جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

دوئل تویوتا کمری و هیوندای سوناتا

در چهارمین قسمت از دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال امروز نوبت به گروه سدان‌های متوسط رسیده است که در دوئل هفتم آن، شورلت مالیبو در برابر پژو 508 قرار گرفت.  

 در این رقابت مجموعاً تعداد 1776 رأی به ثبت رسیده است که مالیبو با دریافت 1436 عدد از آن‌ها و کسب 80 درصد از کل آرا قاطعانه پیروز شد درحالی‌که 508 تنها 340 رأی دریافت کرده است. حال امروز در هشتمین و آخرین دوئل گروه سدان‌های متوسط، هیوندای سوناتا و تویوتا کمری به میدان آمده‌اند.

تویوتا کمری

کمری به همراه کرولا مشهورترین و البته محبوب‌ترین سدان تویوتا محسوب می‌شود. پیشینهٔ این سدان ژاپنی به سال 1982 و معرفی نسل نخست آن بازمی‌گردد. البته کمری در ابتدا یک سدان کامپکت بود. نسل اول این ماشین در دو نسخهٔ سدان چهاردر و لیفت‌بک پنج‌در تا سال 1986 به تولید رسید و سپس جای خود را به نسل دوم داد. بدین ترتیب این ماشین طی سال‌های بعد در نسل‌های مختلف به تولید رسید درحالی‌که در سال 1991 به یک کلاس بالاتر یعنی سگمنت D یا سدان میان سایز منتقل شد. حیات کمری تا به امروز ادامه داشته و همواره یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار ایالات‌متحده بوده است. این سدان محبوب ژاپنی هم‌اکنون در نسل یازدهم خود قرار دارد که حدود یک سال پیش برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2017 رونمایی شد. در این نسل تویوتا طراحی کمری را به‌طور کامل متحول کرده تا از استایل ساده، سنتی و تا حدودی کسل‌کنندهٔ قبلی فاصله گرفته و به سدانی اسپرت و جوان‌پسند تبدیل شود. سه نسل قبلی کمری در کشورمان هم عرضه شده و حضور نسبتاً پررنگی داشته‌اند. نسل کنونی این ماشین اما با دو پیشرانهٔ مختلف به همراه یک نمونهٔ هیبریدی به بازار ایالات‌متحده عرضه می‌گردد. موتور پایه یک واحد 2.5 لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی است که 203 اسب بخار قدرت دارد ولی قدرتمندترین نسخهٔ کمری از یک پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 بنزینی تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور 300 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این وظیفه در نسخهٔ هیبریدی اما بر عهدهٔ یک گیربکس CVT است. تویوتا کمری سال گذشته در ایالات‌متحده بیش از 387 هزار دستگاه فروش داشته است. برای این دوئل نسخه 2.5 لیتری تریم SE انتخاب شده است.

هیوندای سوناتا

سوناتا هم یکی از محصولات باسابقه و شناخته‌شدهٔ هیوندای محسوب می‌شود که تقریباً با تویوتا کمری عمر یکسانی دارد چراکه نسل نخست این سدان کره‌ای برای اولین بار در سال 1985 به‌عنوان جایگزین مدل استلار به بازار آمد. نسل اول سوناتا تنها به مدت دو سال یعنی تا سال 1987 به تولید رسید و سپس با نسل دوم جایگزین شد. بدین ترتیب نسل‌های مختلف این سدان میان سایز کره‌ای طی سال‌های بعد یکی پس از دیگری به بازار آمدند تا اینکه نهایتاً نوبت به نسل کنونی آن رسید که برای ایالات‌متحده اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2014 معرفی شد درحالی‌که پیش از آن برای اولین بار در ماه مارس در کرهٔ جنوبی رونمایی شده بود. این نسل که نسل هفتم سوناتا است و با کد LF شناخته می‌شود، به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. سوناتا در این فیس‌لیفت تغییرات ظاهری زیادی را تجربه کرده تا جایی که نمای جلو و عقب آن تقریباً به‌طور کامل نسبت به نمونهٔ قبل از فیس‌لیفت تغییر کرده است. این سدان کره‌ای از نسل سوم خود به کشورمان هم راه پیدا کرد ولی حضور جدی و پررنگ آن در ایران از نسل پنجم آغاز شد. این خودرو هم‌اکنون با سه پیشرانهٔ بنزینی مختلف در ایالات‌متحده عرضه می‌شود که برخلاف کمری در بین آن‌ها نمونهٔ شش سیلندری وجود ندارد اما در عوض هیوندای یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ را برای سوناتا ارائه می‌کند که 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور قوی‌ترین پیشرانهٔ سوناتا محسوب می‌شود. موتورهای دیگر این خودرو نیز شامل یک واحد 1.6 لیتری توربو و یک نمونهٔ 2.4 لیتری تنفس طبیعی می‌شود. هیوندای سوناتا در سال 2017 در بازار ایالات‌متحده بیش از 131 هزار دستگاه فروش داشته است.

مشخصات فنی

 

تویوتا کمری SE

هیوندای سوناتا SEL

پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر 2.4 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی طبیعی
قدرت 203 اسب بخار 185 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 241 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد 7.9 ثانیه 7.7 ثانیه
مسافت 400 متر 16.2 ثانیه 15.5 ثانیه
حداکثر سرعت 214 کیلومتر/ساعت 210 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 7.35 لیتر (ترکیبی) 8.1 لیتر (ترکیبی)
وزن 1515 کیلوگرم 1533 کیلوگرم
طول 4.89 متر 4.85 متر
فاصلهٔ محوری 2.82 متر 2.80 متر
حجم صندوق بار 425 لیتر 453 لیتر
قیمت پایه 22,932 دلار 22,455 دلار
قیمت موردبررسی 25,200 دلار 23,700 دلار

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

منبع خبر: