجود داشته باشند که طبیعتا در یک روندی تسویه خواهند شد. باید نگاه به نمایندگی ها همان نگاهی باشد که مدیران به همکاران و کارکنان دفتر خودشان دارند، باید یگانگی و یکی بودن با نمایندگی ها را حفظ نمود در اینصورت چنانچه تولید هم بیشتر شود نقش نمایندگی ها برای فروش افزایش پیدا میکند.
نکته مهمی که در مذاکره با آقای مهندس شه بخش به آن اشاره داشتند این بود که در ادامه سیاستهای گذشته، شرکتها باید خودشان تولید منابع و درآمد کنند و دوستان اصراری بر تقسیم سود نداشته باشند،البته بنده لازم میدانم اصلاحیه ای به این سیاست اضافه کنم. در آن مقطع زمانی کرمان خودرو خودش در معرض شکل گیری و در موضع استقرار بود ولی حالا روابط سازمانی کرمان خودرو و کرمان موتور کاملا در چارچوب قانون تجارت حاکم است و بین کرمان خودرو و گروه و سازمان عمران در بالادست هم باید همین روابط قانون تجارت حاکم باشد لذا توصیه میکنم در این زمینه قدری منعطف تر برخورد کنیم و البته به طرف دیگر هم قاطعانه عرض میکنم ، هر منابعی که به عنوان سود سهام به مجموعه اضافه شود به هیچ وجه نباید به سمت هزینه های جاری برود و تنها باید صرف سرمایه گذاری و توسعه در نقاط استان شود یعنی هیچ وقت نباید کرمان خودرو هزینه های جاری گروه یا سازمان عمران را تامین کند بنده اساسا موافق این روش نیستم. هم مدیران عامل و هم هیئت مدیره شرکتها باید قاطع باشند و به سمتی برویم که انشاله اگر منابعی هم از کرمان خودرو بیرون آمد صرف برنامه های توسعه صنعتی استان و جنوب شرقی شود.
در پایان صمیمانه از آقای مهندس شه بخش و فیروزی و همکارانشان تشکر میکنم خدا شما را برای آینده ایران و اسلام حفظ کند. ضمنا در گفتگو با آقای وزیر به ایشان عرض کردم خودروسازان خصوصی همواره درگیر دو مشکل در این صنعت هستند اول تحریم های خارجی که هنوز هم آزار دهنده است و دوم تغییرات پی در پی قوانین و مقررات، به ایشان گفتم بهتر است این دستورالعمل ها را کنار بگذارید چون از این مقررات فقط خودروهای فرسوده و قدیمی بیرون می آید. وقتی شما تکلیف به 50 درصد ساخت داخل می کنید و بابت 50 درصد بقیه تعرفه پرداخت نمی کنید برای خودروساز به صرفه است که روی یک مدل 50 درصدی تکیه کرده و همان را تولید کند، چون مشمول معافیت میشود.
پیشنهاد دادم دو تعرفه ساده بگذارید، اول روی خودروی ساخته شده خارجی برای حمایت از صنعت مونتاژ در ایران و دوم بر قطعات وارداتی تا از قطعه ساز داخلی حمایت کنید. این دو تعرفه را به هر روشی می خواهید تنظیم کنید اما باید بدانیم که تعرفه 10 سال همین است و دیگر بین قطعه اول و قطعه n ام هیچ فرقی وجود ندارد. هر کسی قطعه وارد میکند چه خودروساز باشد چه کامپرن ساز، باید تعرفه اش را پرداخت کند. گفتم همین یک کار را اگر انجام دهید بستر را برای تولید خودروهای به روز و با کیفیت فراهم کرده اید و اینکه اگر آن مقررات را که به واسطه دو خودروساز عزیز (سایپا و ایران خودرو) گذاشته شده، کنار بگذارید و ساده سازی کنید، خدمت بزرگی به صنعت خودرو کشور کرده اید. ظاهرا ایشان در مقام گفتگوی اولیه ای که شکل گرفت پذیرفته اند تا در این زمینه کمک کنند. البته به ایشان عرض شد در ملاقات های آینده که آقایان مهندس شه بخش و سایر دوستان به حضور میرسند گزارش هایشان را ارائه و درخواستهایشان را عرضه می کنند. انتظار داریم این خدمت را به صنعت خودرو ایران بکنند اگر چه مطمئن نیستم در آینده موفق به این کار بشوند یا خیر. والله اعلم.
پست الکترونیکی: info@kaic.ir
کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف
کدپستی : 8916833567
به گروه صنایع خودرو سازی کرمان می باشد. طراحی و اجرا: شرکت توسعه پردازش جام جم Powered by DCMS 3.2