جالب است بدانید که دماسنجی که در اتومبیل خود دارید، در واقع یک «دماسنج» نیست و از نظر فنی، یک «ترمیستور» محسوب میشود
وسیلهای که به جای انبساط و انقباض مایعی مانند جیوه، بر اساس جریان برقی که درجه حرارت میتواند ایجاد کند، عدد مربوط به آن را نمایش میدهد. مطابق گزارشی که در «واشنگتن پست» آمده، در بسیاری از خودروهای امروزی، ترمیستوری در جلو و در جایی نزدیک به جلوپنجره کار گذاشته میشود. همین موضوع باعث میشود که مشکلات زیادی در مورد دقت دماسنج داشبورد وجود داشته باشد.
هر شخصی که تاکنون راهرفتن را بر روی ماسهها در یک روز گرم تابستانی یا گرمای برخاسته از ملات سیمان را تجربه کرده باشد، بهخوبی میداند که اثر گرمای خورشید بر روی زمین، بسیار بیشتر از هوای اطراف آن است. حال در نظر بگیرید که ترمیستور خودروی شما در فاصلهای نزدیک به سطح زمین قرار دارد. در نتیجه، میتواند گرمای ساطع شده از زمین را به خود جذب کند. بنابراین در بیشتر مواقع در روزهای گرم سال، دمایی که شما در جلوی خود مشاهده کنید، بیشتر از دمای واقعی محیط اطرافتان است؛ چرا که گرمای آسفالت بر اطلاعات دمایی دریافتشده توسط خودرو تأثیرگذار خواهد بود.
البته در هنگام شب، گرمای کمتری از سطح زمین دریافت میشود و دقت «ترمیستور» وضعیت بهتری دارد؛ موضوعی که در یک روز ابری و زمانی که خورشید قادر نیست نور خود را بهراحتی به سطح زمین برساند، و همینطور در زمانی که خودرو با سرعت بسیار بالا حرکت میکند، نیز صدق میکند.
ترمیستور خودروی شما در فصل زمستان نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد. به دلیل اینکه این وسیله معمولاً نمیتواند دمای بین بالا و پایین انجماد را مشخص کند، نمیتواند ابزار خوبی برای تشخیص یخزدگی سطح جاده باشد.
با همه این محدودیتها، دماسنجها همیشه ابزاری جذاب برای استفاده در اتومبیلها هستند، اگرچه نتوان نسبت به عدد دمایی که نشان میدهند، چندان اعتماد کرد. شاید بهتر است که به برنامه هواشناسی موجود در تلفن همراهتان نگاهی بیاندازید؛ البته در مواقعی که پشت فرمان، در حال رانندگی نیستید.