شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

دوئل نیسان ورسا و هیوندای اکسنت

در ادامهٔ روند برگزاری دور هفتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی به سراغ گروه تازه تأسیس سدان‌های ساب‌کامپکت رفته‌ایم.  

این گروه به‌تازگی به رقابت‌ها اضافه شده و امروز شاهد اولین دوئل آن بین نیسان ورسا و هیوندای اکسنت خواهیم بود.

نیسان ورسا

نیسان ورسا یک سدان ساب‌کامپکت و ارزان‌قیمت است که برای اولین بار در سال 2011 به بازار آمد. این ماشین روی پلت‌فرم V نیسان ساخته شده که با خودروهایی چون نیسان میکرا و نوت مشترک است. ورسا در بازار داخلی ژاپن با نام لاتیو و در برخی بازارهای خارج از ایالات‌متحده با نام سانی عرضه می‌گردد. همچنین نسخهٔ ری‌بج شدهٔ این ماشین نیز با نام رنو اسکالا در هند عرضه می‌شود. ورسا در کشورهای گوناگونی چون برزیل، چین، مصر، ژاپن و… به تولید می‌رسد. این سدان ساب‌کامپکت ژاپنی هنوز در یک نسل در حال تولید است اما برای مدل 2015 مورد فیس‌لیفتی قرار گرفت که اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2015 رونمایی شد. در این فیس‌لیفت عمدهٔ تغییرات در قسمت جلویی خودرو انجام گرفته و ظاهر ورسا را به برادر بزرگ‌ترش یعنی آلتیما نزدیک کرده است. نیسان برای ورسا چهار پیشرانهٔ مختلف را در نظر گرفته که یکی دیزلی و بقیه بنزینی هستند. همهٔ این موتورها از نوع چهار سیلندر هستند که ما از میان آن‌ها نمونهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی را برای این دوئل انتخاب کرده‌ایم. این موتور 110 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که برای انتقال آن به چرخ‌های جلو یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. نیسان ورسا تا پایان ماه نوامبر در ایالات‌متحده نزدیک به صد هزار دستگاه فروش داشته است.

هیوندای اکسنت

هیوندای برای اولین بار در سال 1994 نسل نخست مدل ساب‌کامپکت اکسنت را معرفی نمود. این ماشین در چهار نسخهٔ سدان، هاچ‌بک سه‌در، هاچ‌بک پنج‌در و کوپه به تولید رسید و سپس در سال 1999 نسل دوم آن معرفی گردید. این نسل در برخی بازارها با نام ورنا عرضه شد که یکی از آن‌ها بازار کشورمان بود. در این نسل نسخهٔ کوپه از خانوادهٔ اکسنت حذف شد. سپس نسل‌های سوم و چهارم این خودرو به ترتیب در سال‌های 2005 و 2010 معرفی شدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل پنجم یا کنونی آن رسید که برای اولین بار در اواخر سال 2016 با نام ورنا در چین رونمایی شد و چندی بعد در سال 2017 نسخهٔ آمریکایی آن با نام اکسنت در ایالات‌متحده معرفی گردید. البته نسل کنونی اکسنت در ظاهر هم تفاوتی‌هایی با ورنا دارد. نسل دوم این ماشین زمانی با نام ورنا در کشورمان توسط کرمان‌خودرو تولید می‌شد و به‌تازگی تولید نسل چهارم آن با نام اکسنت توسط این شرکت در ایران آغاز شده است. نسل پنجم اکسنت فعلاً تنها با یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی در ایالات‌متحده عرضه شده که 130 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس‌های آن‌هم شامل نمونه‌های شش سرعتهٔ دستی و اتوماتیک می‌شود. هیوندای اکسنت طی یازده ماه سپری شده از سال جاری در بازار ایالات‌متحده بیش از 53 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

نیسان ورسا

هیوندای اکسنت

پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 110 اسب بخار 130 اسب بخار
گشتاور 145 نیوتن متر 160 نیوتن متر
گیربکس CVT 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 9.2 ثانیه 8.6 ثانیه
مسافت 400 متر 17.1 ثانیه 16.6 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر/ساعت 195 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 6.9 لیتر (ترکیبی) 7.5 لیتر (ترکیبی)
وزن 1122 کیلوگرم 1225 کیلوگرم
طول 4.45 متر 4.38 متر
فاصلهٔ محوری 2.60 متر 2.58 متر
حجم صندوق بار 425 لیتر 395 لیتر
قیمت پایه 12,875 دلار 15,630 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

 
منبع خبر: