پنجشنبه, 25 اردیبهشت 1404
منو اصلی

 

خودروسازی به سبک کرمان موتور و نه به مونتاژ کاری!

 

عهد کرمان موتور وقطعه سازان برای خودکفایی تا سال ۱۴۰۷.

نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تامین شرکت کرمان موتور ۸ دی ماه ۱۴۰۳ با حضور نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و بیش از ۲۵۰ شرکت و مجموعه قطعه سازی از سراسر کشور و جمعی از اصحاب رسانه درسالن همایش های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزارگردید.مهندس فیروزی مدیرعامل شرکت در نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تامین وعده داد با همکاری و کمک قطعه سازان تا سال1407این شرکت سالیانه ٣٠٠ هزار دستگاه خودرو با بومی سازی ٨٠ درصد تولید خواهد کرد.  

 سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور در ابتدای این مراسم عنوان کرد:شرکت کرمان موتور از سال 1371 یعنی 30 سال پیش که کار خود را آغاز کرد تا مدت‌ها به عنوان یک مونتاژکار شناخته می‌شد، البته کلمه مونتاژکار به خودی خود چیز بدی نیست اما چند سالیست که در کشور ما با بار منفی معنایی مواجه شده است. کرمان موتور نه بخاطر این بار منفی که بخاطر تجربیاتی که در سالهای فعالیت خود داشته و به دلیل اینکه عملیات مونتاژ با تغییر و تحولات سیاسی همواره دچار مشکل شده و اشتغال در صنعت را با تهدید مواجه می کرد، ناگزیر  به سمت طراحی و ساخت قدم برداشته است.

میثاق مشترک با قطعه سازان برای باز تعریف خودروسازی:

مدیرعامل کرمان موتور دراین جلسه که باحضور قطعه سازان کشور برگزار شد با بیان جملات بالا به تشریح برنامه های این شرکت در خصوص تبدیل شدن به یک تولیدکننده گفت: ما مسیر خودرو ساز شدن را انتخاب کرده ایم و امروز با توجه به تصمیم اخیر کرمان موتور، قطعه سازانی که مایل به همکاری با کرمان موتور هستند با برنامه ای با عنوان " عهد 1407 " آشنا خواهند شد تا در کنار هم تا سال 1407 ثابت کنیم که خودروسازی در کشور ما با انتظارات افکار عمومی قابل جمع است. هرچند می دانیم که افکار عمومی دیدگاه خوبی به خودروسازی کشور ندارد ولی ما با تصمیم مشترک جهت پیاده‌سازی برنامه‌های ارائه شده این عهد را می بندیم که در سال 1407 این برداشت از صنعت خودرو ما حذف شده باشد. و برای نیل به این هدف باید به سمت طراحی و افزایش ساخت داخل گام برداریم. البته باور داریم بدون همکاری شما این راه ناهموار است.

 ما در این برنامه مسیر خودرو ساز شدن را انتخاب کرده ایم:

مدیرعامل شرکت کرمان موتور افزود: این عهد را در شرایطی با قطعه سازان خواهیم بست که که کشور ما تحت تحریم است، منازعات منطقه‌ای خاورمیانه شدت گرفته و نقش فزاینده تنش چین و آمریکا در اقتصاد جهانی نیز بیش از پیش احساس می‌شود. همه این موارد به عنوان پیش فرض، موانعی در صنعت خودرو ایران ایجاد می کنند. علیرغم این پیش فرضهای خارجی و پیش بینی چالش‌های داخلی که مواردی مانند چالش‌های ارزی، تامین منابع مالی، سیاسی بودن صنعت خودرو، کمبود نیروی انسانی متخصص و ... را شامل می‌شود، وکرمان موتور مصمم به پیشبرد برنامه های خود است.

شرایط فعلی ما در صنعت خودرو چگونه است؟

سامان فیروزی در ادامه راه حل کرمان موتور برای غلبه بر چالش های یادشده تا سال 1407 را اینطور تشریح کرد: کرمان موتور در سال 1402، هفتاد و دو هزار خودرو تولید کرده است که 50 درصد آن خودروهای داخلی بودند و 50 درصد خودروهای مونتاژی و CKD بودند. امسال هدف تولید 120 هزار دستگاه بود که متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در مجموعه تحولات امسال رخ داد محقق نشد اما امسال را انشاالله با عدد قابل قبول 90 هزار دستگاه به پایان خواهیم رساند. در سال 1402 کرمان موتور رشد تولید 102 درصدی را تجربه کرد و درآمدهای عملیاتی 1.3 میلیارد دلاری نتیجه این فعالیت بوده و امروز برای تولید 300 هزار دستگاه خودرو، نیازی به سرمایه گذاری نداریم. همه سرمایه گذاری‌ها انجام شده، خطوط تولید آماده است و از بحث پرس شاپ گرفته تا رنگ و مونتاژ همه ظرفیت بهره برداری 300 هزار دستگاهی را ایجاد کرده‌اند.

صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور به شدت سیاسی وتحت فشار تحریم ها و منازعات منطقه ای است: 

فیروزی با بیان اینکه خودرو به موضوعی سیاسی در کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: متاسفانه این صنعت تاثیرپذیری زیادی از منازعات سیاسی و منطقه ای و تحریم های بین المللی داشته و در هر دوره کسانی برای معروفیت خود به صنعت خودرو کشور حمله می کنند و دستاوردهای مهندسین و کارگران سختکوش را بدون توجه به آثار تحریم و مشکلات تولید نادیده میگیرند. 

4 اقدام راهبردی کرمان موتور برای عهد1407:

مدیرعامل کرمان موتور اتفاقاتی که در آینده پیش روی این شرکت خواهد بود را اینچنین توصیف کرد:
• کرمان موتور در سال 1407 صد در صد ظرفیت تولید را تکمیل کرده و 300 هزار دستگاه خودرو را وارد بازار خواهد کرد.
• کرمان موتور در زمان باقیمانده تا 1407، بیش از 300 میلیون دلار در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری خواهد کرد که انتظار می رود منجر به خلق 12 مدل خودروی جدید باشد.
• هشت مدل از 12 مدل برنامه ریزی شده خودروی هیبریدی و برقی خواهد بود و 4 مدل نیز خودروی بنزینی عرضه می‌شود.
• 80 درصد از سبد محصولات خودرویی کرمان موتور از برند بومی خواهد شد. 30 درصد این سبد هیبریدی و 10 درصد برقی و 60 درصد بنزینی خواهد بود.

برنامه کرمان موتور برای نیل به اهداف عهد1407:

سامان فیروزی در تشریح برنامه کرمان موتور در راه رسیدن به اهداف 1407 گفت: تمرکز کرمان موتور در مسیر این برنامه بر روی زنجیره تأمین گروه است. زنجیره تأمین کرمان موتور گروهی توانمند خواهد بود که توان تاب آوری در خصوص چالش‌هایی که پیش از این مطرح شد را داشته باشد. این مورد به نحوه همکاری قطعه‌سازان با خودروساز بستگی دارد و باید تعاریف جدیدی برای این همکاری داشته باشیم تا بتوانیم برنامه را در مقابل تغییرات بیمه کرده و از این فضای کسب و کار متغیر عبور کنیم.مسأله دیگر که بسیار در این مسیر مهم خواهد بود، تعهد کرمان موتور به تحقیق و توسعه است. یکی از مواردی که بر قول روی آن پافشاری می کنیم صرف حداقل 3درصد از درآمد در زمینه تحقیق و توسعه است.

او افزود: استراتژی اصلی کرمان موتور تا زمان رسیدن به 1407، مانند اغلب خودروسازان جهان برقی سازی است. البته این نه تنها به معنای تولید خودروی برقی که افزایش نقش انرژی‌های پاکی چون برق در خودرو می باشد.در کنار موارد ذکر شده، نکته مهم دیگر در استراتژی کرمان موتور بازتعریف رابطه اقتصادی با قطعه سازان و زنجیره تأمین است. رویکرد شرکت از یک رویکرد تارگت پرایس (قیمت محاسباتی) به رویکردی مذاکره محور تغییر کرده و هر تفاهم نامه‌ای بر اساس مذاکره بین طرفین شکل خواهد گرفت.

مدیرعامل کرمان موتور در موضوع خلق و کسب دانش، بحث شراکت با زنجیره تأمین را مطرح کرد و گفت: اگر کرمان موتور دانشی کسب می کند باید قطعه ساز همکار این شرکت هم در فرآیند قرار داشته باشد و بالعکس. اگر این اتفاق نیفتد اولین نتیجه منفی آن طولانی شدن زمان طراحی، تولید و عرضه محصول به بازار خواهد بود ولی اگر از ابتدای امر همه فعالیت‌ها با همکاری خودروساز و زنجیره تأمین انجام گیرد ، زمان فکر و ایده تا عرضه به بازار 20 تا 25 درصد کاهش پیدا می کند. این عدد از مطالعه تجربه شرکت‌های بزرگی مانند نیسان، رنو و هیوندایی به دست آمده است.با استفاده از چرخه اطلاعاتی و خلق دانش و مشارکت و رویکرد مذاکره محور زنجیره تأمین چابک، تاب‌آور و با بهره‌وری بالا در کنار کرمان موتور ایجاد میگردد، سعی و خطاها کاهش پیدا کرده و در همه مسائل فنی از تکرارها جلوگیری می شود که در نتیجه منجر به کاهش زمان تولید و عرضه خواهد بود.

طی این روند از زمان برنامه ریزی محصول، توسعه محصول، توسعه خودرو، توسعه قطعات و در نهایت تولید تجاری خودروها، سرمایه‌گذاری بهینه می‌شود و این مواردی است که برای رقابت‌پذیری قیمت محصول باید مدنظر داشته باشیم. دوره جدایی منافع قطعه ساز و خودروساز به پایان رسیده و اگر یک محصول موفق شود هر دو سمت ماجرا موفق خواهند بود، در غیر اینصورت هیچ کدام طعم موفقیت را نمی چشند. این اساس همکاری مشترک است..

در این طرح نقش قطعه ساز، نقش خودروساز و اهداف تعیین شده برای همه مشخص است و در نهایت محصولی ارائه خواهد شد که منافع همه را تضمین کرده و سودآوری خواهد داشت. در کنار این موارد باید به رشد پایدار و منافع سهام داران توجه داشت که این مورد اصل حفظ و تداوم یک کسب و کار است. البته همه موارد مطروحه در صورتی محقق خواهد شد که هدف 300 هزار دستگاهی محقق شده و تولید اقتصادی انجام شود که در غیر اینصورت و عدم دستیابی به هدف اقتصادی بودن تولید، در واقع این برنامه به نتیجه نرسیده است.

هیوندای الگوی اهداف 1407:

فیروزی در بخش تحقیق و توسعه کرمان موتور از بنچ مارک هایی مانند فولکس واگن که با 8 درصد درآمد خود به تحقیق و توسعه می پردازند نام برد و گفت: کرمان موتور با الگوبرداری از شرکت هیوندایی در گام نخست این هدف را با میزان 3 درصد درنظر گرفت. تحقیق و توسعه باید منجر به بروز فن‌آوری های نوین و تولید خودرو باکیفیت و مقرون به صرفه باشد. البته منظور از مقرون به صرفه بودن ارزان بودن نیست، بلکه منظور خودرویی با قیمت رقابتی است و اگر بتوانیم با این برنامه خودرویی تولید کنیم، باعبور از مونع تولید و کاهش هزینه‌های سرمایه گذاری می توانیم این هدف را لمس کنیم.

وی در گام نهایی این برنامه از قصد کرمان موتور برای گسترش هفتاد درصدی زنجیره تأمین داخلی در سال 1407 صحبت کرد و گفت: هرچند این اهداف در مقایسه با خودروسازان جهان نیز بلندپروازانه به نظر می رسد و دیگران برای نیل به این هدف سال 2035 را انتخاب کرده اند تا 45 درصد سبد محصولات خود را برقی کنند اما با توجه به بحران ناترازی کشور و توجه کرمان موتور به فرصت ایجاد شده برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی ها و قوای محرکه نوین، برای این هدف زمان کوتاه تری را در نظر گرفتیم.

مدیرعامل کرمان موتور در پایان این مراسم از عرضه زودهنگام محصولات داخلی کرمان موتور مانند "شدو" خبر داد.

تاسیس دانشگاه کرمان موتور :

مدیرعامل کرمان موتور در ادامه از تاسیس دانشگاه کرمان موتور در ماه‌های آتی خبر داد و اذعان داشت: دانشگاه کرمان موتور در شهر البرز را در آینده ای نزدیک تاسیس و از نیروهای فارغ التحصیل در مجموعه خود استفاده خواهیم کرد.

فیروزی از نصب و راه اندازی اولین خط موتور GDI توسط کرمان موتور خبر داد و گفت: خط تولید موتورهای DSD را نیز در سه ماه آینده راه اندازی خواهیم کرد.وی با اشاره به آغاز طراحی و تولید پلتفرم p12 و خودرو شادو در این شرکت خاطرنشان کرد: توسعه محصول بر روی پلتفرم KP1 از دیگر برنامه‌های آینده کرمان موتور خواهد بود.

