نکات مهمی که باید دانست.

به نظر شما مایع خنک کننده یا ضد یخ ماشین تاریخ انقضا دارد؟ آیا میتوان این مایع ضروری را تا چند سال در انبار نگهداری کرد؟ مقاله پیش رو به بررسی پاسخ این سؤالات اختصاص دارد.
یکی از مهمترین مایعات بکار رفته در پیشرانههای درونسوز مایع خنک کننده یا ضد یخ است. این مایع معمولاً به رنگهای سبز، زرد یا صورتی تولید شده و در رادیاتور ریخته میشود تا درون پیشرانه به گردش درآید. اگرچه واژههای مایع خنک کننده و ضدیخ معمولاً بجای یکدیگر استفاده میشوند اما تفاوتهایی بین آنها وجود دارد. ضدیخ مایعی است که با آب ترکیب میشود تا همان خنک کنندهای که دربارهاش صحبت میکنیم به وجود آید. پی اچ مایع خنک کننده زمانی که در معرض هوا قرار گیرد تغییر میکند و افزایش اسیدیته میتواند تواناییهای آن در جلوگیری از خوردگی و زنگزدگی را از بین ببرد.
اما از کجا بدانیم که مایع خنک کننده خراب شده است؟ نشانههایی وجود دارد که تاریخ انقضای این مایع را مشخص میکند. اکثر ضدیخها با رنگهای روشن تولید میشوند اما با گذشت زمان و خرابی به رنگ قهوهای مشابه زنگزدگی آهن درمیآیند. از دیگر نشانهها میتوان به بوی نامطبوع ظرف حاوی ضدیخ خراب و تشکیل لجن در کف ظرف اشاره کرد. این نشانهها به از بین رفتن مواد تشکیل دهنده ضدیخ اشاره میکنند. همچنین با استفاده از نوارهای پی اچ میتوان میزان اسیدیته مایع خنک کننده خودرو را بررسی کرد. دستگاه هیدرومتر نیز به بررسی خواص ضدیخ و ضد جوش مایع موردبحث کمک خواهد کرد. استفاده از مایع خنک کننده خراب در رادیاتور مشکلات زیادی را ایجاد میکند. مایعی با تاریخ منقضی شده و یا بیکیفیت میتواند باعث داغ کردن پیشرانه شود و با گذشت زمان خوردگی و سوراخ شدن رادیاتور، واترپمپ و دیگر قطعات فلزی را در پی داشته باشد. واضح است که چنین مشکلاتی هزینه زیادی را در بر خواهند داشت.