جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نشست مطبوعاتی مهندس شه بخش با اصحاب رسانه

پس از اظهارات اخیر یکی از فرماندهان نظامی استان کرمان در مورد مسائل سیاسی و اقتصادی استان کرمان و ایراد اتهاماتی نسبت به برخی افراد و چهره‌های سیاسی، اقتصادی و فعال در حوزه کارآفرینی و توسعه استان کرمان؛ محمدرضا شه‌بخش مدیرعامل گروه صنایع خودروسازی کرمان نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد.  

 آقای مهندس شه‌بخش که در یک نشست خبری درجمع خبرنگاران و رسانه‌های منطقه شرق استان کرمان حضور یافتند،اظهارداشتند .امروز چون در آستانه شروع گام دوم توسعه هستیم لازم دیدم با اصحاب رسانه های محلی گفتگو داشته باشم و از این طریق گزارشی را به مردم عزیز ارایه نمایم . البته کمابیش دوستان از اهداف ایجاد صنایع خودروسازی کرمان در منطقه محروم بم مطلع هستند و اینکه این گروه در طول سالیان دور متاثر از تغییر در سیاستهای مدیریتی و بین المللی چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته و علیرغم شروع فعالیتها از سال 1370 به جز مقطعی به دلایل فوق دچار رکود تولید بوده  به گونه ای که میتوان گفت استفاده کامل از ظرفیت واقعی تولید همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 آغاز گردیده و با رشد متوازن در سالهای پیش رو تولید از 20000 دستگاه به 100000 دستگاه در سال 95  رسیده است در زمینه داخلی سازی نیز این روند از 16 درصد به 27 درصد ارتقا یافته و بزرگترین تاثیر  این کار آفرینی رشد اشتغال از 4500 نفر به بیش از 10000 نفر در منطقه طی چهار سال مورد بحث بوده است . متذکر میشوم متاثر از فعالیتهای گروه در ارگ جدید دولت خدمتگذار جمعا به میزان 3300 میلیارد تومان درآمد از بابت حقوق گمرکی ،مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد شرکتها و شماره گذاری اخذ نموده است به نظر میرسد در همین دوره چهار ساله مجموع هزینه های پرداختی دولت در منطقه کمتر از 3000 میلیارد بوده  است .لذا نتیجه میگیریم چنانچه از فعالین غیر دولتی و بخش خصوصی که هیچ وابستگی به منابع بودجه ،دولتی و نفتی ندارند استقبال نماییم می توانیم منطقه را ار محل ظرفیت های خودش اداره کنیم .البته این دستاوردها منهای سایر ظرفیتها چون اشتغال و فعالیتهای اقتصادی و غیر مستقیم در منطقه است .

آقای شه بخش در پاسخ به اظهارات یکی از مسئولین نظامی استان فرمودند . اخیرا یکی از برادران ما نسبت به فعالیت‌های برخی افراد و شرکت‌ها از جمله کرمان موتور صحبت‌هایی کرده‌ اندکه بنده نیاز می‌بینم در خصوص این سخنان نیز توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی و تشریح دستاوردهای گروه صنعتی کرمان خودرو در اقتصاد و اشتغالزایی منطقه ارائه کنم.

اولا : نظر ما این است که قدرتی که ناشی از قانون در اختیار ارکان نظامی ، انتظامی و امنیتی  است برای ایجاد نظم ،تضمین فعالیت سالم و برخورداری از آزادی های مصرح در قانون اساسی در نظر گرفته شده که قطعا آزادی بیان یکی از آنهاست . امید دارم من و دیگران ظرفیت داشته باشیم از آن به درستی استفاده کنیم .و با استمرار مسئولیتهای اجتماعی خودمان خدمات مناسبی را به جامعه ارایه کنیم. ثانیا : از مجموعه فعالیتهایی که بر شمردم هیچ یک مانع خدمات مشابه دولتی نشده است . هیچکس نمیتواند ادعا کند این فعالیتها ناشی از رانت یا انحصار بوده است . همه آنچه در این زمینه داده شده زمین است که به وفور در منطقه موجود و در حال حاضر هم واگذاری آن برای اشتغال مولد و سرمایه گذاری صنعتی محدودیتی ندارد .در طول این مدت با همه فراز و نشیب ها به دفعات مجموعه مورد بررسی و بازرسی ارگان های دولتی قرار گرفته و اگر هر گونه دست اندازی ، رانت یا عدم شفافیت در فعالیتهای آن مشاهده میشد  اعلام شده بود . ما مدعی هستیم که فعالیتهایمان دارای شفافیت کامل است و آمادگی داریم به هر نوع سوال و ابهام مطروحه از ناحیه هر فرد و مرجعی پاسخگو باشیم . انتظار میرفت دوستان سوالاتشان را قبل از رسانه ای شدن با استاندار محترم و اگر پذیرش داشتند با ما مطرح میکردند تا به روشنی پاسخگوی ایشان باشیم .باید توجه داشت قدرت‌نمایی برای دشمنان خارجی و نظام خوب است، اما آیا برای کارآفرینان داخلی هم جایز است؟ ما به دنبال همدلی برای توسعه استان هستیم آیا این بهتر است یا ایجاد رعب و وحشت برای کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و تزریق حس بی اعتمادی در جامعه و حس دودلی برای کارآفزینان، با این رفتار می‌توان در جهت محرومیت‌زدایی مناطق محروم استان کرمان گام برداشت؟ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و تاسیس دهها شرکت و کارخانه خودروسازی و قطعه‌سازی و اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر در منطقه محروم شرق استان کرمان و شهرستان بم منافع چه کسانی را به خطر انداخته است، جز اینکه تمام مردم منطقه و حتی استان از آن سود برده‌اند؟!

مدیرعامل کرمان خودرو افزود: شرکت کرمان موتور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی کرمان خودرو معین اقتصاد مقاومتی شرق استان کرمان است که در دو سال اخیر سهم بسزایی در رفع محرومیت و اشتغالزایی منطقه داشته است. در شرایطی که طرح ابتکاری استاندار محترم به عنوان مثلث توسعه به دنبال ایجاد همدلی و همراهی و یک وفاق ملی درمنطقه است و امنیت محلی فعالین اقتصادی در منطقه را بدنبال دارد آیا با ایجاد تردید و نگرانی برای سرمایه گذار به مردم منطقه خدمت میکنیم .حال که با تدبیر استاندار محترم گام‌های اقتصادی خوبی در جهت منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی برداشته شده آیا شایسته است با مشاجره و ایجاد بدبینی فضای یاس و نا امیدی را به خدمتگذاران القا کنیم و آیا میتوان با این رویکرد به خدمت بیشتر ادامه داد؟ بنده می‌گویم نیازی به ایجاد چنین فضایی نیست و اگر روزی مسئولین نیاز به ادامه فعالیت این مجموعه نداشته باشند براحتی  آن را تعطیل می کنیم.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه تاسیس گروه صنعتی کرمان خودرو گفت: بنده با افتخار اعلام می‌کنم این منطقه نتیجه ابتکار، خلاقیت و کارآفرینی جناب آقای سیدحسین مرعشی  است که در دوران مسئولیتشان به عنوان استاندار کرمان ، قطب های بزرگ خدمت رسانی را در استان بوجود آوردند .از جمله صنایع خودرو سازی کرمان ،منطقه ویژه اقتصادی سیرجان ، هواپیمایی ماهان و....... این شرکتها از چه بودجه دولتی یا از چه رانتی استفاده کردند . نقشی که این شرکتها در حال حاضر در استان و در سطح ملی ایفا میکنند به چه گروه یا افرادی آسیب می رساند . نباید فکر کنیم با این مواضعی که گرفته میشود چنین انسانهای شریف و خدومی را با ارایه اطلاعات غیر واقعی و سیاه نمایی زیر سوال  می بریم .بنده با بیان پاره ای خدمات گروه عرض میکنم آیا با این اتفاقات خوب و مبارک باید مورد تشویق قرار بگیریم یا اینکه مطابق تجربیات تلخ دوران مدیریت در صنعت استان به نام  واگذاری و مصادره و ... شرکتهای مولد را تعطیل کنیم . چرا ازتجربه های گذشته درس نمی گیریم . صنایع خودروسازی کرمان واقع در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم هم‌اکنون اولین خودروساز خصوصی کشور وسومین قطب تولید خودرو در صنعت خودروسازی است که  با نظر مساعد مسئولین وقت استان برای محرومیت‌زدایی از منطقه، بدون داشتن کمترین مزیتی با هدف تولید خودرو در یک منطقه بیابانی بی آب و علف راه‌اندازی شد.

آغاز عرضه سهام شرکت سهامی عام کرمان خودرو

به گزارش روابط عمومی گروه صنعتی کرمان خودرو؛ در این نشست خبری که به بهانه اعلام آغاز عرضه سهام شرکت سهامی عام کرمان خودرو در بورس برگزار شده بود، مهندس شه‌بخش فرمودند. در گام اول برنامه‌های راهبردی توسعه گروه صنعتی کرمان خودرو، ما به ظرفیت اسمی تولید و اشتغال هدفگذاری شده خویش رسیدیم و موفق شدیم در سال 96 با تولید 100 هزار دستگاه خودرو و اشتغالزایی بیش از 10 هزار نفر با ضریب 27 درصدی تولید داخلی صنعت خودرو به همت تمام شرکت‌ها،سرمایه‌گذاران،کارکنان و کارگران زحمت‌کش کارخانجات مستقر در ارگ جدید بم قدم‌های خوبی را در محرومیت زدایی و توسعه منطقه برداریم و در گام‌ دوم توسعه فعالیت‌های خود با تاسیس شرکت سهامی عام کرمان خودرو، به تمامی شهروندان گرامی نوید میدهیم که می‌توانند در بورس یا یکی از کارگزاری‌های رسمی بورس سهام این شرکت را خریداری کنند و در سود و سرمایه‌گذاری این شرکت سهیم شوند.

وی افزود: تمامی این برنامه‌ها و تاسیس این شرکت سهامی عام ،که امیدواریم با استقبال خوب مردم و سرمایه‌گذاران مواجه شود زیرساخت انجام فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینانه جدیدی در منطقه است که بایستی طبق برنامه‌ها و در صورت وجود شرایط مناسب اقتصادی در افق1402ما را به تولید 350 هزار دستگاه و در 1407 به ظرفیت تولید 500 هزار دستگاه خودرو در سال برساند که امیدواریم این هدف نیز محقق شود.


در بخش پایانی این نشست خبری که با حضور صاحبان رسانه و آقایان شهرام فهمی مدیر شهرک ارگ جدید، منصور عسکریان مدیر روابط عمومی و پشتیبانی کارخانه کرمان موتور، جعفر توسلی دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی منطقه سه و آقایان حائری و موذن‌زاده اعضای این ستاد برگزار شد؛ آقای شه‌بخش رئیس ستاد معین اقتصاد مقاومتی منطقه سه استان کرمان (بم، ریگان، فهرج و نرماشیر) به سوالات مطروحه خبرنگاران پاسخ داده و اظهار داشتند: علاوه بر  ظرفیت‌های بی شمار ایجاد شده از سوی صنایع خودروسازی در منطقه، شرکت کرمان موتور در ساخت مرکز بزرگ ترک اعتیاد در بم، باغ هنر و همچنین بیمارستانهای ریگان و فهرج نقش مشارکتی بسیار موثری ایفا کرده است و امیدواریم با تعامل و برنامه‌ریزی بهتر توسط خودروسازان ،شرایط و تسهیلات بهتری برای مردم منطقه فراهم کنیم و در مورد بهبود شرایط رفاهی کارکنان مدیران خودرو نیز اگرچه نیمی از این شرکت متعلق به سرمایه‌گذار خارجی است اما تلاش می‌کنیم با تشکیل جلسات هماهنگی و مشورت و تعاملات بیشتر با مدیران آن شرایط بهتری را برای کارکنان مهیا کنیم. 

منبع خبر: روایط عمومی گروه صنعتی کرمان خودرو