 

ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول کرمان‌موتور نیز در بخش پایانی این همایش اذعان کرد.

شرکت کرمان‌موتور برای تولید یک محصول برقی روی ایگل برقی سرمایه‌گذاری کرده که بخش طراحی و مهندسی آن توسط تیم خودمان صورت گرفته است. همچنین ایگل هیبریدی نیز روی پلتفرم PS1 توسعه یافته که در حال انجام تست‌های اولیه و همچنین توسعه مهندسی است. درباره پلتفرم جدید KP1 و KP2 باید عرض کنم که هر دو پلتفرم به منظور سهم داخلی‌سازی بیشتر بوده که کرمان‌موتور را به یک خودروساز تبدیل سازد.

در زمینه پلتفرم PS1 یادآوری مینمایم که 70 درصد از آن داخلی‌سازی شده و درخصوص زنجیره تامین باتوجه به تکنولوژی پلتفرم‌های جدید، بایستی مسیر پیشرفت و توسعه را دنبال کنیم تا بتوانیم محصول باکیفیت و قطعات جدید و تکنولوژی پیشرفته را به تولید برسانیم، و به منظور ارتقای تکنولوژی در پلتفرم‌ها از زنجیره تامین داخلی استفاده کردیم که بتوانیم به خوبی سهم داخلی سازی را افزایش دهیم.»

 الویت کرمان موتور تامین قطعات از یک منبع است

علی بهرامی، مدیرعامل شرکت کادک با اشاره به همکاری این شرکت با ۱۴۳ تامین کننده قطعه در ۱۷ استان کشور عنوان کرد: بیش از ۲ هزار شماره فنی قطعات در کشور به تولیدات شرکت کرمان موتور اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه الویت کرمان موتور تامین قطعات از یک منبع است، افزود: در تولید هر قطعه به بیش از یک شریک تجاری نیاز نخواهیم داشت، اما برخی مواقع به واسطه بعضی محدودیت‌ها ممکن است دنبال منابع دیگر نیز برویم.

بهرامی بهبود مستمر در روند تولید را از برنامه‌های کادک عنوان و بیان کرد: سیاست کادک، جلوگیری از تکرار هر گونه اشکال در کیفیت تولید توسط قطعه سازان زنجیره تامین است

وی با اشاره به قرارداد ۲۰ همتی کادک با قطعه سازان یادآور شد: از آنجا که کرمان موتور و قطعه سازان هر دو بخش خصوصی هستند، انتظاراتی را در قرارداد‌های خود تعریف نخواهیم کرد. ضمن اینکه هیچ قرارداد حقوقی و موضوع قضایی با زنجیره تامین نداشتیم و همه موارد با مذاکره پیش رفته است.

مدیرعامل شرکت کادک با بیان اینکه بزرگ شدن زنجیره تامین و کادک به صلاح صنعت خودروسازی کشور نیست، ادامه داد: نیاز است به سمت تیرینگ شدن قطعه سازان حرکت کنیم و بر این اساس کادک، اساسنامه تیرینگ را در سال آینده تهیه و تدوین خواهد کرد.

بهرامی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های قطعه ساز در هفت الی هشت سال گذشته حرکت رو به رشدی نداشته اند، اذعان داشت: تعدادی از قطعه سازان کماکان تمایل دارند همان قطعات پراید، پژو و سمند را تولید کنند، در حالی که ما  برای توافق با شرکت‌های قطعه سازی نیازمند تولید قطعات با تکنولوژی روز هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت برخی قطعات تولید شده توسط سازندگان داخلی ۴۰ تا ۴۵ درصد گران‌تر از قطعات خارجی است، افزود: متاسفانه در برخی شرکت‌ها هنوز ادبیات قیمت تمام شده و رقابت پذیری محصول پیاده سازی نشده و در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد قطعات نیازمند بازنگری در قیمت گذاری است.

مدیرعامل کادک با اشاره به هفت شاخص مهم به عنوان الزامات زنجیره تامین در سال ۲۰۲۵ تشریح کرد: اثر موثر هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها، مزیت رقابتی، مدیریت ریسک، تغییر استاندارد‌های محیط زیست و منابع انسانی باید مورد توجه ویژه کادک و قطعه سازان قرار بگیرد.

بهرامی در پایان با اشاره به اینکه حال مردم با خودرو ایرانی خوب نیست، بیان کرد: از زنجیره تامین و تیم کادک انتظار می‌رود با برنامه ریزی و عملکرد مناسب به حال خوب جامعه کمک کنند.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان